نكاتی درباره مسابقات قرآن قوه قضائیه/ از شیوه برگزاری مناسب تا رضایت متسابقان
کد خبر: 3875149
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷

نكاتی درباره مسابقات قرآن قوه قضائیه/ از شیوه برگزاری مناسب تا رضایت متسابقان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مرحله كشوری هفتمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه در شیراز در حال برگزاری است كه در این گزارش نگاهی به نكات جالب توجه این مسابقات خواهیم داشت.

به گزارش ایكنا از فارس، مرحله كشوری هفتمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه ویژه كاركنان و خانواده‌های آنان امروز، 9 بهمن در محل هتل شیراز در حال برگزاری است كه دارای حواشی و نكات قابل توجهی بود.
این مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان و دو رده سنی بزرگسال و زیر 16 سال برگزار شد كه 238 نفر متسابق در رشته‌های حفظ 10 جزء، 20 جزء، حفظ كل، قرائت تحقیق و ترتیل، اذان، مفاهیم و حفظ موضوعی به رقابت پرداختند.
از 238 نفر، 52 نفر در آزمون كتبی شامل رشته‌های مفاهیم و حفظ موضوعی شركت كردند كه 32 نفر از آنان بانو و 20 نفر آقا بودند و در رشته‌های حفظ 10 جزء، 20 جزء و كل، قرائت تحقیق و ترتیل و اذان 186 نفر شركت كردند كه از این تعداد 102 نفر آقا و 84 نفر بانو بودند.

جمعیت آقایان بیشتر بود
به‌طور كلی در این دوره از مسابقات 116 نفر بانو و 122 نفر آقا شركت كردند كه موجب شد این مسابقات یكی از منحصر به‌فردترین مسابقات قرآن كشور باشد كه تعداد متسابقان آقا در آن بیشتر از بانوان باشد.
مراسم افتتاحیه این مسابقات صبح امروز با كمی تأخیر آغاز شد كه در ابتدا قاضی وحید سروستانی، مسئول كمیته فنی این مسابقات و قاری برتر قوه قضائیه به تلاوت آیات وحی پرداخت و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین رجائی‌نسب، معاون فرهنگی دادگستری فارس؛ حجت‌الاسلام والمسلمین معصومی لاری، معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه و آیت‌الله لطف‌الله دژكام،‌ نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز به سخنرانی پرداختند و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدكاظم موسوی، رئیس كل دادگستری فارس پیام آیت‌الله‌العظمی مكارم شیرازی را به این دوره از مسابقات قرائت كرد و در پایان مسئول كمیته فنی مسابقات توضیحاتی درباره نحوه برگزاری مسابقات ارائه داد.
این مسابقات به‌صورت همزمان در ۴ سالن هتل شیراز برگزار شد. مسابقات رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل و اذان آقایان در سالن وصال شیرازی واقع در طبقه ۵، رشته‌های حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و كل قرآن آقایان در سالن همای شیرازی، رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و كل قرآن كریم در سالن طبقه ۱۳ برگزار شد. مسابقات رشته‌های مفاهیم و موضوعی به‌صورت كتبی و همزمان آقایان و بانوان در سالن گردون طبقه ۶ هتل شیراز برپا شد.
هم‌اكنون و با گذشت قریب یك ساعت از هنگام اذان مغرب و عشاء مسابقات آقایان پایان یافت و در بخش بانوان مسابقات رشته‌ حفظ كل قرآن در طبقه 13 هتل شیراز در حال برگزاری است.
در حاشیه برگزاری این مسابقات و در محل برگزاری مسابقات بخش آقایان از صبح امروز نمایشگاهی از كتب قرآن نفیس خطی به‌همت انتشارات بین‌المللی نوید شیراز برپا شد.

