ایجاد رشته جدید «کارشناسی برنامه‌ریزی امور تربیتی» در دانشگاه فرهنگیان
کد خبر: 3880508
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
کاظمی خبر داد؛

ایجاد رشته جدید «کارشناسی برنامه‌ریزی امور تربیتی» در دانشگاه فرهنگیان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: در جلسه اخیر کارگروه برنامه‌ریزی تربیت‌ معلم، ایجاد رشته جدید «کارشناسی برنامه‌ریزی امور تربیتی» در دانشگاه فرهنگیان تصویب شد و برنامه درسی این رشته به‌زودی تدوین می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به جلسه اخیر کارگروه برنامه‌ریزی تربیت‌معلم، اظهار کرد: ایجاد رشته جدید کارشناسی برنامه‌ریزی امور تربیتی در دانشگاه فرهنگیان مورد تصویب قرار گرفته است و انتظار می‌رود با اقدام آینده‌نگرانه در زمینه اصلاح برنامه درسیِ دوره کارآموزی مربیان امور تربیتی در دانشگاه فرهنگیان، با هدف کمک به ارتقای کیفیت عملکرد مربیان امور تربیتی و معاونان پرورشی مدارس، بخش قابل‌ توجهی از مسائل و مشکلات موجود مرتفع شود. هدف دوره جدید (کارشناسی پیوسته برنامه‌ریزی امور تربیتی)، تربیت مربیان امور تربیتی متخصص، به‌روز و کارآمد برای مدارس است.

کاظمی تصریح کرد: وظیفه این مربیان علاوه بر تمهید مقدمات کلی فرآیند جذب و تربیت‌پذیری مطلوب متربیان، عبارت است از ارائه طرح‌های اصلاحی و اجرایی خلاقانه برای بهسازی عملکرد تربیتی مدرسه و نیز اجرای فعالیت‌های راهبردی که موجب شکوفایی استعداد‌های فطری متربیان در حیطه ساحت‌های شش‌گانه تربیت سند تحول بنیادین می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی افزود: رشته تحصیلی موجود «راهنمایی و مشاوره با گرایش فعالیت‌های پرورشی» به‌جای اینکه به‌تنهایی پاسخگوی نیاز‌های دو پست سازمانی مجزا بوده باشد، موجب شده بود که فارغ‌التحصیلان این رشته ترکیبی، نوعاً به سردرگمی هویتی دچار شوند و از تعهد سازمانی لازم و کافی نیز برخوردار نباشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش سند تحول بنیادین را تربیت محور دانست و بیان کرد: وجود نیاز‌های جدید در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی به‌گونه‌ای است که والدین قادر به پاسخگویی به این نیاز‌ها نیستند و مربی امور تربیتی باید بتواند از عهده این مهم برآید. «هدایت اخلاقی و رفتاری، کمک به تحقق فرآیند تربیت‌پذیری و فرهنگ‌پذیری مطلوب، شکوفایی استعداد‌های فطری دانش‌آموزان و سلامت نفسانی و کمک به ترویج سبک زندگی اسلامی» از جمله وظایف سازمانی یک مربی امور تربیتی به‌حساب می‌آید.

وی گفت: لازم است مربی امور تربیتی به‌گونه‌ای پرورش یابد تا بتواند تا حد ممکن در مسیر تحقق اهداف تربیتی سند تحول گام بردارد. مربی امور تربیتی را باید برای رویارویی با مسائل و مشکلات حال و آینده آماده ساخت تا با همکاری معلمان و کادر مدرسه در جهت برطرف کردن خلأ‌های موجود در برنامۀ درسی رسمی، برنامه‌ریزی نماید و در جهت ایجاد فضای مساعد برای شکوفایی استعداد‌های فطری دانش آموزان فعالیت کند.

کاظمی با اشاره به مقوله تربیت گفت: تربیت، به‌شدت وابسته به موقعیت و شرایط محیطی (فرهنگی و اجتماعی، فناورانه و رسانه‌ای) است. تربیت در خلأ محقق نمی‌شود، بلکه در محیط فرهنگی و اجتماعی صورت می‌پذیرد. امروزه، در نظر گرفتن حقایق موجود همچون تغییرات سبک زندگی و تحولات گسترده فرهنگی، لزوم شناسایی و اتخاذ شیوه‌های تربیتی نوین، کارآ و اثربخش را مطرح می‌کند.
انتهای پیام
captcha