شكل‌گیری انقلاب صنعتی چهارم در جهان / لزوم حمايت بخش خصوصی برای فعالیت‌های فضایی
کد خبر: 3881104
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲

شكل‌گیری انقلاب صنعتی چهارم در جهان / لزوم حمايت بخش خصوصی برای فعالیت‌های فضایی

رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس با بیان اینكه امروزه انقلاب صنعتی چهارم جهان در حال شکل‌گیری است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها، با انقلاب صنعتی چهارم بیش از ۵۰۰ هزار شغل جدید ایجاد و ۵۰۰ هزار شغل از بین می‌رود.

به گزارش ایكنا از فارس، یلدا راهدار، عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس امروز، 5 اسفندماه در همایش صنعت فضایی، فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی که با حضور فعالان بخش دولتی و خصوصی در این اتاق برگزار شد، گفت: امروزه انقلاب صنعتی چهارم جهان در حال شکل‌گیری است و کشورهایی صاحب قدرت و ثروت هستند که دارای داده بیشتری باشند و بتوانند از این داده‌ها ارزش افزوده خلق کنند.

وی افزود: در سال ۲۰۱۵ بیش از ۸۰۰ هزار شغل سنتی از بین رفته و بیش از دو میلیون شغل جدید به این اکوسیستم برگشته است و بر اساس پیش‌بینی‌ها، با انقلاب صنعتی چهارم بیش از ۵۰۰ هزار شغل جدید ایجاد و ۵۰۰ هزار شغل از بین می‌رود.

راهدار اظهار كرد: امروزه ما درگیر مسائلی چون زیست محیط، بوروکراسی و کاغذبازی هستیم و فراموش کردیم که سهمی در فضا داریم و آنقدر به صنایع فرسوده پرداختیم که صنعت فضایی از خاطر ما رفته است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: توسعه صنعت فضایی در ایران مسیر رو به پیشرفتی دارد و یکی از صنایع پیشران و کمک به صنایع دیگر از جمله کشاورزی و دریایی محسوب می‌شود. استفاده از ماهواره‌های بومی و قرار گرفتن آن در مدار زمین به هر کشوری کمک می‌کند با اطلاعات تصویری مستقل از بحران‌های آینده مطلع و پیامدهای آن را مدیریت کند.

وی ادامه داد: اطلاعات ماهواره‌ای در زمینه بلایای طبیعی، آب و هوا و استفاده در زمینه کشتی‌رانی و ناوبری از اهمیت فراوانی برخوردار است و در چنین شرایطی، دستیابی به دانش ساخت ماهواره و پرتاب آن به فضا بیش از پیش موفقیتی راهبردی است.

راهدار با اشاره به کاربرد ماهواره را در کشاورزی گفت: به مدد ماهواره‌ها می‌توان کل محصولات کشاورزی در نقاط هدف را رصد کرد و با توجه به میزان آب موجود، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درست در خصوص نوع و میزان کاشت محصولات مختلف اقدام کرد.

رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس همچنین به کاربرد ماهواره در رصد وضعیت هواشناسی اشاره كرد و گفت: تمام داده‌های هواشناسی از طریق ماهواره قابل مشاهده است و اطلاعات ماهواره‌ای مربوط به هواشناسی و پیش‌بینی بارش یا عدم بارش می‌تواند از ۱۷ تا ۲۳ درصد به اقتصاد کشاورزی کمک کرده آن‌را گسترش دهد.

راهدار، کارکرد ماهواره در زمینه محیط زیست را نیز عنوان کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین کاربردهای ماهواره تشخیص آلودگی هوا و میزان گرد و غبار و غلظت آن در نقاط مختلف است که در همین زمینه جمع‌آوری اطلاعات در خصوص منشأ گرد و خاک سبب اتخاذ اقدامات پیشگیرانه می‌شود، ضمن اینکه ماهواره امکان رصد آلودگی و وضعیت آب، دریا، جنگل و … را نیز فراهم می‌کند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس بیان كرد: در حال حاضر، ایران جزو ۱۰ کشور دارای فناوری ساخت و پرتاب ماهواره‌ است که مأموریت پیش‌برد دانش فضایی در ایران، از سال ۱۳۸۰ کلید خورد و متخصصان کشور با اقتدار در این عرصه در حال فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: دولت به‌دنبال کاهش تصدی‌گری دولتی در این عرصه علمی است و با همین نگاه برای ماهواره‌های مخابراتی کشور پروانه اپراتوری صادر شده‌ است و بستر ورود شرکت‌های خصوص فراهم شده است و این در حالی است که در واقع الگوی حضور بخش خصوصی در صنعت فضایی جهان قابل تأمل است و طبق آمار، تنها 25 درصد اقتصاد حوزه فضایی در دست دولتی‌هاست و این شرکت‌های خصوصی هستند که اقتصاد فضایی دنیا را در دست دارند.

راهدار افزود: برای ورود بخش خصوصی به حوزه فعالیت‌های فضایی نیاز به حمایت‌های اولیه دولتی هم وجود دارد و در همین راستا صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری و شکوفایی بر صنایع «فناوری برتر» تمرکز زیادی دارند و صنایع فضایی هم از جمله آنهاست.

انتهای پیام
captcha