شهرك‌های تخصصی سلامت در فارس ایجاد شوند
کد خبر: 3881111
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵

شهرك‌های تخصصی سلامت در فارس ایجاد شوند

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی فارس با بیان اینكه بخش خصوصی در حوزه گردشگری سلامت باید مطالبه‌گر باشد، گفت: نیاز استان فارس در حوزه گردشگری سلامت ایجاد شهرک‌های تخصصی سلامت در پهنه‌های مختلف استان است.

به گزارش ایكنا از فارس، سهراب شرفی، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی فارس امروز، 5 اسفندماه در جلسه کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته این اتاق که با حضور متولیان بخش دولتی و خصوصی برگزار شد، گفت: بر این باوریم نیاز استان فارس در حوزه گردشگری سلامت ایجاد شهرک‌های تخصصی سلامت در پهنه‌های مختلف استان است که با راه‌اندازی این شهرک‌های کوچک می‌توانیم به آینده صنعت گردشگری سلامت استان امیدوار بود.

وی با تصریح اینکه بخش خصوصی در حوزه گردشگری سلامت در فارس باید مطالبه‌گر باشد، بیان کرد: آماده همکاری همه جانبه با سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری سلامت در استان هستیم و مسائل و مشکلات آن‌ها را تا حصول نتیجه مثبت دنبال خواهیم کرد.

شرفی با اشاره به وضعیت مناسب استان فارس در حوزه گردشگری سلامت گفت: از دیرباز استان فارس به دلیل برخورداری از نیروی متخصص در حوزه پزشکی و درمان و بیمارستان‌های مجهز مناسب به‌عنوان قطب پزشکی جنوب کشور مطرح بوده که به همین دلیل هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از کشورهای اروپایی، حاشیه خلیج فارس و آسیایی است.

گردشگری سلامت در فارس مورد غفلت واقع شده است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه بخش دولتی و خصوصی باید به موضوع گردشگری سلامت اهتمام ویژه داشته باشند، گفت: گردشگری سلامت مزیتی است که در استان فارس مورد غفلت قرار گرفته در حالی که توجه به این بخش در روند حرکت مثبت اقتصاد استان بسیار موثر است.

شرفی اضافه کرد: فقدان یا ضعف ساختاری بخش‌های VIP در بیمارستان‌ها و سایر مراکز پزشکی شهر شیراز از نظر فضا، امکانات، کریدور ارائه خدمات سریع (Fast tract)، وجود کارکنان درمانی و خدماتی آموزش دیده(حداقل مسلط به زبان انگلیسی و یا عربی) و ارائه خدمات لوکس جهت گردشگران پزشکی است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: همچنین فقدان مجتمع‌های هتل بیمارستان به‌منظور تجمیع و تسریع در ارائه خدمات گردشگری و پزشکی به بیمارخارجی و همراهان وی و ممانعت از سرگردانی آنان در سطح شهر از دیگر مشکلات استان فارس در حوزه گردشگری سلامت است.

شرفی گفت: ما در استان فارس هنوز بیمارستان برند و مطرح جهانی نداریم و همچنین ظرفیت تحت‌های بیمارستانی ما کم است و این در حالی است که با وجود دانش، تخصص و داشته‌های فراوان استان در حوزه گردشگری سلامت اما در اخلاق و رفتار و خدمات‌دهی عملکرد خوبی نداریم.

وی با برشماری راهکارهای عملیاتی جهت ارتقای صنعت گردشگری سلامت در استان فارس و شهر شیراز گفت: برای ارتقای صنعت گردشگری سلامت استان باید بر روی محورهای برنامه‌ریزی راهبردی کلان، توانمندسازی و آموزش نیروی انسانی، تقویت زیرساخت‌ها، بازاریابی، برندینگ و تبلیغات و ارائه تسهیلات حمایتی  و تشویقی به‌صورت ویژه و با هم‌افزایی کار شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: با توجه به توانمندی‌های پزشکی و گردشگری موجود در شهر شیراز متاسفانه تا رسیدن به استانداردهای بین‌المللی در گردشگری سلامت فاصله زیادی داریم که برای رسیدن به جایگاه مناسب در این عرصه نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و بلندمدت که قابلیت اجرایی داشته باشد، هستیم.

شرفی همچنین یادآور شد: امروزه صنعت گردشگری پزشکی در جهان با برخورداری از بازار پر فروش و نرخ رشد سالانه بالا، یکی از پردرآمدترین و شکوفاترین صنایع خدماتی موجود در دنیا محسوب می‌شود.

وی افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام شده، به ازای ورود هر 2 گردشگر پزشکی، یک فرصت شغلی در کشور میزبان ایجاد و هر گردشگر پزشکی حدود 3 برابر یک گردشگر معمولی برای کشور میزبان ارزآوری دارد که این آمار قابل تامل است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه خروجی این کمیسیون‌های تخصصی اتاق باید فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری و ایجاد تعامل بین بخش خصوصی و دولتی باشد، اضافه کرد: انتظاراست کمیته‌های زیر مجموعه این کمیسیون اقدامات کارشناسی و تخصصی‌تری در حوزه‌های مربوط به گردشگری استان انجام دهند تا بتوانیم برنامه‌های راهبردی مناسبی تدوین کنیم.

شرفی ادامه داد: با توجه به مشکلات بخش صنعت، تولید، صادرات و واردات، صنعت گردشگری یکی از مزیت‌های کشور و استان در حوزه اقتصادی است که می‌تواند درآمدزایی و اشتغال‌زایی مناسبی داشته باشد.

تمام میراث‌های گردشگری در فارس مربوط به گذشتگان است

وی با اشاره به داشته‌های استان فارس در حوزه گردشگری گفت: جای تاسف است که تمام میراث و دارایی ما در استان فارس در حوزه گردشگری مربوط به نیاکان و گذشتگان ماست و ما نتوانسته‌ایم این صنعت را به روز نگه داریم و نتوانسته‌ایم با ایجاد میراث‌های جدید نیاز گردشگران استان را همواره تأمین کنیم.

شرفی افزود: این در حالی است که آنچنان که شایسته است نیز نتوانسته‌ایم از میراث کهن استان بهره ببریم که به نظر می‌رسد یکی از دلایل عدم توفیق بخش خصوصی در حوزه گردشگری وجود نگاه بسته دولت و مجلس به این حوزه است.

انتهای پیام
captcha