از اجرای كرسی‌های تلاوت و تدبر در دانشگاه‌های شیراز تا انتخاب مساجد قرآنی
کد خبر: 3887609
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۵

از اجرای كرسی‌های تلاوت و تدبر در دانشگاه‌های شیراز تا انتخاب مساجد قرآنی

دبیر اجرایی قرارگاه قرآنی جوانان فارس در تشریح فعالیت‌های 5 ماه گذشته این قرارگاه از ابتدای شكل‌گیری تاكنون از اجرای كرسی‌های تلاوت و تدبر قرآن كریم در مساجد دانشگاه‌های شیراز، انتخاب 7 مسجد به‌عنوان مساجد قرآنی، اجرای طرح‌های ترنم وحی، صراط و غیره طی این مدت خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، سیدمصطفی موسوی، دبیر اجرایی نخستین جشنواره تلاوت‌های ناب استان فارس شامگاه پنج‌شنبه، 7 فروردین‌ماه در مراسم اختتامیه این جشنواره كه به‌صورت مجازی و در نرم‌افزار واتس‌آپ برگزار شد، با یادآوری اینكه این جشنواره به‌همت قرارگاه قرآنی جوانان استان اجرا شد، گفت: با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا تصمیم به راه‌اندازی چنین جشنواره قرآنی در فضای مجازی کردیم که در این دور از مسابقات تعداد 65 نفر قاری شامل 28 نفر آقا و 38 نفر بانو شرکت کردند.

وی اظهار كرد: قرارگاه قرآنی جوانان فارس (جامعه قرآنی امام عصر(عج))  در اوایل آبان‌ماه سال گذشته به‌همت جوانان با تجربه قرآنی شیراز اعم از آقایان و بانوان در مکان مسجد فاطمةالزهرا(س) واقع در بلوار جمهوری شیراز و تحت اشرافیت آیت‌الله دژکام، امام جمعه شیراز تشکیل شد.

موسوی، هدف از تشكیل این قرارگاه را ایجاد انسجام و وحدت رویه در فعالیت‌های قرآنی، جلوگیری از موازی‌کاری، پراکنده‌کاری، جزیره‌ای عمل کردن، کشف استعدادهای قرآنی، حمایت از فعالیت‌های مؤسسات قرآنی و نهایتاً شناخت نقاط خلأ در حوزه قرآنی و تشکیل جبهه واحد متحد قرآنی برشمرد.

تلاش برای تحقق «ما می‌توانیم» در برنامه‌های قرآنی

دبیر اجرایی قرارگاه قرآنی جوانان فارس بیان كرد: با توجه به روحیه عدم خودباوری و عدم اعتماد به نفسی که در برخی جوانان استان به خصوص در جوانان قرآنی وجود دارد که آن هم بیشتر به دلیل عدم حمایت‌های مادی و معنوی در برنامه‌های قرآنی است، جوانان این قرارگاه با شعار «ما می‌توانیم» و با هدف ساخت جامعه قرآنی کار خود را آغاز كردند.

وی با اشاره به مجموعه‌های همکار و مجموعه‌هایی که ذیل قرارگاه جوانان قرآنی فارس قرار دارند، گفت: مرکز قرآن و عترت ناحیه بسیج دانشجویی فارس، دارالقرآن بسیج سپاه فجر، جبهه فرهنگی انقلاب (حوزه قرآنی)، معاونت قرآن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اداره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اداره قرآن و عترت اداره‌کل آموزش و پرورش فارس، دارالقرآن نواحی ۴ گانه آموزش و پرورش، دارالقرآن شهرک گلستان، مؤسسه جامعه قرآنی امام عصر(عج)، مؤسسه قرآنی ذکر جمیل شیراز، مؤسسه آوای عقل و عشق شیراز و مؤسسه قرآن‌پژوهان اهل قلم از جمله مراكز همكار قرارگاه قرآنی جوانان فارس هستند.

موسوی همچنین به تشریح مهم‌ترین فعالیت‌های قرارگاه قرآنی جوانان فارس طی 5 ماه گذشته پرداخت و گفت: اجرای طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا از جمله فعالیت‌های این قرارگاه است كه این طرح ۶ ساله به‌منظور کشف و استعدادیابی قاریان نوجوان قرآن مخصوص سنین ٨ تا ١۴ سال اجرا می‌شود.

