چه مواد غذایی هنگام ابتلا به بیماری‌های تنفسی مصرف كنیم
کد خبر: 3886810
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
بخش یك /

چه مواد غذایی هنگام ابتلا به بیماری‌های تنفسی مصرف كنیم

یكی از نكات مهمی كه در شرایط شیوع كرونا ویروس، باید بدان توجه شود، نوع رژیم غذایی به خصوص در هنگام ابتلا به كروناست. كه در این نوشتار توضیحاتی در این باره می‌خوانیم.

به گزارش ایكنا از فارس، چه در شرایط عادی و چه در شرایط اضطراری لازم است تعادل و تنوع در مصرف تمامی مواد غذایی رعایت شود.

همه ویتامین‌های موردنیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری و بهبودی از طریق منابع غذایی آن تأمین شود و منابع غذایی حاوی ویتامین‌ها و املاح هیچ گونه ارجحیتی بر یکدیگر ندارند.

یادمان باشد مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده‌ای در پیشگیری از بیماری‌های عفونی ندارد و برنامه مکمل یاری فقط بر اساس دستور العمل کشوری انجام می‌شود.

توصیه‌های تغذیه‌ای در زمان ابتلا به بیماری‌های تنفسی:

۱- مصرف روزانه کربوهیدرات‌ها برای تأمین بخش عمده انرژی و برخی از مواد مغذی ضروری است. این کربوهیدرات‌ها به دو شکل ساده و پیچیده دسته‌بندی می‌شوند که مصرف انواع کربوهیدرات‌های پیچیده از جمله برنج، انواع نان سبوس‌دار (جو و سنگک) و ماکارونی به ویژه از نوع سبوس‌دار، رشته و غلات صبحانه، سبزی‌ها و میوه‌ها توصیه می‌شود.

۲- برای سالم و قدرتمند نگه داشتن عضلات تنفسی، بیماران باید منابع غنی از پروتئین را دست کم دو واحد در روز بر اساس گروه‌های غذایی و رهنمودهای غذایی ایران دریافت کنند. بهترین منابع پروتئین‌ها شامل انواع گوشت‌ها (قرمز، مرغ، ماهی و طیور)، انواع حبوبات (لوبیا، ماش، عدس، نخود باقلا)، تخم مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه ( پنیر، شیر، ماست، کشک و دوغ) و انواع آجیل‌های بدون نمک است.

۳- برای تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تأمین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی باید روزانه از روغن‌ها و چربی‌های خوراکی استفاده شود. روغن گیاهی یا روغن نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون، روغن گردو، کنجد، کلزا و موارد مشابه را شامل می‌شود.

۴- روغن‌هایی مانند زیتون، کلزا، کنجد و روغن آفتابگردان و دیگر موارد مشابه برای سرخ کردن مناسب نیستند و برای پخت و پز مناسب‌ترند. در ضمن این روغن‌ها به دلیل خواص آنتی اکسیدان‌های طبیعی مانند ترکیبات پلی فنلی و ویتامین E، بتاکاروتن دارای ارزش تغذیه‌ای فراوانی بوده و باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. توجه داشته باشیم: مصرف روغن‌ها و چربی‌های حیوانی شامل، کره، روغن ماهی پیه، دنبه و مواردی از این قبیل باید محدود شود.

۵- مصرف مقدار مناسب آب باعث می‌شود ترشحات درون مجاری هوایی رقیق‌تر شده و راحت‌تر حرکت کنند و تخلیه شوند. مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب و یا سایر مایعات به‌صورت روزانه توصیه می‌شود.

۶- مصرف ۴ تا ۶ وعده غذایی کوچک و با حجم کم در طول روز به جای مصرف ۲ تا ۳ وعده غذایی حجیم توصیه می‌شود تا دیافراگم حرکت آزادانه به سمت بالا و پایین داشته باشد. در صورتی که مصرف برخی مواد غذایی خام منجر به نفخ شدید و اختلال در تنفس شد، لازم است مصرف آن‌ها کاهش یابد.

۷- غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک است موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند به ایجاد تورم و التهاب قسمت‌های مختلف بدن و از جمله مجرای تنفسی و مسیرهای هوایی منجر شود، بنابراین مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد سدیم در مواد غذایی مانند انواع کنسرو ها، شور‌ ها و غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس باید محدود شود.

برگرفته از راهنمای مدیریت تغذیه در کرونا ویروس؛ دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

انتهای پیام
captcha