برگزاری جشن‌های روز جمهوری هند و ادامه اعتراضات به قانون شهروندی
کد خبر: 3874421
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲

برگزاری جشن‌های روز جمهوری هند و ادامه اعتراضات به قانون شهروندی

گروه بین‌الملل ــ در شرایطی که جشن‌های روز جمهوری امروز در سرتاسر هند برگزار شد، اعتراضات به قانون تبعیض‌آمیز شهروندی در این کشور ادامه یافت.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رویترز، اعتراضات به قانون شهروندی که از ماه گذشته آغاز شد، همزمان با بزرگداشت روز جمهوری که به یادبود روز اجرایی شدن قانون اساسی هند جشن گرفته می‌شود، ادامه یافت.

در دهلی نو، دولت میزبان مراسم رژه سالانه روز جمهوری با هدف نمایش قدرت سخت‌افزاری نظامی و تنوع فرهنگی هند بود و رئیس‌جمهور برزیل، مهمان اصلی این مراسم بود.
 
همزمان در ایالت جنوبی کرالا، سازمان‌دهندگان اعتراضات اعلام کردند که بیش از صد هزار نفر از معترضان، یک زنجیره انسانی تشکیل دادند. همزمان با این اعتراضات، نشست‌هایی عمومی در بیش از 250 مکان در سراسر این ایالت برگزار شد.
 
«پینارای ویجایان»، نخست‌وزیر ایالت كرالا، در سخنانی در نشست عمومی در مرکز این ایالت گفت: این یک زنجیره انسانی صرف نبود، بلكه یك دیوار انسانی در برابر نقض اصول قانون اساسی بود.
 
سازمان‌دهندگان اعتراضات همچنین گفتند كه زنجیره انسانی دیگری به طول 11 كیلومتر در كلكته ایجاد شده است.

همچنین ده‌ها هزار نفر در مرکز مالی بمبئی و همچنین لکنو پایتخت ایالت پرجمعیت اوتار پرادش که از زمان شروع ناآرامی‌ها بیشترین تعداد کشته‌‌ها را شاهد بوده است، دست به اعتراض زدند.
 
قانون شهروندی (CAA) و ثبت‌نام ملی شهروندان (NRC) بخش مهمی از تبلیغات انتخاباتی حزب ملی‌گرای هندو به رهبری نخست‌وزیر «نارندرا مودی» بود.
 
دولت هند معتقد است که این قانون برای محافظت از پناهندگان در جنوب آسیا لازم است. به ادعای دولت هند، قانون شهروندی برای حفاظت از اقلیت‌های هندو، پارسی، سیك، بودایی، جین و مسیحیانی كه قبل از 31 دسامبر 2014 از کشورهای افغانستان ، بنگلادش و پاکستان، به هند آمده‌اند، تصویب شده است. اما این قانون مسلمانان را مستثنی کرده است.
 
درگیری بین معترضین به این قانون و پلیس هند از زمان تصویب آن تاکنون حداقل 25 کشته بر جای گذاشته است.

انتهای پیام
captcha