دلایل قرآنی شركت در انتخابات / انتخاب اصلح از منظر قرآن كیست
کد خبر: 3879957
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲

دلایل قرآنی شركت در انتخابات / انتخاب اصلح از منظر قرآن كیست

هرچه بیشتر به انتخابات نزدیك می‌شویم و در این زمینه اخبار و سخنرانی‌های متعددی به گوش می‌رسد، ممكن است كه این سئوال به ذهن‌ها متبادر شود كه دستور قرآن در این زمینه چیست و خداوند ما را به چه چیزی امر می‌كند. برای یافتن پاسخ به این سئوالات به سراغ یكی از پژوهشگران قرآنی برجسته استان فارس رفتیم.

 زینب روستایی، پژوهشگر قرآنی برجسته فارس و رئیس دانشكده مطالعات تطبیقی قرآن كریم شیراز در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در پاسخ به اینكه دلایل قرآنی شركت در انتخابات چیست، گفت: با توجه به شرایط فعلی جامعه و همچنین سخنرانی‌های مقام معظم رهبری به خصوص در سه سخنرانی اخیر، اهمیت شركت در انتخابات بیش از گذشته نمایان شده است.

وی افزود: بعد از ترور سردار شهید سلیمانی كه دشمن بیش از هر زمان دیگری به دنبال سلطه بر كشور، منابع و ملت ایران است و تمام امكانات و ابزار خودش را به كار گرفته است تا بتواند دوباره بر ایران سلطه پیدا كند، مسلماً اهمیت حفظ نظام جمهوری اسلامی چندین برابر شده است.

قرآن چه دستورالعملی برای حكومت اسلامی دارد

روستایی بیان كرد: به بركت انقلاب اسلامی، حكومت اسلامی در ایران حاكم شد و این همان حكومتی است كه هدف تمام اولیاءالله در طول تاریخ بشری بوده است لذا اگر این شرایط را در نظر بگیریم كه یك حكومت اسلامی در دنیا برقرار شده است و غالب دولت‌های مستكبر دنیا هم علیه این حكومت قیام كرده و از همه ابزارهای خود برای سرنگونی این حكومت استفاده می‌كنند، مشاهده خواهیم كرد كه قرآن در این زمینه دستورالعمل دارد.

رئیس دانشكده مطالعات تطبیقی قرآن كریم شیراز با بیان اینكه قرآن در این زمینه نفی سبیل دارد به آیه 141 سوره نساء «... وَلَنْ یجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا؛... و خداوند هرگز بر [زیان] مؤمنان براى كافران راه [تسلطى] قرار نداده است» اشاره كرد و گفت: خداوند در این آیه تأكید می‌كند كه هرگز راهی برای سلطه كافران بر مؤمنان قرار نداده است.

وی ادامه داد: ما اكنون دقیقاً در این موقعیت هستیم یعنی همان موقیعتی كه باید راه تسلط مستكبران را ببندیم و راه بستن این سلطه نیز همین حفاظت از حكومت اسلامی است كه به طور قطع شاید بازرترین مصداق آن شركت در انتخابات باشد و هرچه حضور ملت در انتخابات پررنگ‌تر باشد، قطعاً نتیجه مؤثرتری خواهیم گرفت.

روستایی با بیان اینكه در شرایط فعلی آیات زیادی برای اهمیت شركت در انتخابات در عصر حاضر وجود دارد، گفت: شركت در انتخابات مصداق كامل نصرت خداوند است و آنجا كه خداوند فرمود «... إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ...؛ ... اگر خدا را یارى كنید یاریتان مى ‏كند...» (آیه 7 سوره محمد) یكی از مصداق‌های یاری خدا، یاری دین خدا و همان حكومتی است كه دین خدا را برپا می‌كند و مصداق آن هم شركت در انتخابات می‌شود.

این پژوهشگر قرآنی برجسته كشورمان در ادامه سخنان خود به تبیین شرایط انتخاب اصلح از منظر قرآن كریم پرداخت و گفت: اكنون با توجه به شرایط موجود و پراكندگی لیست‌های مختلف و تعدد كاندیداها، بحثی كه باید به آن بسیار پرداخت همین مسئله انتخاب اصلح است و باید بررسی كنیم ببینیم نگاه قرآن به این قضیه چیست.

قرآن به انتخاب اصلح چه می‌گوید

وی با بیان اینكه در قرآن كریم چندین معیار برای انتخاب‌ها وجود دارد كه در اصطلاح قرآن به آن برگزیده‌ها گفته می‌شود، گفت: قرآن كریم برای این برگزیده‌ها معیارهایی را ذكر كرده است كه در اینجا با توجه به زمان كوتاهی كه در اختیار، تنها به چند مورد این معیارها اشاره می‌كنیم.

