اخلاق در لایه‌های مختلف جامعه احیا شود / توجه به مفاهیم اخلاقی در کودکان
کد خبر: 3880375
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸

اخلاق در لایه‌های مختلف جامعه احیا شود / توجه به مفاهیم اخلاقی در کودکان

رئیس كمیسیون اخلاق كسب و كار اتاق بازرگانی خواستار توجه به مفاهیم اخلاقی در كودكان شد و گفت: در جامعه امروز نیاز داریم مباحث مربوط به اخلاق در لایه‌های مختلف احیا و نهادینه شود.

به گزارش ایكنا از فارس، صلاح‌الدین ایزدفر، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس امروز، 2 اسفندماه در جلسه این كمیسیون گفت: در جامعه امروز نیاز داریم مباحث مربوط به اخلاق در لای‌ های مختلف احیا و نهادینه شود.

وی افزود: اخلاق یکی از مواردی است که فرد در هر دورانی از زندگی که آن را فراگرفته باشد، به خوبی می‌تواند آن را مورد استفاده قرار دهد.

ایزدفرد با بیان اینکه امروز در بخش‌های مختلف جای خالی مسائل اخلاقی را احساس می‌کنیم، افزود: استان فارس و شهر شیراز نیز به دلیل برخورداری بزرگانی مانند حافظ و سعدی گنجینه‌های بی بدیل شعر و اخلاق ایرانی، از دیرباز در مباحث اخلاق عمومی و اجتماعی جایگاه ویژه‌ای داشته است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس یادآور شد: کودکان ما ضمیر پاک و بی‌آلایشی دارند و هر چه را آموزش ببینند در ذهن آن‌ها ماندگار و به مرحله اجرا می‌رسد لذا مسائل اخلاقی باید از کودکی در افراد آموزش داده شود.

وی با تاکید بر ضرورت گنجاندن مسائل و مباحث اخلاقی در کتاب‌های درسی و آموزش دانش‌آموزان اضافه کرد: باید اخلاقیات را در لایه‌های مختلف جامعه به ویژه کودکان آموزش داده و نهادینه کنیم.

مسائل اخلاقی در کودک و نوجوان بسیار کم‌رنگ است

ایزدفر ادامه داد: در حال حاضر مسائل اخلاقی در کتب مختلف به ویژه برای نسل کودک و نوجوان بسیار کم‌رنگ است در حالی که این قشر به عنوان یکی از تأثیرگذاران سازندگان آینده این کشور، نیازمند آموزش‌های مفید، مبتنی بر پایه‌های اصولی، سازنده و کارآمد هستند.

وی با بیان اینکه در گذشته بخش عمده‌ای از داستان‌های پندآموز گلستان سعدی در کتب دوران ابتدایی مطرح بوده است، گفت:  در موضوع نهادینه کردن اخلاق در جامعه آموزش و پرورش نقش مهمی دارد و پیشنهاد ما گنجاندن مباحث و مفاهیم اخلاق در کتب درسی و ساعات آموزشی دانش‌آموزان است.

ایزدفر بیان كرد: این کمیسیون در راستای اقدام عملی در حوزه اخلاق اجتماعی موضوع مهم گنجاندن مباحث اخلاق در کتب درسی و ساعات آموزشی دانش‌آموزان را از طریق اداره‌کل آموزش و پرورش فارس و شورای گفت‌وگوی استان دنبال می‌کند.

در این جلسه قیومی، مدیر توسعه صنعتی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس به ارائه مطلب با عنوان «اخلاق کسب و کار در صنایع کوچک» پرداخت و گفت: کسب و کارها بر اساس تعداد کارکنان، میزان دارایی، میزان سرمایه‌گذاری و میزان فروش بنگاه به کسب و کارهای خرد، کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند.

وی از مزایای بنگاه‌های کوچک و متوسط به مواردی از جمله اشتغال‌زایی بالا به نسبت میزان سرمایه‌گذاری، بهبود اثربخشی منابع، انعطاف‌پذیری بالا در ساختار و عملکرد شرکت، بالابودن قابلیت جذب و بومیکردن فناوری، قابلیت بالا در پاسخ‌گویی به نیازهای جدید، تصمیم‌گیری سریع، آموزش و تربیت مدیران موفق، افزایش کارایی اقتصادی، رسمیت بسیار پایین در جریان اطلاعات و ارتباطات، استفاده از امکانات محلی، ایجاد پیوندهای صنعتی، انگیزش بسیار قوی در کارکنان برشمرد.

