استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی؛ راهکاری برای برون‌رفت از مشکلات کنونی جامعه
کد خبر: 3874389
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴

استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی؛ راهکاری برای برون‌رفت از مشکلات کنونی جامعه

گروه اجتماعی ـ رئیس جهاد دانشگاهی فارس با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و فناورانه این نهاد، استفاده از این ظرفیت‌ها را راهکار مناسبی برای برون‌رفت از مشکلات کنونی جامعه دانست.

به گزارش ایکنا از فارس، مظاهر بابایی، رئیس جهاد دانشگاهی فارس امروز، ۶ بهمن در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان که با حضور استاندار برگزار شد، گفت: استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه‌های آموزش، پژوهش، فرهنگی و فعالیت‌های فناورانه در شرایط کنونی می‌تواند راه حل مناسبی برای برون رفت از مشکلات کنونی جامعه در بخش‌های مختلف باشد.

وی با اشاره به فعالیت مرکز نوآوری و شکوفایی ذیل این نهاد، خروجی آن را ورود شرکت‌های دانش بنیان و بازار کار برشمرد و گفت: مشکلاتی در طی این دو مسیر وجو دارد که از جمله آن‌ها نبود سیستمی برای به روز کردن ثبت شرکت و تسهیلات ارائه شده برای ورود به بازار کار است.

بابایی گفت: پیرو تفاهم‌نامه‌ای که مجموعه جهاد دانشگاهی کشور با استانداری فارس منعقد کرد، مقرر شده بود که تا پایان امسال سه مرکز نوآوری و شکوفایی تحت عنوان منش در استان راه‌اندازی شود که نخستین مرکز با حمایت اداره‌کل ورزش و جوانان فارس به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به استقبال خوبی که طی چند ماه گذشته از این مرکز شده، در جهت توسعه بیشتر فعالیت‌ها، تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه علمی کاربری فارس، پارک علم و فناوری و پردیس شرکت‌های دانش بنیان استان مبادله شد.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس بیان کرد: همچنین یک تفاهم‌نامه با کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس منعقد شد و متعاقب با آن مراکزی تحت عنوان ایده تا عمل در سطح شهرستان‌ها راه‌اندازی شده است.

بابایی گفت: امروز مرکز نوآوری و شکوفایی موقعیت خوبی برای بسیاری از کارآفرینان است که تسهیلات در اختیار دارند اما نمی‌دانند از چه مسیری باید آن را هزینه کنند و یا چگونه به سمت برندسازی حرکت کنند.

وی همچنین خواستار هدایت نیروهای کارآفرین و کوتاه‌سازی فرآیندها در این حوزه شد و گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی در حوزه اشتغال اقدامات خوبی انجام داده که از مهم‌ترین آن‌ها آموزش سه هزار نیرو در بحث مشاغل خانگی است که قرار است در استان فارس اجرایی شود.

اکبر زاهدیان‌نژاد، مدیر سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی فارس نیز در این جلسه به تشریح ماموریت‌های این سازمان در حوزه اشتغال و کارآفرینی پرداخت و گفت: این سازمان از سال ۸۲ با چشم انداز ایجاد اشتغال و بهبود زمینه‌ها و زیرساخت‌های اشتغال راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه اشتغال ماموریت‌های زیادی دارد که از جمله آن‌ها توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و اشتغال دانش بنیان و شناسایی زمینه‎های اشتغال و کارآفزینی است، گفت: طی سال‌های اخیر تدوین و برگزاری رویدادهای کارآفرینی توسط این مجموعه در دستور کار قرار گرفت و پس از آن به سمت برگزاری دوره‌های تربیت مربی کارآفرینی، سیمنارها، رویدادهای کارآفرینی و مشاوره‌های تخثصصی شغلی و عمومی متمرکز شدیم.

زاهدیان‌نژاد، همچنین تجاری سازی و شناسنامه دار کردن محصولات در قالب یک برند تحت عنوان سفتا را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: توفیقات خوبی از اجرای این مهم حاصل شده است.

مدیر سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی فارس با تاکید بر اینکه راه‌اندازی مرکز نوآوری و شکوفایی مستلزم یکسری ضرورت‌ها ازر جمله در اختیار داشتن فضایی به مساحت حداقل ۲۵۰ مترمربع و تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیاز است، گفت: با افتتاح مرکز نوآوری و شکوفایی شیراز شاهد استقرار تیم‌های کارآفرین برای تبدیل ایده به تجاری سازی هستیم.

زاهدیان‌نژاد مرکز نوآوری و شکوفایی را یکی از اصلی ترین اجزای اکوسیستم کارآفرینی دانست و گفت: مخاطبان این مرکز در درجه اول دانشجویان و فارغ‌التحصیلان هستند.

وی با بیان اینکه اگرچه مراکز رشد زیادی در استان وجود دارد اما مرکز نوآوری و شکوفایی یک مرکز پیش رشد محسوب می‌شود، ایجاد انگیزه برای جوانان و کسانی که می‌خواهند ایده خود را به محصولی تجاری تبدیل کنند، تحقق اقتصاد مقاومتی، تعامل سازنده بین نهادهای و سازمان‌های مرتبط با این حوزه و حمایت از نوآوری و خلاقیت را از مهمترین اهداف راه‌اندازی این مرکز عنوان کرد.

مدیر سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی فارس همچنین اعلام کرد که تا سال ۱۴۰۰ حدود ۹ مرکز نوآوری و شکوفایی در سطح شهرستان‌های فارس راه‌اندازی خواهد شد.

زاهدیان‌نژاد همچنین خواستار تامین فضای مورد نیاز برای راه‌اندازی حداقل یک مرکز در هر شهرستان، حمایت مالی و معنوی همه دستگاه‌های اجرایی و فراهم کردن زمینه ارائه تسهیلات در این حوزه شد.

 

انتهای پیام
captcha