كلید همراهی مردم، در اطاعت از خداست
کد خبر: 3881671
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
آیت‌الله دژكام:

كلید همراهی مردم، در اطاعت از خداست

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس حدیثی از امام هادی(ع) را یادآور شد و گفت: امام دهم فرموده است «اگر خدا را اطاعت کنید، دیگران هم از شما اطاعت می‌کنند»، پس اگر امروز حرف ما در میان مردم خریدار ندارد و یا در بدنه مدیریتی با آن همراهی نمی‌شود یک وجه آن این است که باید کارهای خود را بررسی کنیم ببینیم کجای کار خود از دستور الهی اطاعت نکرده‌ایم.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، ۷ اسفند در دیدار با 18 منتخب مردم استان در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی كه با حضور اعضای جامعه روحانیت، ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد، به حدیثی از امام هادی(ع) اشاره كرد و گفت:‌ آن امام همام فرمودند هر که از نافرمانی خدا بپرهیزد، [مردم] از نافرمانی او پرهیز کنند و هر کس خدا را اطاعت کند، [دیگران] از او اطاعت می‌کنند. این حدیث از منظر مدیریت مهم است.

وی خطاب به منتخبان مردم گفت: شما در آینده می‌خواهید كار كنید؛ آیا وقتی یک نفر می‌خواهد کار کند، دیگران باید حرف او را گوش دهند یا خیر؟ اگر کسی گوش ندهد کار پیش نمی‌رود. کلید اینکه دیگران حرف ما را گوش دهند، چیست؟ امام دهم فرموده است اگر خدا را اطاعت کنید، دیگران هم از شما اطاعت می‌کنند. اگر حرف ما در میان مردم خریدار ندارد و یا در بدنه مدیریتی با آن همراهی نمی‌شود یک وجه آن این است که باید کارهای خود را بررسی کنیم ببینیم کجای کار خود از دستور الهی اطاعت نکرده‌ایم. اگر کسی مطیع خدا باشد، دیگران از او اطاعت می‌کنند.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تأكید بر اینكه چارچوب عمل خود را در دستور الهی قرار دهیم و بعد به دیگران بگوییم این سخن خداست و دیگران از شما اطاعت خواهند کرد، گفت: گاهی حرف ما حق است ولی روش ارائه آن اخلاقی نیست و گوش نمی‌دهد.

آیت‌الله دژكام همچنین از نمایندگان جدید استان خواست تا در قله بودن فارس را با این نكته نشان دهند و سپس ادامه داد: امام علی(ع) شیعیان را به پرهیزگاری و نظم در كارها سفارش كرده است. نظم، برنامه‌ریزی است. وقتی انسان کاری به عهده می‌گیرد در ابتدای کار بسیاری از کارها به ذهنش می‌آید که می‌توان انجام داد یعنی امکان کار از نظر منطقی و فلسفی اما کدام کار انجام می‌شود؟ آن کاری که متمرکز شویم، در مورد آن فکر کنیم، برنامه بریزیم و پیگیری کنیم تا به نتیجه برسیم، محقق خواهد شد.

وی با بیان اینكه منتخبان مردم تا زمانی كه وارد مجلس می‌شوند، برنامه‌ریزی كنند، گفت: برنامه‌ریزی غیر از ایده‌پردازی است. گاهی ما ایده و آرزوهایی داریم. فرموده‌اند إِیاكم وَ طُولَ اَلْأَمَلِ؛ آمال و امانی است و این تعبیر قرآنی است. آمال و امانی را در ذهن مردم نباید زیاد کنیم.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه همیشه در برنامه‌ریزی‌های استراتژیک یک آرمان را می‌گذارند و بعد اهداف را مشخص می‌کنند، گفت: تفاوت آرمان و هدف چیست؟ آرمان همان آرزو است، اما وقتی می‌گوییم هدف یعنی بررسی کرده‌ایم و کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا به مقصد برسیم را هدف خود قرار می‌دهیم.

اهمیت وحدت رویه نمایندگان مردم

آیت‌الله دژكام در ادامه خواستار وحدت رویه نمایندگان مردم استان شد و گفت: اگر تفرقه میان نمایندگان مردم فارس ایجاد شود، هیچ‌گاه باد موافق به پرچم استان ما نمی‌وزد؛ این را می‌دانیم اما به راهکار ایجاد وحدت هم باید فکر کنیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس گفت: وقتی مسائل را ریز و جزئی می‌کنیم، وحدت در ریز مسائل معمولاً ایجاد نمی‌شود، چون سلیقه‌ها متفاوت است و باید در یک امور کلی که مربوط به منافع راهبردی استان است وحدت داشته باشیم. جاهایی در سطح پایین‌تر مجال برای اینکه دیگران نظر خود را اعلام کنند، وجود داشته باشد تا پیگیری کنند چون هر نماینده‌ای حوزه انتخابی خود را دارد و توقعاتی مردم منطقه از او دارند و نمی‌شود همه چیز را در یک تصیم‌گیری منحصر کنیم.

وی با یادآوری اینكه تعداد نمایندگان فارس در مجلس 18 نفر گفت: این تعداد یعنی 18 نگاه از استان وجود دارد، اما این ‌نگاه‌ها در یک خطوط کلی که مربوط به منافع راهبردی استان است، می‌تواند با هم مشترک باشند. نمایندگان مجلس خبرگان هم باید همکاری کنند تا قدرت خوبی در سطح ملی بتواند پیگیر مسائل استان باشد.

