میراث فرهنگی مادی و معنوی سرآغاز گفتمان چیستی هر ملت است
کد خبر: 3879236
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶

میراث فرهنگی مادی و معنوی سرآغاز گفتمان چیستی هر ملت است

رئیس دانشگاه شیراز، میراث فرهنگی مادی و معنوی را گفتمان چیستی، چرایی و چگونگی فرهنگی ملت‌ها برشمرد و گفت: این میراث‌ها اسنادی هستند كه ملت‌ها به آن می‌بالند و ساختار زندگی و بالندگی آینده خود را به آن‌ها وابسته می‌پندارند.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز امروز، 27 بهمن‌ماه در كارگاه «محوطه‌های میراث جهانی یونسكو؛ ابعاد حقوقی» كه در شیراز برگزار شد، گفت: میراث فرهنگی مادی و معنوی سرآغاز گفتمان چیستی، چرایی و چگونگی فرهنگی ملت‌ها تلقی می‌شود. اسنادی هستند كه ملت‌ها به آن می‌بالند و ساختار زندگی و بالندگی آینده خود را به آن‌ها وابسته می‌پندارند.

وی با بیان اینكه این اسناد از ارزش و احترام ویژه‌ای در بین نسل‌های آینده برخوردارند، افزود: اهمیت این آثار و میراث در مطالعه تاریخ بشری و اعتبارسنجی داستان‌های گذشتگان نقش ویژه‌ای دارد.

نادگران با تأكید بر اینكه میراث فرهنگی هر ملتی پیونددهنده نسل‌های بشری با یكدیگر نیز هست، گفت: هر ساز و كاری برای میراث فرهنگی ملت‌ها مانند حفظ و مرمت، پایش، شناسایی و شناساندن آن‌ها باید چارچوب و ساختاری محكم و منسجم داشته و با تكیه بر اعتبار كارشناسی دقیق و علمی باشد.
رئیس دانشگاه شیراز در ادامه با اشاره به برگزاری این كنفرانس در شیراز گفت: همكاری مؤسسه‌های بین‌المللی اروپایی، مخصوصاً مؤسسه پژوهش‌های شرق و منطقه ی مدیترانه، دانشگاه بلونیا و دانشگاه ژنو بسیار مغتنم است؛ چراكه نشان دهنده عزم جدی دانشگاه در ایفای نقش محوری‌اش در راستای توسعه كشور به ویژه استان فارس است و این همكاری‌ها، با تأسیس دفتر مشترك دانشگاه و مؤسسه ایزمئو نیز، نتایجی دوچندان در پی خواهد داشت.
رئیس دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه شیراز با داشتن قریب به ١٧هزار دانشجو و بیش از ٧٢٠ عضو هیئت علمی، یكی از دانشگاه‌های جامع تراز اول و پیشرو كشور است كه در كلیه رشته‌های تحصیلی از جمله رشته‌های باستان‌شناسی، تاریخ و فرهنگ و زبان‌های باستانی، گردشگری و صنایع دستی فعال است.

وی یادآور شد: انجام چندین پروژه بین‌المللی در حوزه حفاظت و مرمت تخت جمشید و ثبت محور ساسانی فارس، گوشه‌ای از فعالیت‌های این دانشگاه در رابطه با وزارت ذی‌ربط را نشان می‌دهد.
نادگران با تأكید بر اهمیت موضوع ورود شایسته و سزاوار دانشكده حقوق و علوم سیاسی در زمینه حقوق میراث جهانی، گفت:  این از جمله كارهای ارزنده‌ای است كه می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد ساختاری پویا و كارا با همه شعباتش برای یك كار جدی و پایدار در زمینه اساسی میراث فرهنگی جهانی باشد و با پژوهش‌های حقوقی میراث، سازوكار حفاظت حقوقی و قانونی، جلوگیری از هجوم متعرضان به میراث، چگونگی قانونی كردن ثبت آثار و ایجاد اسناد مدون قانونی برای مسائل مختلف میراث می‌تواند جایگاه قانونی و بلامنازع خود را بیابد.

رئیس دانشگاه شیراز تأكید كرد: در این راستا فقط در باب حفظ آثار و ثبت آنان، سهم دانشگاه شیراز با قدمتی قریب به ٧٠ سال در حوزه پژوهش‌های زبان‌های باستانی با انتشار ٥٧جلدی متون فارسی به زبان اوستایی بر همه كس مبرهن است.

وی افزود: مجموعه بوب و كتابخانه ایشان به همراه كتب منتشره در زمینه ایران‌شناسی و برگزاری كنگره‌های بزرگ در این حوزه و همچنین میراث معنوی و گسترش فرهنگی زبان و فلسفه و كلام گویای علاقه‌مندی و جدیت تمام عیار این دانشگاه در این حوزه‌هاست.
رئیس دانشگاه شیراز بیان كرد: اینك این دانشگاه می‌تواند با ایجاد ظرفیت‌های بین‌المللی در حوزه حقوق میراث و بهره‌مندی از تجارب ارزشمند اساتید مبرّز دانشكده حقوق و علوم سیاسی پشتیبان و حامی حقوق میراث جهانی باشد.
وی در باب اهمیت حقوقی این دستور كار نیز گفت: در اهمیت حقوقی این دستور كار همین بس كه كشور بی‌بدیل و منحصر به فرد فرهنگی ما بارها از سوی جهاله بی فرهنگ به تخریب اماكن مهم و فرهنگی میراث جهانی تهدید شده و می‌شود.
نادگران گفت: ما بر این باوریم كه این تلاش‌ها چنانچه با برنامه‌ریزی‌های علمی و محكم همراه باشد، می‌تواند نتایج مفیدی برای چارچوب اهداف سند توسعه ی پایدار كشور داشته باشد و حمایت و همراهی دانشگاه بزرگی مانند دانشگاه شیراز، با قدمت ٧٠ ساله از كلیه آزمایشگاه‌های مرتبط با حوزه علوم محیطی و فرهنگی فقط بخش كوچكی از ایفای مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه در نیل به آرمان‌های دانشگاه‌های نسل سوم است.

انتهای پیام
captcha