چگونه با اضطراب ویروس كرونا برخورد كنیم
کد خبر: 3884512
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۳

چگونه با اضطراب ویروس كرونا برخورد كنیم

در شرایط شیوع كرونا و اضطراب و نگرانی از ابتلای به این ویروس، باید به دنبال راهكارهایی برای كاهش این اضطراب و استرس‌ها كه مسلماً تأثیر منفی بر روی سیستم ایمنی بدن دارند، باشیم.

این روزها خیلی‌ها اضطراب ابتلا به ویروس کرونا را دارند. اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدیدآمیز است، اما اگر شدید و طولانی شده و رنج ایجاد کند، زندگی را مختل می‌کند.

اضطراب می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن انسان تأثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماری‌ها تضعیف کند؛ گاهی نیز اضطراب سبب رفتارهای ناکارآمد می‌شود.

سئوالی كه در این زمینه و در شرایط شیوع كرونا بارها در اذهان مردم خطور می‌كند این است كه با اضطراب ناشی از ابتلا به بیماری چگونه برخورد کنیم. در این زمینه پیشنهاداتی ارائه می‌دهیم.

1- دست‌ها را مکررا بشوییم. این مؤثرترین روش برای پیشگیری از بیماری است.

2- به دنبال اطلاعات دقیق باشیم و این اطلاعات را از منابع معتبر مانند سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و سایت‌های دانشگاهی علوم پزشکی دریافت کنیم.

3- می‌توانیم پرسش‌های خود را از سامانه سلامت با شماره ۱۹۰ بپرسیم.

4- نیازی نیست بیش از روزی یک یا دو بار اخبار را بررسی کنیم.

5- پیش از نشر اخبار و اطلاعات از درستی آن مطمن شویم؛ انتشار اخبار نادرست، اضطراب، اطرافیان شما و جامعه را بی‌دلیل زیاد می‌کند.

6- اگر برای رعایت ایمنی ساعات طولانی در منزل هستیم، سعی کنیم در خانه فعال باشیم و بیکار نمانیم، تحرک کافی داشته باشیم و حتی در خانه ورزش کنیم.

7- برای قدم زدن و پیاده‌روی به مکان‌های خلوت یا طبیعت برویم و خود را مدت طولانی در خانه حبس نکنیم.

8- با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنیم؛ صحبت در مورد نگرانی‌ها به بهتر شدن حال شما کمک می‌کند، اما صحبت‌های خود را به اخبار کرونا ویروس محدود نکنیم.

9- تلاش کنیم بر مواردی که روی آن کنترل داریم، تمرکز کنیم؛ از روش‌هایی مانند آرام‌سازی، سرگرم کردن خود، تماشای فیلم یا هر فعالیت لذت‌بخش دیگر که قبلا برای کاهش اضطراب و استرس شما مؤثر بوده استفاده کنیم.

10- اگر احساس می‌کنیم تحت فشار زیادی هستیم یا انجام کارهای روزمره برایمان سخت شده است با پزشک، روان‌پزشک یا روان‌شناس مشورت کنیم.

فریبا رضایی، سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

 

انتهای پیام
captcha