كتابت آیات قرآن در حاشیه مسابقات
علاوه بر این‌ها گروهی از انجمن خوشنویسان فارس شامل رئیس این انجمن و اعضای آن در حاشیه این مسابقات به خطاطی آیات وحی پرداختند و حاصل زحمات خود را به متسابقان و اساتید و داوران این مسابقات اهدا كردند.
یكی از نقاط قوت این مسابقات شیوه برگزاری و نحوه خدمت‌رسانی به متسابقان، اساتید، داوران و ناظران بود كه به بهترین شكل ممكن و در شأن قرآنیان با آنان برخورد می‌شود.
انتخاب هتل شیراز به‌عنوان یك هتل 5 ستاره و بهترین هتل این كلان‌شهر یكی از نقاط قوت این مسابقات بود كه مایه شعف بسیاری از قرآنیان به دلیل احترام به جایگاه آنان شد.
حتی شیوه توزیع پذیرایی و ناهار در این هتل برای متسابقان و اساتید در خور توجه و در كمال احترام انجام شد به طوری كه در این مسابقات دیگر خبری از توزیع ژتون‌های غذا نبود.

وقت متسابقان به هدر نمی‌رفت
یكی دیگر از نقاط قوت این مسابقات، رعایت زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مناسب برای این كار بود. به طوری كه در این مسابقات برخلاف سایر مسابقات كشوری قرآن، دیگر وقتی از متسابقان هدر نمی‌رفت و به هر متسابق زمان حضور و تلاوت او را در سالن مسابقات اعلام كرده بودند و این یكی از نكاتی كه ناظران ستاد عالی مسابقات بدان اشاره كردند.
البته این مسابقات مانند هر مسابقه و رقابت دیگری با اعتراض متسابقان درباره شیوه داوری مواجه شد كه ممكن است برخی به‌جا بوده و یا برخی دیگر نابجا باشند. به‌عنوان مثال در رشته حفظ كل قرآن بانوان یكی از متسابقان اعتراض شدیدی داشت كه چرا حسن حفظ دارای ضریب 7 بوده است.

تركیب‌بندی هیئت داوران در خور توجه بود
تركیب‌بندی هیئت داوران شامل داوران ملی و بین‌المللی و شامل داوران پیشكسوت و جوان در این مسابقات حائز توجه بود كه شاید دلیل این مسئله آن بود كه مسئولیت كمیته فنی این مسابقات به عهده قاضی وحید سروستانی، یكی از قاریان سرشناس استان فارس و قوه قضائیه بود كه خود به فنون مسابقات به خوبی آشنایی دارد.
ناظران ستاد عالی مسابقات قرآن در این دوره از مسابقات در بخش بانوان لیلی رشیدی و در بخش آقایان مجتبی فردفانی بودند كه هر دو از نیروهای قرآنی قوی بومی و از استان فارس هستند و این یكی از نقاط قوتی است كه در مسابقات كشوری قرآن مشاهده می‌شود.

تعامل مناسب با خبرنگاران
نحوه برخورد دست‌اندركاران این مسابقات نیز بسیار درخور توجه بود و همواره در كمال احترام با متسابقان، اساتید، پیشكسوتان و خبرنگاران برخورد كردند به‌عنوان مثال در مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات جایگاه مناسبی برای خبرنگاران اختصاص یافته بود و همكاری عوامل مسابقات نیز با خبرنگاران بسیار خوب و مناسب بود و تك تك اعضای ستاد برگزاری مسابقات اعم از نیروهای استانی یا مركزی، پاسخگوی مناسب خبرنگاران بوده‌اند.
سطح متسابقان به نظر برخی از داوران متوسط و نسبتاً خوب بود كه البته جای آموزش‌های بیشتری در این زمینه می‌طلبد و این نكته‌ای بود كه تمام داوران بدان اشاره داشته و بر روی آن تأكید كردند.
به‌طور كلی در مصاحبتی كه خبرنگار ایكنا با متسابقان و داوران این دوره از مسابقات داشت، رضایت‌مندی موج می‌زد و این جای بسی امیدواری است كه یك مسابقه قرآن به نحوی برگزار شود كه موجب رضایت همگان شود.

انتهای پیام
captcha