قیومی افزود: کمبود نیروی متخصص، کمبود دانش اقتصادی، مالی و مدیریتی به ویژه در زمان تأسیس، عدم امکان تأثیرگذاری بر روی تغییرات محیطی، فقدان اطلاعات و توانمندی‌های مدیریتی، محدودیت‌ در حوزه‌های تامین منابع مالی، محدودیت‌ در دسترسی به بازار، محدودیت‌ در دسترسی به اطلاعات بازار، کمبود خبرگی بازاریابی، عدم امکان استفاده از خدمات مشاوره‌ای متخصصان کارآمد، عدم وجود سیستمی جهت انتقال تجربیات از محدودیتهای بنگاههای کوچک و متوسط است.

مدیر توسعه صنعتی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس بیان کرد: بنگاه‌های کوچک و متوسط به نسبت تعداد و حجم فعالیت در استان، تأثیرگذاری اندکی دارند که حمایت دولت از بنگاه‌ها می‌تواند به‌صورت انفرادی یا گروهی و شبکه‌ای باشد.

وی اظهار كرد: حل مشکلات بنگاه‌ها به‌صورت منفرد، هزینه بر و دارای اثربخشی پایین است لذا مداخلات توسعه‌ای معطوف به رفع مشکلات مشترک و ایجاد بستر لازم برای رویکردهای جمعی و گروهی، دارای تاثیرگذاری بهتر است.

اعتماد عملی بیشتر جنبه كاركردی دارد

قیومی اضافه کرد: سازماندهی بنگاه‌های کوچک و متوسط در قالب خوشه‌های صنعتی و شبکه‌ها، موجب استفاده بهتر از توان جمعی می‌شود. الگوهای توسعه خوشه‌ای شامل تاکید بر توسعه بنگاه‌های موجود، حل گروهی و نه انفرادی مشکلات، تمرکز بر تمامی حلقه‌های زنجیره ارزش، مداخله غیرمستقیم برای حل مشکلات بنگاهها، نگاه فراگیر و نه محدود به مشکلات، مشارکت تمامی نهادهای مرتبط و تأکید بر حمایت‌های بعد از ایجاد است.

مدیر توسعه صنعتی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس ادامه داد: خوشه صنعتی به واحدهای کسب و کار متمرکز در یک منطقه جغرافیایی که با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، خدمات و یا محصولات مشترکی را تولید کرده و از فرصت‌ها و چالش‌های مشترکی برخوردار هستند، اطلاق می‌شود. تقویت اعتماد در درون خوشه جهت تهیه یک سند برنامه عمل واقعی حیاتی و ضروری است و تقویت اعتماد در درون خوشه، جلب حمایت و مشارکت  ذینفعانی چون خریدران، ارائه‌دهندگان خدمات و سازمانهای پشتیبان را تسهیل می‌کند.

قیومی با بیان اینکه اعتماد در خوشه یك توافق نانوشته است، گفت: اعتماد عملی بیشتر جنبه كاركردی دارد و مفهومی است که از طریق آثار و نتایجش می‌توان پی به وجود آن برد.

وی افزود: فرایند و ابزارهای ایجاد اعتماد در لایه‌های مختلف خوشه می‌تواند از طریق تعاملات رسمی یا غیر رسمی، از طریق تورهای بازدید و مطالعاتی،از طریق انجام فعالیت‌های مشترك، از طریق وقت گذاشتن برای اعضای خوشه و تعامل مداوم با آنها، از طریق شفاف بودن برای اعضای خوشه، از طریق مشخص ساختن دقیق اهداف  و انتظارات، از طریق ارائه رفتارهای متعهدانه، از طریق خونسرد بودن، حفظ آرامش و داشتن دید باز، از طریق كمك و دستگیری از اعضا هنگام مشكلات، از طریق تأكید بر نقاط قوت، از طریق سكوت در برابر انتقادات منفی و از طریق ارائه روش‌های نوآورانه صورت پذیرد.

قیومی به راهكارهای اعتمادآفرینی شامل برگزاری جلسات با حضور ذینفعان، برگزاری جلسات با حضور ذینفعان و نهادهای پشتیبان، برگزاری تورهای داخلی و خارجی، برگزاری دوره‌های آموزشی بر اساس نیازسنجی ذینفعان، خارج كردن اعضای ناسازگار که خارج از چارچوب اخلاق کسب و کار فعالیت می‌کنند، اخلاق حرفه‌ای ابزاری برای خودکنترلی است، رعایت اخلاق در برآورده کردن نیازمندی‌های مشتریان شبکه، تعهد اخلاقی جهت فعالیت در قالب شبکه‌ها، صادق بودن، رعایت احترام اعضا گروه، گوش شنوا، مخالفت مودبانه، تصمیمات با اجماع نظرات اشاره کرد.

یادآور می‌شود، پس از این جلسه، اعضای کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس از بنیاد فرزانگان فرهیخته شیراز که با هدف توانمندسازی سالمندان ایجاد شده، بازدید کردند.

انتهای پیام
captcha