به گزارش ایكنا از فارس، شیوع ویروس کرونا و فراگیری آن در کشور عزیزمان مستمسکی شده برای افرادی که سر سپرده مکتبهای مادی هستند و حاضر نیستند برای گزارههای دینی و اعتقاد به غیب در زندگی خود جایی باز کنند.
اخیرا متنی بدون نام نویسنده در فضای مجازی با عنوان «کرونا آغازگر رنسانس در ایران» منتشر شد که نویسنده تلاش میکرد بین دوران رنسانس در اروپا که منجر به انزوای کلیسا شد و شیوع بیماری کرونا در کشور، ارتباط التزامی بر قرار کند و با این بیان که همانطور که طاعون در اروپا مردم را از کلیسا جدا کرد کرونا نیز در ایران مردم را از مسجد و قرآن جدا میکند.
نویسنده این متن به خوبی پی به تعارض دین و علم در میان مسیحیت که در دوران قرون وسطی تبلور پیدا کرد برده است اما برای اثبات تعارض بین دین اسلام و عقلانیت خیلی ناشیانه و سریع به نتیجه رسیده و سعی کرده با آسمان و ریسمان کردن ثابت کند اسلام دینی عقلانی نیست و اعتقاد به کرامات اولیاء حق خرافهای است که عالمان دینی آن را بین مردم رواج دادهاند!
البته برای نگارنده که مطالعاتی در زمینه شبهات وهابیت داشته مسلم است که این متن را یا یک وهابی نوشته و یا اگر هم وهابی نبوده کسی است که متاثر از القائات آنهاست اگر چه ادبیات آن شبیه ادبیات روشنفکران مادیگراست.
و اما ماجرای تشبیه اسلام به مسیحیت، قرآن به انجیل، مسجد به کلیسا و روحانی شیعه به کشیش مسیحی برای کسانی که اسلام را میشناسند تشبیهی به غایت مضحک و عجیب است چه اینکه همه ارکان دین اسلام مبتنی بر عقلانیتی خردمندانه است، اسلام همانطور که اعتقاد به غیب را تقویت میکند، در همان حال هر نوع خرافهگرایی را نیز نفی میکند.
تشویق به علمآموزی در همه منابع اسلامی اصلی انکارناپذیر است که عالمان دین نیز به تأسی از منابع دینی بر آن تأکید میورزند، مگر نه این است که پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله طلب علم را بر هر مرد و زن مسلمانی واجب کرد و فرمود: «اطلبوا العلم ولو بالصین» یعنی به دنبال علم بروید حتی اگر در چین باشد، اشاره به مکان دور و دسترسی سخت، و آیا این امام اول شیعیان نیست که حکمت و علم را گمشده مؤمن میداند و میفرماید: «حتی اگر شده از اهل نفاق نیز علم و حکمت بیاموزید»؟؛ «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاق».
در این میان کرونا نشان داد نه تنها دین و علم با یکدیگر تعارضی ندارند بلکه وقتی علم به این نتیجه رسید که هر نوع اجتماعی باید تعطیل شود حتی نمازجمعهها نیز تعطیل میشوند و حرمهای امامان و امامزادگان نیز بهمنظور رعایت اصول بهداشتی محدود میشوند.
آری حرمها و اماکن مذهبی نیز با همه قداستشان خارج از نظام اسباب و مسببات جهان آفرینش نیستند، اگر چه کرامات و معجزات آشکار آن بزرگواران که بسیاری از مردم آن را تجربه کردهاند نیز در همین نظام اسباب و مسببات قرار میگیرد اما خدای متعال اراده نکرده در همه جا از اسباب کرامت اولیاء خودش استفاده کند، چون در اینصورت معجزه بودن شفای بیمار صعبالعلاج و کرامت بودن باز شدن گره کور یک مؤمن آنقدر تکراری و عادی میشد که آن امدادهای ویژه خاصیتی در ایمانافزایی مردم پیدا نمیکردند.
جالب اینجاست که اگر متولیان امور دینی این محدودیتها را نمیپذیرفتند از طرف امثال همین نویسنده متهم میشدند به اینکه به حفظ جان مردم نیستند!
امروز کرونا نشان داد اسلام آن هم با قرائت اهل بیت علیهمالسلام دین عقلانیت است که نه تنها با علم سر ناسازگاری ندارد بلکه خود مشوق و مروج گسترش فرهنگ علمآموزی است و در عین حال مردم را متوجه قدرت بیکران پروردگار نیز میکند، به همین دلیل ادامه حیات عالم جز با تبعیت از عقلانیت اسلامی که فقهای شیعه منادی آن هستند و علم و معنویت، دنیا و آخرت و رفاه و عدالت را توأمان در کنار یکدیگر میخواهند حاصل نخواهد شد.
و اما آنچه که در دعوای طب سنتی با همه عناوینش- با طب مدرن میبینیم نه از باب تعارض دین و علم بلکه از باب تعارض علم با علم است که همیشه در طول تاریخ بین صاحبان علم وجود داشته است، پس این دعوا، دعوایی درون علمی است که ربطی به اصل دین ندارد بلکه روشهای متفاوت هر علمی آنها را به نتیجههای متفاوت رسانده است.
در پایان باید گفت این بحران نیز میگذرد اما همین عوام هستند که با توجه بیشتر به خدا و اولیاء خدا همچنان عشق به ولایت و همه تجلیات آن را در وجود خود تقویت میکنند و با همه وجود مراقد مطهر آنان را شفاخانه جان و دل و معنویت بخش روح و روان خود میدانند.
حجتالاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزههای علمیه فارس
انتهای پیام