حجتالاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتوگو با ایكنا از فارس، با اشاره به شرایط استرس حاكم بر جامعه به دلیل ترس از شیوع كرونا، آموزههای دینی را در این شرایط یادآور شد و گفت: در آموزههای دینی، نسبت به دعا و بلا تذكرات جدی آمده و عنایت خاصی به این دو مسئله شده است و باید ببینیم دعا و بلا در زندگی انسان مسلمان چه جایگاهی دارد.
وی افزود: در آموزههای دین اسلام آن چیزی كه باعث آرامش دلها ذكر شده است، مسئله ارتباط با خداست چنانچه در آیات قرآن كریم داریم «... أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛... آگاه باش كه با یاد خدا دلها آرامش مىیابد» (آیه 28 سوره رعد) یعنی تأكید شده است كه در ذات یاد خدا، آرامش هست و اگر انسان به هر جایی برود و به هر چیزی غیر از یاد خدا تمسك جوید و گمان كند كه از این طریق به آرامش میدهند، حتماً اشتباه كرده است و قطعاً از یك جایی پشیمان شده و آسیب میخورد.
رصاف تأكید كرد: تنها جایی كه اطمینان كامل وجود دارد كه حتماً انسان در آن به آرامش میرسد، مسئله یاد خداست و اگر در آموزههای دینی به ما سفارش شده است كه دعا را فراموش نكنیم، برای این است كه مهمترین كاری كه دعا میكند این است كه یاد خدا را برای ما زنده میكند و با یاد خداست كه میتوانیم آرامش را به زندگی خود برگردانیم و گمشده انسان مؤمن هم باید همین باشد و چیز دیگری قابل تكیه كردن نیست.
عضو جامعه اساتید حوزههای علمیه فارس ادامه داد: در همین وقایع اخیر كه به دلیل ویروس كرونا در كشورمان ایجاد شده است و به خاطر آن یك كار بسیار ابتدایی كه انسان میتوانست از خانه بیرون رود و با جامعه و دیگران ارتباط داشته و حتی با دوستان و اقوام خویش گردهم جمع شود، از انسان گرفته شد و دیگر نمیتوان به راحتی با كسی ارتباط داشت و از بس كه این مسائل و كارها برای ما راحت و دم دستی بود، از آنها غافل شده بودیم در صورتی كه همه اینها یك نعمت بود اما به خاطر شیوع كرونا، به آنها خدشه وارد شد.
وی با تأكید بر اینكه تنها نعمتی كه هیچگاه خدشهای به آن وارد نمیشود و هیچ آسیبی ندارد، یاد خداست، گفت: در همین شرایطی كه ویروس كرونا شیوع پیدا كرده است، آیا كسی میتواند بگوید نمیتوانم با خدا ارتباط داشته باشم؟ پس این ارتباط با خدا در همه شرایط وجود دارد و تكیهگاه محكمی برای انسانهاست و باید به آن توجه كنیم و انسان چه سالم باشد چه مریض، همواره نیاز به چنین تكیهگاهی دارد.
رصاف گفت: به همین دلایل است كه در آموزههای دینی توجه و عنایت خاصی به ذكر خدا شده است و در آیات الهی آمده است «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْكًا...؛ و هر كس از یاد من دل بگرداند در حقیقت زندگى تنگ [و سختى] خواهد داشت...» (آیه 124 سوره طه) یعنی كسی كه از یاد خدا دور شود، زندگی برایش سخت خواهد شد.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم اظهار كرد: نعمتها و خوشیهای دنیا همگی نوش هستند و در كنار آنها نیشهای فراوانی است، در صورتی كه یاد خدا نوشی است كه نیشی ندارد ولی سایر نعمتهای دنیوی آنقدر نیش دارند كه گاهی اوقات زندگی برای انسان واقعاً سخت خواهد شد.
وی اضافه كرد: بنابراین اگر در آموزههای دینی ما سفارش فراوانی به دعا شده است برای همین ارتباط با خداست و اصولاً اصل دعا ارتباط خداست البته دعا كاركردهای دیگری هم دارد مثل اینكه قضا را از انسان برمیگرداند و دفع بلا میكند اما روح حاكم بر دنیا، همان ارتباط با خداست كه به انسان آرامش میدهد و اگر انسان بداند كه خدا همواره كنار اوست و از رگ گردن به او نزدیكتر است و حتی در بدترین شرایط او را ترك نمیكند و همواره او را دوست دارد، آرامش پیدا میكند.
