رعایت هرم مواد غذایی در دوره شیوع کرونا الزامی است
کد خبر: 3886922
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵

رعایت هرم مواد غذایی در دوره شیوع کرونا الزامی است

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: رعایت هرم مواد غذایی و تنوع و تعادل مصرف مواد غذایی در این روزهای کرونایی برای تمامی گروه‌های سنی الزامی است.

فوری /// رعایت هرم مواد غذایی در دوره شیوع کرونا الزامی استبه گزارش ایکنا، جلال‌الدین میرزای‌ رزاز، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، گفت: رعایت هرم مواد غذایی و تنوع و تعادل مصرف آنها در این روز‌های کرونایی برای تمامی گروه‌های سنی الزامی است. هرم مواد غذایی یک راهنماست که تعادل، تنوع و میزان سهم مورد نیاز روزانه افراد را از گروه‌های غذایی نشان می‌دهد.

میرزای رزاز تصریح کرد: هرم راهنمایی مواد غذایی از پنج گروه مواد غذایی تشکیل شده است و پایین هرم را گروه نان و غلات تشکیل می‌دهد که بزرگترین قسمت هرم و نشانگر این است که یک فرد باید بیش از هر غذای دیگری غلات مصرف کند.

وی با اشاره به اهمیت مصرف سبزیجات در وعده‌های غذایی، تصریح کرد: گروه‌های بعدی، سبزیجات و سپس میوه‌ها هستند. سبزیجات قسمت بزرگتری از گروه میوه‌ها دارد و این نشان می‌دهد که میزان مورد نیاز روزانه از گروه سبزیجات بیشتر از گروه میوه‌هاست. گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت و حبوبات در طبقه بالاتر قرار دارند و میزان سهم آن‌ها در برنامه غذایی روزانه کمتر از گروه‌های پایین‌تر است. هر چند این دو گروه از اهمیت زیادی در برنامه غذایی روزانه برخوردارند و در رأس هرم، که بخش کوچکی را تشکیل می‌دهد، چربی‌ها، روغن‌ها و شیرینی قرار دارند و بدان معنی است که میزان مصرف این مواد غذایی باید به کمترین حد رسانده شود. برای تنظیم رژیم غذایی روزانه و میزان مصرف غذا از هر گروه غذایی از اصطلاحی به نام (واحد یا سهم) استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: منظور از یک واحد یا سهم در هر گروه، مقدار غذایی است که دارای ارزش غذایی مشابه با سایر مواد غذایی در همان گروه است، به طور مثال یک لیوان شیر به عنوان یک سهم از گروه شیر و لبنیات از نظر ارزش غذایی معادل سه چهارم لیوان ماست از همان گروه است.
 
میرزای رزاز ابراز کرد: هرم راهنمایی غذایی نشان می‌دهد که یک برنامه غذایی مناسب روزانه باید شامل تمام گروه‌های غذایی (پنج گروه) باشد و میزان سهم مورد نیاز از هر کدام از گروه‌های غذایی را مشخص می‌کند. همچنین، این هرم بر مصرف بیشتر غلات، میوه‌ها و سبزیجات در برنامه غذایی روزانه تأکید دارد و افراد را تشویق می‌کند که مواد غذایی گیاهی را حتماً در برنامه غذایی روزانه بگنجانند. همچنین غذا‌های یک گروه از هرم غذایی نمی‌توانند به جای غذا‌های گروه دیگر مصرف شوند و هیچ کدام از گروه‌های غذایی هرم از گروه دیگر مهم‌تر نیستند.
انتهای پیام
captcha