قیاس‌های غلط از تعطیل شدن مناسک و کسب و کارها / ضرورت بازگشت به نظر مراجع تقلید
کد خبر: 3887948
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) تبیین کرد؛

قیاس‌های غلط از تعطیل شدن مناسک و کسب و کارها / ضرورت بازگشت به نظر مراجع تقلید

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینكه برخی افراد گلایه دارند که چرا در این ایام بعضی از فروشگاه‌ها فعال‌ هستند ولی مسجد و جماعت و اعتکاف و حرم تعطیل می‌شوند، گفت: این قیاس غلط است، مدارس و دانشگاه‌ها و آن مراكزی كه ضرورت اولیه برای جامعه نداشتند همگی تعطیل شدند، الباقی رفع نیاز روزانه و زندگی مردم را بر عهده دارند.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس امروز، 10 فروردین‌ماه در منبر مجازی خود به این پرسش كه به بهانه شیوع کرونا، ارزش‌های اسلامی نظیر مصافحه کردنی که سبب ریزش گناهان است، صله رحمی که عمر را طولانی می‌کند، دست یکدیگر را گرفتن و فشردن که سبب تقویت و تجدید محبت است و فضیلت‌های بزرگی که برای نماز جماعت، اعتکاف و مجالس دعا و حضور در حرم  اهل بیت(ع) وجود دارد، كنار گذاشته شده است اما چرا برخی از كسب و كارها دایر هستند و تعطیل نمی‌شوند، پاسخ گفت.

وی بیان كرد: این‌ها اعمال بالذات امتیاز دارند و ارزشمند هستند اما شرایط موجود یک شرایط خاص است. در نگاه احکام اولیه، موارد اشاره شده بسیار مقدس و ارزشمند هستند؛ اما در احکام ثانویه اكنون ما در شرایطی هستیم که یک ویروس جدید تازه‌ای پیدا شده که انتشارش از طریق همین ارتباط‌ها است.

یادآوری سیره معصومین(ع) در بحث سلامت مردم

حدائق افزود: قطعاً شک نکنید در زمان اولیای معصومین(ع) هم اگر چنین بیماری‌هایی وجود داشت، آنان نیز امر به رعایت و پرهیز و امساک می‌کردند. کما اینکه در سیره خود معصومین آمده است که ائمه اطهار(ع) اگر کسالت داشتند، در جمع حاضر نمی‌شدند.

مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز روایتی از حالات امام باقر(ع) را یادآور شد و گفت: در حالات امام باقر(ع) است که شخصی از اطراف عراق به مدینه آمده بود و کاری با حضرت داشت؛ وارد مدینه شد و سراغ امام باقر(ع) را گرفت. گفتند: حضرت در یکی از باغات اطراف مدینه رفته‌اند. بالاخره به هر نحوی بود امام را پیدا کرد. به حضرت عرض کرد: ما از راه دور آمده‌ایم و شما در باغ آمده‌اید. چرا در مدینه نیستید؟ مردم با شما کار دارند، مشکل دارند. امام فرمودند: من سیر خورده بودم. در غذایی که مصرف کرده بودم سیر بود. چون طبیعت سیر این است که دهان انسان بو می‌گیرد، نمی‌خواستم بوی دهان من مخاطبانم را آزار دهد؛ لذا از مدینه آمدم بیرون که بین مردم نباشم.

وی ادامه داد: اسلام این است؛ امام باقر برای بوی سیر رعایت می‌کنند که مخاطب اذیت نشود، پس چطور می‌توان تصور کرد که اسلام و ائمه معصومین(ع) به ما اجازه دهند که تحت عنوان دعا و زیارت در حرم‌های مطهر اهل بیت(ع)، محیطی برای نشر و انتقال بیماری ایجاد شود؟

حدائق گفت: اكنون فقها رابط بین مردم و معصومین(ع) هستند. در آن حدیث شریف امام عسکری(ع) آمده است که «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی روات احادیثنا» در مسائلی که اتفاق می‌افتد به روایان احادیث ما رجوع کنید، رأی این‌ها را باید بپرسید. نظر این‌ها نظر ما است؛ و نظر ما نظر خدا است. «فانهم حجتی علیکم» و فقها حجت ما هستند بر شما و من حجت خدا هستم بر فقها.

بازگشت به نظر مراجع تقلید

وی با بیان اینكه امروز در تکلیف و در وظیفه‌مان باید ببینیم نظر مراجع عظام، فقها و کارشناسان دین چیست، گفت: مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری توصیه کردند که از اجتماعات پرهیز کنید. من استفتائی از مقام معظم رهبری دیدم که اگر کسی مسافرت برود که در این ایام و در این شرایط جنبه تفریحی داشته باشد، نمازش را باید تمام بخواند؛ یعنی سفر سفر معصیت است یعنی نافرمانی است.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس ادامه داد: در خانه ماندن و از فامیل دور بودن سخت است. بسیاری از افراد پدر و مادرشان را مدتی است که ندیده‌اند و این در حالی است که در یک شهر زندگی می‌کنند، بنابراین به شکل تماس‌های تلفنی و یا اینترنتی صحبت می‌کنند. بالاخره این دوره سخت را باید گذراند. باید تحمل کرد تا این دوره هم منقضی شود و بتوانیم بر این بیماری و معضلی كه امروز هست، فائق آییم.

حدائق همچنین گفت: شنیده ‌شده است که بعضی‌ها عنوان می‌کنند شما مساجد و جماعت‌ها را تعطیل کردید. این مطلب در حالی گفته می‌شود که توصیه‌ شده است مساجدی که می‌توانند رعایت اصول بهداشتی را کرده و میکروب‌زدایی و سم‌زدایی کنند و فضا را برای نماز آماده کنند و مردم و شرکت‌کنندگان نیز خودشان رعایت کنند و با وسایل بهداشتی ماسک و دستکش و مهرهای ضدعفونی شده بیایند و نماز به‌صورت فرادا منع نشده است.

وی اظهار كرد: مساجدی که دارند رعایت می‌کنند اكنون هم نماز فرادا اقامه می‌کنند. البته مؤمنین خودشان باید رعایت کنند آن‌کسی که کسالت دارد در جامعه نیاید و آن‌کسی که می‌آید رعایت حداکثری بهداشت را در مسجد داشته باشد و آن مساجدی که این امکانات برایشان نیست، تعطیل شوند كما اینكه برخی از مساجد چون امكان رعایت بهداشت به‌طور كامل برای آن‌ها نیست، تعطیل شده‌اند.

قیاس غلط نداشته باشیم

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینكه برخی افراد گلایه دارند که چرا در این ایام بعضی از فروشگاه‌ها فعال‌ هستند ولی مسجد و جماعت و اعتکاف و حرم تعطیل می‌شوند، گفت: این هم قیاس غلطی است؛ مدارس و دانشگاه‌ها و آن مراكزی كه ضرورت اولیه برای جامعه نداشتند همگی تعطیل شدند.

وی اضافه كرد: نماز جماعت یک امر مستحبی است ولی اقامه نماز یک امر واجب است. زیارت یک امر مستحب است ولی اگر در پرتو این کار مستحب، اسباب بیمار کردن دیگران مهیا شود، حرام است. ما در دوراهی بین عمل مستحب و عمل حرام «ان دفع المفسده اولی من جلب المنفعه» دفع فساد مقدم بر جلب منفعت است. این یک قاعده‌ای است که فقها و علما و بزرگان ما به آن عمل می‌کنند.

حدائق با بیان اینكه اگر مراکزی باز است، مراکزی است که ضرورتاً بر فعال بودن این‌ها در جامعه ناگزیرند، گفت: نوع این مراکز، مراکزی است که خوراک، مایحتاج و آذوقه مردم، در گروی فعالیت آنهاست. بسیاری از مراکز عمومی، کسب‌ها و مغازه‌ها تعطیل هستند. بسیاری از ادارات، دورکاری را شروع کردند. تدریس اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه چند هفته است که از طریق شبکه‌های مجازی صورت می‌گیرد. در آموزش‌ و پرورش نیز دبیران به همین نحو خدمت می‌کنند.

مدیر مدرسه علمیه منصوریه شیراز تأكید كرد: آن حدی که مقدور بوده مدیریت‌ شده است و بخشی که اكنون تعطیل نشده ضرورت جامعه است. پمپ‌ بنزین‌ها را بگویند تعطیل کنید اقتصاد جامعه فلج می‌شود. یا مراکزی که مردم با این‌ها در تماس هستند مراکز آذوقه‌ای مردم است، نانواها هستند، این‌ موارد را نمی‌توان تعطیل کرد.

انتهای پیام
captcha