توصیه‌های پزشکی به بیماران مبتلا به فاویسم در شرایط شیوع كرونا
کد خبر: 3886381
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴

توصیه‌های پزشکی به بیماران مبتلا به فاویسم در شرایط شیوع كرونا

فاویسم یک نقص آنزیمی در گلبول‌های قرمز خون است که با کمبود این آنزیم، گلبول‌های قرمز خون در اثر برخورد با مواد اکسیدان شکسته شده و همولیز صورت می‌گیرد. در شرایط شیوع كرونا، بیماران مبتلا به فاویسم مسلماً باید یكسری مراقبت‌هایی داشته باشند.

به گزارش ایكنا از فارس، مهدی وحیدی‌فرد، متخصص اطفال بیمارستان قلب الزهرا(س) شیراز امروز، 28 اسفندماه در جمع خبرنگاران گفت: فاویسم یک نقص آنزیمی در گلبول‌های قرمز خون است که با کمبود این آنزیم، گلبول‌های قرمز خون در اثر برخورد با مواد اکسیدان شکسته شده و همولیز صورت می‌گیرد.

وی افزود: عارضه این همولیز در درجه اول ایجاد کم خونی حاد است و در درجه دوم این همولیز منجر به آزاد شدن هموگلوبین در خون می‌شود. هموگلوبین آزاد شده به‌عنوان یک سم، از کلیه دفع می‌شود که افزایش بار دفع هموگلوبین منجر به عوارض کلیوی می‌شود.

وحیدی‌فرد بیان كرد: برای جلوگیری از ایجاد این عارضه، بیمار نیاز به مصرف زیاد مایعات و در صورت لزوم سرم درمانی دارد که منجر به دفع زیاد ادرار می‌شود.

این پزشك متخصص اطفال ادامه داد: نشانه‌های بالینی فاویسم، رنگ پریدگی، زردی پوست، زردی سفیدی چشم و تیره رنگ شدن ادرار است، از جمله مواد اکسیدانی که منجر به بروز این بیماری می‌شود، مواد غذایی مانند باقلا، نخودفرنگی، لوبیا سبز و موارد دیگری مثل اسپری، بوی رنگ، اتر، نفتالین و برخی داروها است.

وی با بیان اینکه اوایل بهار هر سال، مصرف باقلا در میان مردم رواج پیدا می‌کند و شیوع بیماری فاویسم نیز زیاد می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه در موارد شدید بیماری، نیاز به تزریق خون است و گاهی حتی برای یک بیمار سه تا چهار بار نیاز به تزریق خون ضرورت پیدا می‌کند.

وحیدی‌فرد تأكید کرد: با در نظر گرفتن شیوع کرونا ویروس که منجر به کاهش مراجعات مردم برای اهدای خون شده است و از طرفی این بیماران نیاز اورژانسی به تزریق خون پیدا می‌کنند، شاهد کاهش خون موردنیاز برای مبتلایان به فاویسم هستیم.

این متخصص اطفال از خانواده‌هایی که افراد قطعی یا مشکوک به باقلایی دارند خواست تا با توجه به کمبود خون موردنیاز، از مصرف این ماده غذایی پرهیز کنند.

وی یادآور شد: همچنین با توجه به نیاز این بیماران به فرآورده‌های خونی، از افرادی که سالم هستند دعوت می‌شود با رعایت اصول بهداشتی، برای اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه کنند.

 

انتهای پیام
captcha