عضو جامعه اساتید حوزههای علمیه فارس تأكید كرد: اینكه انسان بداند یك قدرت همیشگی بالاتر از همه قدرتها در كنار اوست و میتواند به چنین قدرتی تكیه كند، مسلم است كه انسان آرام میشود.
وی یادآور شد: همچنین اگر در آموزههای دینی نسبت به بلا هم توجه شده است برای این است كه بلا در زندگی انسان مؤمن میتواند یك نعمت به حساب آید چرا كه او را از روزمرگیها بیرون آورده و خدا را به انسان یادآور میشود تا بداند كه مربوط به این دنیا نیست و خانه ابدی انسان این دنیا نیست بلكه یك خانه مهمتر و بهتری در انتظارش است.
رصاف همچنین گفت: البته در این زمینه باید این نكته را متذكر شد كه اسلام نسبت به مسائل ظاهر و بهداشتی هم عنایت دارد و اینطور نیست كه توجهی به این مسائل نداشته باشد و آنقدر مسئله سلامت انسان در دین اسلام مهم است كه در آموزههای دینی آمده است كه روزه برای كسی كه ضرر دارد و یا حتی خوف ضرر دارد، حرام است، یعنی نه تنها بر او واجب نیست بلكه برای او حرام هم میشود.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم بیان كرد: در روایتهای اسلامی داریم: لاضرر و لاضراره فیالاسلام؛ یعنی در دین اسلام ضرر و ضرار نداریم به تعبیر دیگر در دین اسلام انسان نباید به خود و دیگران آسیب برساند و كاری انجام دهد كه هم به خود و هم دیگران آسیب وارد شود و این یك مسئله ثابتشده علمی است لذا اگر در این شرایط میبینیم كه به لحاظ علمی سفارش بسیار شده است كه انسان بهداشت فردی و محیط را رعایت كند، همان سفارش و دستوری است كه اسلام به مسلمانان داده است.
وی به پخش كلیپی در فضای مجازی كه در آن یك فرد ضریح مقدس معصومین را لیس میزند، نیز اشاره كرد و گفت: برخیها با یك نگاه كاملاً قشری و ضعیف و برنامهریزی شده، به دنبال آسیب زدن به دین و اعتقادات مردم هستند. اینكه میبینیم یك نفر ضریح معصوم را لیس میزند، یك كار غیرمتعارف انجام میدهد كه هیچ فرد مسلمان و شیعهای حتی زمانی كه هیچ مشكل و بیماری هم وجود نداشته باشد، چنین كاری را هیچگاه انجام نمیدهد.
رصاف با تأكید بر اینكه لیس زدن ضریح معصومین و اینگونه ابراز ارادت یك نوع توهین به معصومین است، گفت: كسانی كه اینگونه كارها را ترویج میدهند به دنبال آسیب زدن به اعتقادات مردم هستند تا بگویند اسلام این است در صورتی كه اسلام و شیعه هیچگاه چنین كارهایی را قبول ندارد.
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم تأكید كرد: این افراد مزدوران انگلیس و صهیونیستها هستند و مشخص شده است كه از كجا پول میگیرند و بزرگان و سران آنها كیست و اصولاً این گروه افراد به دنبال این هستند تا شیعه را در دنیا زشت نشان دهند، گاهی قمهزدن را ترویج میدهند و گاهی هم با این حركات میخواهند تعجب دنیا بر انگیزند كه این چه دین و مذهبی است كه ضریح را لیس میزند.
وی ادامه داد: این افراد داعشهایی هستند كه به اسم شیعه و با برنامهریزی تلاش میكنند تا دین و اعتقادات اسلام و شیعه را زیر سئوال ببرند و شاید خودشان هم متوجه نشوند كه دارند چه كاری انجام میدهند اما بزرگان و واسطههای آنان خوب میدانند كه چه كار دارند میكنند البته تعداد این افراد خیلی محدود است ولی نباید بگذاریم اینها سخنگوی قشر مذهبی ما شوند.
رصاف باز هم تأكید كرد: ما چنین اقداماتی را كاملاً مردود دانسته و حتی آن را یك توطئه میدانیم زیرا آن چیزی كه در دین ماست، ضرر نیست و این دینی است كه حتی به ریزترین مسائل هم توجه كرده است و باید دین اسلام را آنطوری كه هست به مردم معرفی كرد.
انتهای پیام