بعثت؛ منشأ بزرگ‌ترین تحولات فكری جوامع بشری / هنوز فرصت تغییر داریم
کد خبر: 3886808
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲

بعثت؛ منشأ بزرگ‌ترین تحولات فكری جوامع بشری / هنوز فرصت تغییر داریم

مدیرعامل بنیاد صیانت از نهاد خانواده فارس با تأكید بر غفلت سیره‌نویسان از بعثت پیامبر(ص) که منشأ بزرگ‌ترین تحولات فکری عقیدتی جوامع بشری به‌شمار می‌رود، گفت: یکی از وظیفه‌هایی که می‌تواند در بعثت یادآوری شود، فرصتی برای تفکر است.

تاریخ اسلام مملو از روزها و مناسبت‌های تاریخ‌ساز است، اما می‌توان گفت مهم‌ترین و مؤثرترین واقعه تاریخ بشری از آغاز تا انتها،‌ بعثت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی(ص)،‌ آخرین فرستاده خداوند برای انسان‌هاست.

رخدادی که سرنوشت انسان‌ها را تا قیامت تغییر داد. آنجا که خداوند تاج بندگی خود را بر سر دردانه هر دو عالم نهاد و اینجا بود که مبعث، بزرگترین عید مسلمانان و بلکه انسان‌های آزاده دنیا شد.

در حقیقت بعثت یعنی خداوند اجازه داد كه انسان‌ها حق انتخاب و پشتوانه محكمی داشته باشند كه آن پشتوانه، محمد(ص) و خاندان پاكش است، لذا اگر بخواهیم در زندگی خود در مرحله انتخاب قرار گیریم، باید از این پشتوانه محكم استفاده كنیم.

درباره این روز فرخنده و عظیم بارها و در طول تاریخ مطالب فراوانی گفته و نوشته شده است که هر کدام حکایت از عظمت این رخداد دارد. گرچه برای رخدادی که موجب شد تا سعادت و رستگاری انسان‌ها تا ابد تضمین شود، هرچه نوشته و خوانده شود باز هم کم است.

حجت‌الاسلام محمدشریف حسینی، مدیرعامل بنیاد صیانت از نهاد خانواده فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، ضمن تبریك فرا رسیدن عید مبعث گفت: عید مبعث، روزی است که برای برانگیخته شدن آخرین پیام‌رسان الهی جشن می‌گیریم و چراغان می‌کنیم. تبریک می‌گوئیم و لبخند بر زبان می‌آوریم و از اینکه بهترین فرد دنیا که حتی در دوران نوجوانی و جوانی با صفات امین، عفیف و نظیف شناخته می‌شد پرچم‌دار حرکت ما به‌سوی خداست، بر خود می‌بالیم.

وی افزود: البته نیک می‌دانیم که این بالیدن و شادی و شادکامی ابتدای راه است، زیرا خود آن بزرگواران که منبع سعادت و کمال و آئینه تمام‌نمای الهی بودند، لحظه‌ای از تلاش در این مسیر و سیر الی‌الله دست نکشیدند و به‌قول امروزی‌ها به خود استراحت ندادند و کار را تعطیل نکردند.

حسینی با بیان اینكه برانگیخته شدن و بعثت کلماتی هستند که باید درباره آن‌ها لختی بیندیشیم و این اولین قدم برای مبعوث شدن است، گفت: این روشی است که پیامبر آسمانی ما از نوجوانی برگزید و هر سال حداقل یک ماه را به‌دور از مردم و جهت ارتباط با خدا و تفکر و اندیشه به کوهستان می‌رفت و جالب اینکه در بیست و هفتمین روز از ماه رجب سال چهلم عام‌الفیل در همان غار حرا به پیامبری برگزیده می‌شود.

بعثت؛ منشأ بزرگ‌ترین تحولات فكری ـ عقیدتی جوامع بشری

وی با تأكید بر اینكه بعثت پیامبر (صلی‌الله علیه و آله وسلّم) منشأ بزرگ‌ترین تحولات فکری عقیدتی جوامع بشری به‌شمار می‌رود، با این حال، سیره‌نویسان از آن غفلت کرده‌اند، گفت: این رویداد توانست برخی از انسان‌های به‌دور از تمدن و غرق در جاهلیت را به یگانه‌های دوران تبدیل كند که تاکنون نیز از بیان روش زندگی آنان همه مسلمانان بر خود ببالند و از اینکه آنان صحابی پیامبرشان هستند، افتخار کنند.

