طرح «كاتبان وحی» در فارس كلید خورد
کد خبر: 3887459
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۸

طرح «كاتبان وحی» در فارس كلید خورد

نخستین طرح قرآن‌نویسی دانش‌آموزی با عنوان «كاتبان وحی» در دو سطح دانش‌آموزان و دانشجویان و طلاب در استان فارس برگزار می‌شود.

سیدمصطفی موسوی، دبیر اجرایی قرارگاه قرآنی جوانان فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، از اجرای نخستین طرح قرآن‌نویسی دانش‌آموزی با عنوان «كاتبان وحی» در این استان خبر داد و گفت: این طرح در دو سطح دانش‌آموزان و دانشجویان و طلاب برگزار می‌شود.

وی افزود: سطح یك ویژه دانش‌آموزان دختر و پسر در مقطع سنی 10 تا 15 سال است و سطح 2 نیز ویژه دانشجویان و طلاب دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استان است.

افتتاحیه طرح در ماه رمضان

موسوی با بیان اینكه در سطح یك دانش‌آموزان كل قرآن كریم را كتابت خواهند كرد اما در سطح 2، دانشجویان و طلاب آیات موضوعی قرآنی را كتابت خواهند كرد، گفت: به یاری خدا افتتاحیه این طرح در ماه مبارك رمضان خواهد بود.

دبیر اجرایی قرارگاه قرآنی جوانان فارس به اهداف اجرای این طرح اشاره كرد و گفت: پاسخ به مطالبات مقام معظم رهبری در راستای ترویج فرهنگ قرآن و کمک به رشد معرفتی و معنوی جامعه امروز، آشنایی و انس دانش‌آموزان با قرآن و عترت با روش کاملا غیرمستقیم و از طریق کتابت قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه‌سجادیه، انتقال مفاهیم قرآنی و دینی در حین آموزش زیبا نویسی و کتابت قرآن به دانش‌آموزان و خانواده‌ها، ترویج ارزش‌های ناب اخلاقی و دینی در جامعه با استفاده از معارف قرآن و ارتقای سطح معرفتی و قرآنی مربیان زیبانویسی به بهانۀ آموزش برخی نکات معرفتی جهت انتقال به دانش‌آموزان از جمله اهداف اجرای این طرح است.

وی همچنین ترویج فرهنگ قرآن‌نویسی، زمینه‌سازی برای معرفی شیراز و استان فارس به عنوان شهر قرآنی و تحت عنوان «شهر کاتبان وحی»، زمینه‌سازی برای معرفی شیراز و استان فارس به‌عنوان پایتخت فرهنگی با دارا بودن بیش از 5000 کاتب قرآنی، توسعۀ کتابت وحی به منابع دیگری مانند نهج‌البلاغه و صحیفۀ‍ سجادیه، ترویج هنر زیبانویسی در بین کودکان و نوجوانان، بالا بردن امنیت روحی و روانی کودکان و نوجوانان با پیوند معنوی با قرآن، بارور كردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، ترویج خط تحریری به عنوان خط ایرانی در بین نسل جدید و بهبود خط تحریری دانش‌آموزان و افزایش اعتماد به نفس آن‌ها را از دیگر اهداف این طرح برشمرد.

موسوی بیان كرد: با توجه به وجود جنگ نرم به‌خصوص در بین نسل کودک و نوجوان، اجرای این طرح به عنوان حلقه مفقوده در برابر عملکرد گستردۀ دشمن ضروری به نظر می­رسد.

مسئول قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس ادامه داد: با توجه به اصول و ارزش­های دینی و اعتقادی ما ایرانی­ها و جایگاه خاص هنر در انتقال این مفاهیم، اجرای این طرح در راستای انتقال مفاهیم دینی و قرآنی به‌وسیلۀ هنر، می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

وی اضافه كرد: چنانکه می‌دانیم فارس در طول تاریخ همواره یکی از مراکز شکوفایی و گسترش تمدن ایرانی ـ اسلامی بوده‌است و مرکز آن شیراز به عنوان سومین حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام، دیار اولیای الهی، شهر راز و نیاز، شهر عشق و هنر، سرزمین علم و ادب و مهد پرورش عارفان و هنرمندان بزرگ و بنام و پایتخت فرهنگی کشور همواره مورد توجه بوده است، بنابراین رشد و اشاعه فرهنگ قرآن در این شهر می‌تواند موجب تعالی و رشد مفاهیم قرآنی در سرتاسر ایران شود و این مهم می‌تواند با ترویج فرهنگ قرآن‌نویسی و کتابت وحی زودتر محقق شود.