دبیر اجرایی قرارگاه قرآنی جوانان فارس ادامه داد: در سال گذشته با همکاری مؤسسه قرآنی ذکر جمیل و مرکز قرآن و عترت ناحیه بسیج دانشجویی تقریباً ٣٠٠ نفر در سه ماه پایانی سال گذشته در مرحله مقدماتی این طرح آموزش دیدند که نفرات در دو سطح یك و دو سطح‌بندی شدند و به‌مدت ۶ سال تحت آموزش‌های تخصصی صوت و لحن قرار می‌گیرند.

وی همچنین اجرای جشنواره قرآنی «ترنم وحی» با سبک و محورهای جدید گروهی ویژه آحاد مردم که به همت مرکز قرآن و عترت ناحیه بسیج دانشجویی و معاونت قرآنی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، را از دیگر فعالیت‌های این قرارگاه برشمرد.

برپایی 14 كرسی تلاوت در دانشگاه‌های شیراز

موسوی بیان كرد: اجرای کرسی‌های ماهیانه تلاوت و تدبر با حضور اساتید برجسته همکاری حوزه قرآنی جبهه فرهنگی انقلاب و جامعه قرآنی امام عصر(عج) در دانشگاه‌های شیراز و همچنین در مسجد شاخص قرآنی قرارگاه، مسجد فاطمةالزهرا(س) شیراز كه در سال گذشته تعداد 14 کرسی تلاوت در این مسجد برگزار شد، از دیگر فعالیت‌های قرارگاه است.

به گفته وی، اجرای جلسات خانگی قرآن با همکاری حوزه قرآنی جبهه فرهنگی انقلاب، انتخاب 7 مسجد شیراز به‌عنوان مساجد قرآنی (مساجدی که پتانسیل تبدیل شدن به مسجد قرآنی را دارند) و اجرای برنامه‌های قرآنی در تعدادی از آن‌ها به ترتیب اولویت، اجرای طرح تلفنی حفظ قرآن در دو مرحله (مرحله اول حفظ سوره واقعه در سال گذشته و مرحله دوم حفظ ترتیبی کل قرآن در سال جدید که مدتی است در قسمت بانوان شروع شده است) و اجرای طرح ملی صراط ( طرح حفظ و تدبر در ۵ جزء آخر قرآن کریم که این طرح در دانشکده علوم قرآنی شیراز و برخی مساجد شهر برگزار شد که در واقع پیوند بین قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است) از دیگر فعالیت‌های قرارگاه قرآنی جوانان فارس طی 5 ماه گذشته است.

تشکیل گروه جهادی قرآنی مرسلات، با دو هدف آموزش قرآن و اجرای برنامه‌های فرهنگی در روستاهای حومه و حاشیه شهر شیراز و همچنین اجرای طرح خادمان قرآن و انتخاب یک خادم قرآنی برای هر  مسجد جهت فعال کردن مسجد از لحاظ قرآنی از دیگر فعالیت‌هایی بود كه موسوی از آن‌ها نام برد.

طرح‌های‌ پیش‌رو

دبیر اجرایی قرارگاه قرآنی جوانان فارس همچنین به طرح‌های پیش‌رو در سال جاری نیز اشاره كرد و گفت: یكی از فعالیت‌های این قرارگاه طرح «كاتبان وحی» است كه این طرح در دو سطح انجام می‌شود؛ سطح یك کتابت کل قرآن کریم توسط ۶٠٠ نفر دانش‌آموز سنین ١٠ تا ١۵ سال (البته بعد از آموزش خوشنویسی) و اهدای قرآن کتابت شده به مقام معظم رهبری و سطح دوم کتابت قرآن توسط دانشجویان و طلاب در آیات موضوعی قرآن و در راستای وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی بیان كرد: در این طرح هر نفر ملزم به کتابت یك صفحه از قرآن کریم همراه با حفظ و آشنایی با کلمات، معانی و مفاهیم آن یک صفحه است که زمینه انس هرچه بیشتر با قرآن و تلفیق هنر و قرآن در جامعه بیشتر فراهم شود.

موسوی یادآور شد: از دیگر طرح‌های پیش‌رو آموزش قرآن در سطوح مختلف (روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، حفظ، قرائت، مربی‌گری قرآن و اجرای بزرگترین جشنواره قرآنی در سال ٩٩ با بیش از ۵٠ رشته  و...) در دارالقرآن بسیج سپاه فجر است.

انتهای پیام
captcha