شورای راهبردی در فارس تشكیل شود

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه نیازمند راه‌اندازی یك شورای راهبردی برای مسائل استان هستیم، گفت: نیاز است که به شکلی راهبردهای مشترک در مسائل استان داشته باشیم. طبیعتاً جمعی که باید عضو ثابت این شورای راهبردی باشند، 18 نماینده استان هستند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: این شورا را باید به شکلی سامان دهیم تا نگاه‌های دیگری که در استان وجود دارد در این شورا طرح شود و در مورد مسئله گفت‌و‌گو شود.

آیت‌الله دژكام همچنین با تأكید بر اینكه حق رهبر معظم انقلاب این است که همه ما مطیع باشیم، گفت: اما در خصوص شورای راهبردی استان بنده به‌عنوان نماینده ولی فقیه در استان فقط یکی از اعضای مشورتی هستم و نه اینکه صرفاً یک نگاه به اسم یک نفر مطرح شود و دیگران مطیع باشند و این دیگر شورا نخواهد بود.

وی از منتخبان مردم خواست تا این شورا ایجاد و حمایت كنند و جامعه روحانیت هم نیز به این قضیه كمك می‌دهد تا شورای راهبردی با حضور متخصصان و صاحب‌نظران استان فارس از نگاه‌های مختلف سیاسی شکل گیرد و بتوانیم در آنجا مصالح استان را با کمک یکدیگر پیگیری کنیم.

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه این شورا 2 جهت كار اصلی دارد، یکی اتفاق در مسائل راهبردی استان است و دوم ارتقا نقش استان فارس در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ملی است،‌ گفت:‌ تصمیم‌گیری‌هایی در سطح ملی انجام می‌شود اما نقش ما به اندازه استان بزرگ فارس نیست و این نقش را باید ارتقا دهیم.

استان فارس ظرفیت تمدن‌سازی دارد

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس اظهار كرد: در استان نیروهایی داریم که در حد نیرو و چهره ملی هستند و باید کمک دهیم برای اینکه فارس نقش خود را در تمدن‌سازی و جامعه‌پردازی ایفا کند چرا كه فارس ظرفیت تمدن‌سازی دارد و این ظرفیت اگر بخواهد آشکار شود باید چهره‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در سطح ملی از بین ما مشخص شود. ان‌شاءالله همفکری کرده و از یکدیگر حمایت کنیم تا این مسئله تحقق پیدا کند.

وی یادآور شد: اگر این شورا با این 2 هدف کلی شکل گیرد، ان‌شاءالله در کنارش دیگر مسائلی که در این جلسه بیان شد، یکی بعد از دیگری حل خواهد شد و اعتماد افزایش پیدا می‌کند و مشارکت هم ارتقا خواهد یافت.

آیت‌الله دژكام در ادامه سخنان خود با بیان اینكه در انتخابات اخیر شاهد جلوه‌های ارزشمند اخلاقی بودیم، گفت: افرادی که انتخاب شدند، باید از کسانی که انتخاب نشده‌اند ولی نیروی متخصص، ارزشی و انقلابی هستند، حمایت کنند و از کمک آن‌ها بهره‌مند شوند و فضا به گونه‌ای سخت نشود که گویی اگر کسی رأی نیاورد دیگر کاری از او بر نمی‌آید و کنار رود.

وی با تصریح اینكه این قضیه را به‌عنوان یک ارزش اخلاقی که در استان ما جلوه‌گر شده است، شکرگزار باشیم و رواج دهیم، افزود: انقلاب اسلامی این حرف‌ها را برای دنیا به ارمغان آورده است.

امام جمعه شیراز گفت: مورد دیگر که در باب اخلاق  بسیار ارزشمند بود، در بسیاری از شهرها کاندیدایی که رأی نیاوردند با اعضای ستاد خود خدمت منتخب مردم که رأی آورده، رفتند و تبریک گفتند و این کار بسیار ارزشمند است و موجب وحدت و رفع کدورت می‌شود.

رسانه‌ها به ارزش‌های اخلاقی تجلی‌یافته در جامعه بپردازند

وی اظهار كرد: اگر بخواهیم بگوییم صرفاً نظام مردم‌سالاری ما مانند جاهای دیگر دنیا است، فضیلتی بر آن‌ها نداریم، اما اگر این اخلاق حسنه و نیکو را جلوه‌گر کنیم، احترامی که در دنیا ایجاد می‌كند، این است که بقیه طرفدار مکتب، مرام و مذهب ما می‌شوند. اینکه با این رفتارهای اخلاقی یک نفر در عالم هدایت شود، چقدر ارزش دارد و توقع بنده این است که رسانه‌ها هم به این ارزش‌های اخلاقی بپردازند و لابه‌لای این همه اخبار یأس‌آور و منفی، به این امور هم بپردازند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در عین حال این نكته را یادآور شد كه البته بعضی بداخلاقی‌ها هم طبیعتاً در چنین گستره وسیعی که هست، رخ می‌دهد و به مرور باید اصلاح شود.

انتهای پیام
captcha