تحقق «جهش تولید» مستلزم تغییر دیدگاه‌ها و راهبردهاست / برشمردن وظایف اركان نظام
کد خبر: 3888326
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳

تحقق «جهش تولید» مستلزم تغییر دیدگاه‌ها و راهبردهاست / برشمردن وظایف اركان نظام

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز و منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم با اشاره به نامگذاری سال به نام «جهش تولید» گفت: تحقق جهش تولید مستلزم تغییر نگاه‌ها، دیدگاه‌ها، استراتژی‌ها و سمت و سوهای اقتصادی است و نیاز است تغییر و تحول اساسی داشته باشیم.

جعفر قادری، استاد اقتصاد دانشگاه شیراز و منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به نام «جهش تولید» گفت: اولین مطلبی كه در این باره مطرح می‌شود این است كه جهش تولید با رونق تولید چه تفاوتی دارد.

وی افزود: رونق تولید حركت بر بسترهای موجود و سرعت دادن كارهای موجود است ولی جهش تولید مستلزم تغییر نگاه‌ها، دیدگاه‌ها، استراتژی‌ها و سمت و سوهای اقتصادی است و نیاز است تغییر و تحول اساسی داشته باشیم.

بر بستر قبلی امكان جهش تولید وجود ندارد

قادری با بیان اینكه نكات ذكر شده نشان‌دهنده این است كه بر بستر قبلی امكان تحول و جهش در تولید وجود ندارد، گفت: با صرف رونق تولید و با حركت در بسترهای قبلی به جایی نمی‌رسیم و مشكل كشور حل نمی‌شود و نیاز داریم كه كاملاً ساختارها تغییر و كاملاً جهت‌گیری‌ها، سمت‌و‌سوها، تفكرات و نگاه‌ها تغییر كند تا بتوانیم مشكل كشور را حل كنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز شرایط كنونی اقتصاد كشور را برشمرد و بیان كرد: اكنون در شرایطی هستیم كه هم تحریم‌های خارجی داریم و هم بحران كرونا به این وضعیت اضافه شده و مزید علت شده است و هم در داخل فضای كسب و كار مناسب نیست، رتبه ما در سطح بین‌المللی مناسب نیست و نه تنها سرمایه‌ای را از خارج نتوانستیم جذب كنیم بلكه سرمایه داخلی را هم نتوانستیم نگه داریم.

وی ادامه داد: اكنون به خاطر بالا بودن ریسك و هزینه سرمایه‌گذاری و طولانی بودن روال انجام كارهای اداری، سرمایه‌ها از بخش‌های تولیدی فراری شده است و به بخش‌های واسطه‌ای رفته یا از كشور خارج شده است و به‌طور كلی شرایط سخت و دشواری داریم و بحران كرونا مشكلات جدی برای ما ایجاد می‌كند لذا نیاز داریم كه كاملاً هر كدام از دستگاه‌ها تلاش جدی داشته باشند.

جهش تولید تنها به عهده یك دستگاه و تشكل نیست

قادری با تأكید بر اینكه تحول و جهش در تولید تنها به عهده یك تشكل و دستگاه نیست، گفت: قوه مقننه و مجریه و نهادهای خارج از این سه قوه مردم و فعالان اقتصادی همه كمك و تلاش كنند و این كارها زمانی به سرانجام می‌رسد كه همه به نوعی درگیر شده و احساس مسئولیت كنند و اگر انتظار داشته باشیم این كار به تنهایی از عهده یك دستگاه بر بیاید، چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد.

این اقتصاد‌دان كشورمان وظایف مختلف اركان نظام را در این عرصه یادآور شد و افزود: مجلس باید در جهت تكمیل قوانین و رفع مغایرت‌های قانونی تلاش جدی انجام دهد؛ روش‌ها، شیوه‌ها، الگوها و مدل‌های قبلی جواب‌گو نیست و مستلزم همراهی شورای نگهبان و سرعت دولت در ارائه لوایح برای پر كردن خلأهای قانونی و رفع موانع مغایرت‌های قانونی است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم اظهار كرد: مجلس باید كاری انجام دهد كه بتواند از ظرفیت قانون اساسی استفاده كند و دولت باید آیین‌نامه‌هایی كه تدوین نشده را تدوین كرده و شورای عالی اداری به‌صورت جدی ورود كرده و موانع اداری را از پیش پا بردارند و هیئت مقررات‌زدایی باید به همین شكل عمل كند و قوه قضائیه باید در انجام كارهایش سرعت دهد و به‌طور كلی مجموعه دستگاه‌ها باید روش‌ها و شیوه‌های خود را تغییر دهند تا بتوانیم جهشی در تولید داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha