تمهیدات لازم برای غسل، كفن و تدفین متوفیان كرونا اندیشیده شد / همكاری طلاب در این عرصه
کد خبر: 3888138
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
در فارس؛

تمهیدات لازم برای غسل، كفن و تدفین متوفیان كرونا اندیشیده شد / همكاری طلاب در این عرصه

رئیس كارگروه سلامت معنوی ستاد مقابله با شیوع كرونا استان فارس تمهیدات لازم برای غسل، كفن و تدفین متوفیان كرونا اندیشیده شد كه امروز یا فردا اجرایی می‌شود، گفت: در این راستا كار تجهیز اموات توسط طلاب انجام می‌شود و با رعایت موارد لازم، متوفیان در هر جایی كه اولیای آن‌ها بخواهند می‌توانند دفن شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، رئیس كارگروه سلامت معنوی ستاد مقابله با شیوع كرونا در استان فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، از برگزاری جلسه بررسی مسئله کفن و دفن و نحوه خاک‌سپاری صحیح فوت‌شدگان بر اثر بیماری کرونا خبر داد و گفت: یكی از كارگروه‌هایی كه تحت اشراف ستاد مدیریت فرهنگی ستاد كرونا جزو 6 كارگروه محسوب می‌شود، كارگروه روحانیت با مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری است كه در آن فعالیت‌های روحانیان در این عرصه مشخص می‌شود.

 وی افزود: در جلسه مذكور اساتید حوزه‌های علمیه و همچنین اساتید گروه ویروس‌شناسی و عفونی دانشگاه علوم پزشكی شیراز حضور داشتند كه بر اساس نظراتی كه اساتید دانشگاه در این جلسه مطرح كردند، مشخص شد افرادی كه بر اساس ویروس كرونا به رحمت خدا می‌روند، در صورتی كه بعد از فوت، دهان و بینی آن‌ها به وسیله پنبه مسدود شده و با محلول 5 تا 10 درصد وایتكس شست‌وشو داده شوند، می‌توان آنان را مانند سایر اموات غسل داد، كفن كرد و در هر جایی كه اولیای اموات مایل باشند، آنان را به خاك سپرد.

محمودی ادامه داد: به دنبال این اظهار نظرات كارشناسانه و استماع سخنان روحانیان صورت‌جلسه‌ای تنظیم و خدمت رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز شامل نظرات كارشناسان حوزه و دانشگاه ارسال كردیم ضمن اینكه این نظریه مطابق با فتوای مقام معظم رهبری و همچنین پروتكل‌هایی است كه از ناحیه وزارت بهداشت ابلاغ شده بود.

رئیس كارگروه سلامت معنوی ستاد مقابله با كرونا در استان فارس با بیان اینكه مراحل اجرای چنین كارهایی در حال اتمام است و از امروز و فردا این كار اجرایی خواهد شد یعنی افرادی كه بر اثر كرونا فوت می‌شوند را می‌توان غسل و كفن و تدفین در هر جایی كه خانواده بخواهند، انجام داد، ابراز امیدواری كرد كه خداوند این بلا را از عالم بشریت رفع كند.

وی با یادآوری اینكه قبل از آن متوفیات كرونایی بر اساس دستورات دانشگاه علوم پزشكی شیراز و شهرداری در بهشت احمدی دفن می‌شدند، گفت: با احتساب مصوبات جلسه مذكور تمهیدات لازم برای غسل، كفن و تدفین متوفیان كرونا اندیشیده شد و با همكاری دانشگاه علوم پزشكی شیراز و شهرداری از امروز یا فردا اجریی خواهد شد.

محمودی همچنین این نكته را یادآور شد كه كار تجهیز اموات یعنی غسل، كفن و تدفین برای متوفیان آقا توسط طلاب و روحانیان حوزه‌های علمیه برادران و متوفیان بانو توسط طلاب حوزه‌های علمیه خواهران انجام می‌شود.

روحانیان از سلامت معنوی مردم غافل نیستند

رئیس كارگروه سلامت معنوی ستاد مقابله با كرونا در استان فارس با یادآوری اینكه روحانیان از وضعیت سلامت معنوی دراین شرایط غافل نیستند، گفت: در این وضعیتی كه كرونا دنیا را فراگرفته و انسان‌ها در مقابل آن احساس ضعف می‌كنند، مردم دنیا به معنویت روی آورده‌اند و مسلماً در این عرصه نیز علما و روحانیان بیكار ننشسته‌اند و در استان فارس هر روز چندین جلسه درباره مباحث سلامت معنوی تحت اشراف آیت‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان برگزار می‌كنیم.

وی همچنین گفت سایر كارگروه‌ها در بخش روان‌شناسی و علوم تربیتی نیز در حال فعالیت و تولید محتوا هستند كه از طریق رسانه ملی و فضای مجازی منتشر می‌شود ضمن اینكه سایت سلامت معنوی هم رونمایی شده است.

انتهای پیام
captcha