معاون ستاد اقامه نماز فارس با طرح این سئوال كه وظیفه ما در این لحظه از زمان و در رویداد بعثت نبی مکرم اسلام چیست، گفت: در کتب ادعیه و مناجات ارزشمند ما همچون کتاب شریف مفاتیح‌الجنان آدابی برای این امر عظیم برشمرده شده است که خوب است با قدری تمرکز و تفکر درباره آنان بیندیشیم.

معنای روزه

حسینی یادآور شد: روزه گرفتن در این روز بسیار توصیه شده است. معنای روزه چیست؟ یک تعبیر خلاصه این است که فاصله گرفتن از صفات عادی، مشترک بین حیوان و انسان و فرصت بیشتر جهت تقویت صفات متعالی با مراقبت و مجاهدت بر جسم و جان.

بعثت، فرصتی برای تفكر را فراهم می‌آورد

وی تأكید كرد: یکی از وظیفه‌هایی که می‌تواند در بعثت یادآوری شود، فرصتی برای تفکر است؛ فرصتی که بیماری کرونا به اجبار برای ما فراهم آورده است و از این بابت باید قدردان آن باشیم، زیرا هنوز فرصت تغییر داریم و این اجبار می‌تواند به ارتقای رفتاری و فرهنگی ما بینجامد.

مدیرعامل بنیاد صیانت از نهاد خانواده فارس ادامه داد: فرصتی است که در اخلاق و رفتار خود دقیق‌تر بیاندیشیم. فاصله خود را با پیامبرمان(ص) بسنجیم زیرا «... لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...؛ ... براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیكوست...» (آیه 21 سوره احزاب) دستور خداوند است. آیا اگر ایشان حضور داشتند برای عدم تسری این بیماری چه دستوراتی می‌دادند؟ آیا اگر فردی به مسافرت می‌رود و برای او فقط آسایش خودش و خانواده‌اش مهم است و به توصیه‌های پزشکان و متخصصین عمل نمی‌کند، این عمل او مورد تشویق حضرت رسول(ص) قرار می‌گیرد یا سرزنش می‌شود؟

قدری در اعمال و رفتار خود بیاندیشیم

حسینی با تأكید بر اینكه قدری در اعمال و رفتار خود بیاندیشیم، گفت: آیا آمادگی حضور منجی آخرین را داریم؟ آیا یارش هستیم یا خار راهش؟ آیا به توصیه‌ها و دستوراتش عمل می‌کنیم یا به نظرات (بعضا) غیرکارشناسی ولی دلخواه خود عمل می‌کنیم؟ اگر صبح فردا قیامت ما آغاز شود چه جوابی برای رب العالمینی خواهیم داشت که بارها و بارها رسولانش به ما فرموده‌اند: خدای متعال از حق‌الناس نمی‌گذرد؟ و مطمئنا ضرر زدن عمدی به دیگران حق‌الناس است.

وی با بیان اینكه كاش در شب و روز مبعث همه ما برانگیخته شویم تا انسان‌های بهتری باشیم، گفت: انسان‌هایی که دیگران برایمان مهم هستند و سخن دختر پیامبرمان، آن سید و سرور همه زنان عالم که فرمود (الجار ثم الدار) اول به همسایه‌ات توجه کن و سپس اهل خانه‌ات، را نصب‌العین رفتارمان قرار دهیم.

مدیرعامل بنیاد صیانت از نهاد خانواده فارس تأكید كرد: انسان‌هایی باشیم که حتی طبیعت و حیوانات نیز برایمان درصد بالایی از اهمیت داشته باشند چه برسد به انسان‌ها که جانشین خداوند روی زمین هستند. برخورد امروز ما با دیگران نشانگر احترام ما نسبت به خداوند است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۳ - ۰۱:۲۸
0
0
سلام وقت بخیر متشکرم متن زیبایی بود
captcha