روستایی اظهار كرد: یكی از مباحثی كه قرآن كریم در این زمینه مطرح می‌كند، بحث كارآمدی، توانمندی و شجاعت است و مصداق این قضیه را در داستان انتخاب پیامبری به نام طالوت در سوره بقره می‌خوانیم.

رئیس دانشكده مطالعات تطبیقی قرآن كریم شیراز ادامه داد:‌ در آیه 247 سوره بقره می‌خوانیم « وَقَالَ لَهُمْ نَبِیهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوا أَنَّى یكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَینَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ یؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللَّهُ یؤْتِی مُلْكَهُ مَنْ یشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ؛ و پیامبرشان به آنان گفت در حقیقت ‏خداوند طالوت را بر شما به پادشاهى گماشته است گفتند چگونه او را بر ما پادشاهى باشد با آنكه ما به پادشاهى از وى سزاوارتریم و به او از حیث مال گشایشى داده نشده است پیامبرشان گفت در حقیقت ‏خدا او را بر شما برترى داده و او را در دانش و [نیروى] بدنى بر شما برترى بخشیده است و خداوند پادشاهى خود را به هر كس كه بخواهد مى‏ دهد و خدا گشایشگر داناست»، یعنی زمانی كه خداوند طالوت را به‌عنوان پیامبر بر قوم بنی اسرائیل قرار داد اعتراض كردند كه چرا او انتخاب شده است و ثروت و نسب ما بهتر از طالوت است و در این آیه ملاك‌های برتری طالوت را برمی‌شمارد.

وی اضافه كرد: مصداق بحثی كه داریم بخش پایانی آیه است یعنی برای انتخاب طالوت بحث ثروت و نسب وجود ندارد بلكه او از نظر توانمندی و علم و كارآمدی «... بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ...» و در برخی از تفاسیر هم آمده است منظور شجاعت هم هست، برای انتخاب طالوت مدنظر قرار گرفته است لذا نماینده‌ای كه ما نیز انتخاب می‌كنیم باید توانمند، عالم، كارآمد و شجاع باشد و این هم معیارهایی است كه خداوند در قرآن كریم بیان فرموده است.

روستایی، معیار دیگر را بحث امانت‌داری دانست و گفت: وقتی در آیات قرآن بررسی می‌كنیم مشاهده خواهیم كرد كه از یك سو به ما دستور داده می‌شود « إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا...» (آیه 58 سوره نساء) یعنی امانت‌ها را باید به اهل آن‌ها برگردانیم و اكنون یكی از امانت‌ها بحث رأی ماست.

این پژوهشگر برجسته قرآنی كشورمان با بیان اینكه در اینجا سئوالی كه مطرح می‌شود این است كه این اهل كیست؟ گفت: خداوند در پاسخ به این سئوال می‌فرماید «الَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ؛ كسانى كه امانت‌ها و پیمان خود را مراعات مى‌كنند» (آیه 32 سوره معارج)كسانی كه مراقب این امانت‌ها و پیمان‌ها هستند یعنی این نمایندگان انتخابی با ما عهدی می‌بنند و مراقب عهدی كه با ما بسته‌اند هستند.

امانت قانون‌گذاری برای حكومت اسلامی را به اهلش بسپاریم

وی اظهار كرد: در اینجا امانتی كه ما به انتخاب‌های خود می‌سپاریم، قانون‌گذاری برای انقلاب اسلامی و یك حكومت اسلامی است پس باید كسانی را انتخاب كنیم كه امانت‌دار خوبی برای این كار باشند.

روستایی همچنین گفت: در آیه 55 سوره یوسف می‌خوانیم زمانی كه حضرت یوسف به پادشاه مراجعه می‌كند كه در شرایط بحرانی چه كسی انتخاب كنند، حضرت یوسف فرمودند «قَالَ اجْعَلْنِی عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ؛ [یوسف] گفت مرا بر خزانه‌‏هاى این سرزمین بگمار كه من نگهبانى دانا هستم»، یعنی حضرت تأكید می‌كن كه امانت‌داری دانا هست و این یكی دیگر از معیارهای انتخاب اصلح از منظر قرآن است.

رئیس دانشكده مطالعات تطبیقی قرآن كریم شیراز بیان كرد: به‌طور كلی معیارهایی نظیر توانمندی، كارآمدی، شجاعت، امانت‌داری، علم و دانایی همگی ویژگی‌های یك انتخاب اصلح از منظر قرآن هستند كه در آیات مذكور اشاره‌ای به آن‌ها شد.

انتهای پیام
captcha