تحقق عدالت آموزشی بدون توجه به مدارس شبانه‌روزی امکان‌پذیر نیست
کد خبر: 3879448
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶

تحقق عدالت آموزشی بدون توجه به مدارس شبانه‌روزی امکان‌پذیر نیست

مدیركل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اهمیت كار مدارس شبانه‌روزی گفت: یکی از مهم‌ترین خدماتی که دولت می‌تواند در بخش آموزش و پرورش کشور خصوصاً در مناطق محروم داشته باشد، رسیدگی به امور و توسعه مدارس شبانه‌روزی با هدف تحقق عدالت آموزشی است.

به گزارش ایكنا از فارس، علی عسکر نجفی، مدیركل آموزش و پرورش فارس امروز، 28 بهمن‌ماه در جمع اعضای شورای مدارس شبانه‌روزی استان، گفت: مدارس شبانه‌روزی دانش‌آموزانی را پوشش می‌دهند که دسترسی به مدارس عادی ندارند مثل دانش‌آموزان عشایری یا دانش‌آموزان روستایی به نحوی که هر دانش‌آموزی که محل زندگیش 40 کیلومتر با محل مدرسه عادی فاصله داشته باشد باید بتواند در مدارس شبانه‌روزی ادامه تحصیل دهد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین خدماتی که دولت می‌تواند در بخش آموزش و پرورش کشور خصوصاً در مناطق محروم داشته باشد، همین رسیدگی به امور و توسعه مدارس شبانه‌روزی با هدف تحقق عدالت آموزشی و افزایش پوشش تحصیلی مدارس شبانه‌روزی است.

نجفی با بیان اینكه تاکنون کارهای خوب بسیاری در حوزه مدارس شبانه‌روزی صورت گرفته اما باید سعی بیشتری کنیم، گفت: اگر می‌خواهیم خدمتی را به دانش‌آموزان محروم مدارس شبانه‌روزی ارائه کنیم باید این خدمت تمام  و کمال و بدون هیچ منتی باشد.

مدیركل آموزش و پرورش با اشاره به برخی از مسائل و مشکلات مدارس شبانه‌روزی استان گفت: این مدارس شرایط خاصی دارند که مستلزم رسیدگی ویژه به امور آن‌هاست لذا لازم است برای پیگیری امور این مدارس از طریق شورای مدارس شبانه‌روزی دستور کارها به‌صورت تخصصی و با دعوت از افراد توانمند، مطلع و متخصص تدوین و پیگیری شود تا از این طریق نهایت استفاده از ظرفیت‌ها را در راستای ارتقای کیفیت همه جانبه این مدارس داشته باشیم.

وی با مهم ارزیابی كردن نقش مدیر و سرپرست شبانه‌روزی  در این مدارس گفت: مدیر و سرپرست مدارس شبانه‌روزی باید با وسواس و دقت انتخاب شوند چرا که اگر در انتخاب این دو عنصر مهم نهایت دقت را داشته باشیم و از افراد توانمند و متخصص و با انگیزه استفاده کنیم بسیاری از مسائل و مشکلات این مدارس به راحتی قابل حل هستند.

 نجفی با تأکید بر اینکه اداره کردن مدارس شبانه‌روزی کار بسیار دشواری است گفت: از آنجا که مدیران مدارس شبانه‌روزی نقش بسیار زیادی در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های با کیفیت در مدارس شبانه‌روزی دارند بنابر این لازم است امر انتخاب مدیران با حساسیت و دقت بیشتری از طریق طرح در جلسه شورای مدارس شبانه‌روزی استان و انجام بررسی‌ها و مصاحبه‌های اختصاصی صورت گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در بحث نیروی انسانی با تاکید بر نقش مشاور در این مدارس، گفت: شرایط مدارس شبانه‌روزی با توجه به اینکه دانش‌آموزان اکثر اوقات خود را به‌صورت شبانه‌روزی در این مدارس سپری و از فضاهای خوابگاهی استفاده می‌كنند که این امر شرایط روحی و روانی ویژه‌ای را برای آنان ایجاد می‌كنند و ممکن است آسیب‌هایی را نیز در پی داشته باشد بنابراین حضور مشاوران تربیتی توانمند در کنار سایر نیروها امری ضروری است که می‌تواند جلو بسیاری از تهدیدها و آسیبهای این حوزه را بگیرد.

 نجفی با اشاره به اینکه مصوبات شورای آموزش و پرورش ضمانت اجرایی محکمی دارند، گفت: در بحث تأمین نیروی انسانی در حوزه مشاوره با توجه به کمبود نیروی انسانی مشاور در آموزش و پرورش می‌توان با استفاده از فرصت و ظرفیت‌های شورای آموزش و پرورش استان  و طرح موضوع در این شورا از ظرفیت‌های سایر نهادها از جمله دانشگاه علوم پزشکی نیز برای جبران کمبود نیروی انسانی در بخش مشاوره در این مدارس استفاده كرد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به تخصیص اعتبارات مناسب به مدارس شبانه‌روزی به این مدارس گفت: در سال تحصیلی جاری مبالغ مناسبی به این مدارس اختصاص یافته که لازم است با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود، خصوصاً با توجه به اهمیت سلامت خصوصا در زمینه تغذیه مناسب و موارد مربوط به حوزه بهداشت و سلامتی دانش‌آموزان، نظارت‌های مناسبی صورت پذیرد و شرایط مناسبی از این نظر برای دانش‌آموزان فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از دستورالعمل‌ها و اساس‌نامه‌های موجود در رابطه با مدارس شبانه‌روزی بعضاً مربوط به بیست سال قبل است، گفت: با توجه به اینکه این اساسنامه در گذشته تدوین شده و ممکن است با شرایط و امکانات فعلی همخوانی نداشته باشد، لزوم بازنگری در این اساسنامه احساس می‌شود لذا لازم است نیروهای متخصص و با تجربه در این حوزه ضمن بررسی و نقد آن راهکارها و پیشنهادهای اجرایی و مناسب خود را در راستای کیفیت‌بخشی هر چه بیشتر به فعالیت این مدارس ارائه كنند تا در جلسات مسئولان طرح و تصمیم‌گیری شود.

محمد انصاری، کارشناس مسئول آموزش دوره دوم متوسطه نظری آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه از تحصیل بیش از 24 هزار دانش‌آموز استان در مدارس شبانه‌روزی خبر داد و گفت: از این تعداد اندکی بیش از نیمی را دانش‌آموزان پسر و کمتر از نیمی دیگر را دانش‌آموزان دختر تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه 40 درصد از مدارس شبانه‌روزی استان در دوره اول متوسطه و مابقی در دوره دوم متوسطه است، گفت: دو آموزشگاه ویژه دانش‌آموزان استثنایی در شهرهای شیراز ولار نیز در دوره ابتدایی به‌صورت شبانه‌روزی اداره می‌شوند.

کارشناس مسئول آموزش دوره دوم متوسطه نظری آموزش و پرورش فارس همچنین گفت: از 24 هزار دانش‌آموز محصل در مدارس شبانه‌روزی استان، بیش از نیمی از ظرفیت خوابگاه‌های مدارس شبانه‌روزی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام
captcha