اهمیت توجه به كتابت آیات وحی

موسوی اظهار كرد: متأسفانه مسئلۀ کتابت وحی، از مسائلی است که در زمان حاضر به آن کمتر توجه می‌شود. این در حالی است که نوشتن قرآن علاوه بر اینکه در زمان وجود مبارک پیامبراکرم(ص) اهمیت ویژه‌ای داشته و سفارش شده است، تاثیر بسیار زیادی بر روی کاتبان وحی دارد.

دبیر اجرایی قرارگاه قرآنی فارس با تأكید بر اینكه نوشتن قرآن به عنوان نور هدایت، می‌تواند موجبات هدایت دل‌های پاک و آمادۀ کودکان و نوجوانان را فراهم آورد، گفت: علاوه براین، طرح کاتبان وحی به‌خاطر گستردگی که دارد خانواده‌ها و مربیان را نیز درگیر می‌کند و همگی از این خوان نعمت بهره خواهند برد.

وی با بیان اینكه مهم­ترین سن برای تثبیت مفاهیم دینی و اعتقادی، ردۀ سنی کودک و نوجوان است، گفت: برای دستیابی به این مهم، نیازمند برنامه­ریزی دقیق و جامع در این سنین هستیم تا مفاهیم قرآنی و معارف الهی را، در قلب نسل‌جدید تثبیت کنیم. این آموزش‌ها در این سن می‌تواند عمری، چراغ راه این نسل و نسل‌های بعدی شود.

موسوی یادآور شد: نکته آخر اینکه کودکان و نوجوانان در این طرح با ساختارهای نوشتاری و زیبانویسی آشنا می‌شوند و یکی از معضلات اساسی دانش­آموزان در خصوص نوشتن به‌ویژه در درس املا و انشا با ایجاد لذت نوشتن، برطرف خواهد شد.

وی با تصریح اینكه این طرح در کلیه مراکز آموزشی، مدارس، فراهنگ‌سراها ،خانه‌های محله، کانون‌ها و حتی بخش خصوصی، قابل پیاده‌سازی و برگزاری است، گفت: تمام مراکز آموزشی باید فرم درخواست برگزاری دوره در مرکز خود را تکمیل كرده و اطلاعات لازم را به دبیرخانه طرح «کاتبان وحی» ارسال كنند.

چگونگی اجرای طرح

دبیر اجرایی قرارگاه قرآنی جوانان فارس با بیان اینكه در این طرح ابتدا کودکان و نوجوانان با ساختارهای نوشتاری و زیبانویسی آشنا می‌شوند، گفت: در حین آموزش زیبانویسی، به علت انتخاب واژه‌هایی که نیاز به توضیح دارد، کم کم معارف دینی و حقایق قرآنی به کودکان و نوجوانان منتقل می‌شود. پس از اتمام آموزش‌های لازم، هر دانش‌آموز یک صفحه از قرآن را با «خط تحریری» می‌نویسد. این در حالی است که به واسطه آموزش‌های حین کتابتِ آن یک صفحه، آن دانش‌آموز به صورت کامل با قرائت، مفاهیم، و معانی همان یک صفحه آشنا می‌شود. در ادامه دانش‌‌آموزانی که به مباحث قرآنی علاقه نشان می‌دهند به مراکز قرآنی معتبر معرفی می‌شوند.

به گفته موسوی، در پایان، قرآن دست‌نویسی که توسط کاتبان وحیِ کودک و نوجوان نوشته شده است در شب قدر و در ماه مبارک رمضان و شب نزول قرآن، با حضور کاتبان رونمایی می‌شود.

وی همچنین این نكته را یادآور شد: خوش‌نویسانی که دارای مدرک «دوره عالی» بوده و علاقه­مند به شرکت در این طرح هستند، می­توانند با ثبت نام در دوره‌های تربیت مربی، ضمن شرکت در کارگاه‌های آموزشی با روش­ها و مواد آموزشی بر اساس مدل تدوین شده آشنا شوند.

موسوی، این دوره‌ها را شامل دوره­های آموزش استانداردهای لازم جهت یکپارچگی در کتابت وحی، دورۀ آشنایی با رسم‌الخط قرآن، دورۀ آشنایی با مفاهیم قرآن و روش انتقال آن به دانش‌آموزان، دورۀ روان‌شناسی کودک و نوجوان و دورۀ آشنایی با روخوانی قرآن برشمرد.

مسئول قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس با بیان اینكه مربیان برتر به مراکز آموزشی معرفی خواهند شد و  به کلیه شرکت‌کنندگان در دوره، گواهینامه اعطا خواهد شد، گفت: علاقه‌مندان جهت كسب اطلاعات بیشتر می‌توانند كلمه «كاتبان وحی» را در نرم‌افزار واتس‌آپ به شماره 09176033568 ارسال كنند.

وی در پایان گفت: این طرح به‌همت قرارگاه جوانان قرآنی فارس و با همکاری مؤسسه قرآنی ذکر جمیل، مرکز قرآن و عترت ناحیه بسیج دانشجویی فارس و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha