اطاعت از اهل‌بیت(ع) سبب نظم بخشیدن به دین می‌شود
کد خبر: 3874252
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷

اطاعت از اهل‌بیت(ع) سبب نظم بخشیدن به دین می‌شود

گروه معارف ـ مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد با اشاره به فرازی از خطبه فدکیه، گفت: حضرت زهرا(س) در جمله «وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ» به این نکته اشاره دارند که خداوند اطاعت از ما اهل‌بیت(ع) را برای نظم بخشیدن به دین مقرر فرمود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌ومحال وبختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابولحسن فاطمی، مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد، صبح امروز، 6 بهمن‌ماه، در مراسم عزاداری ایام فاطمیه در حوزه علمیه ولایت شهرکرد با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) که فاطمه زهرا(س) را قلب پیامبر(ص) دانسته است، اظهار کرد: این تعبیر بیانگر دو نکته است نخست آنکه انسان بدون دست، چشم و ... می‌تواند به حیات خود ادامه دهد اما بدون قلب، حیات از او سلب می‌شود و این تعبیر نمایانگر اهمیت حضرت زهرا(س) در دستگاه خلقت و در پیشگاه الهی است.

وی ادامه داد: نکته دومی که می‌توان از این روایت متذکر شد این است که اعضای بدن مانند چشم، دست و ... در مواجهه با هر فردی آشکار است حال آنکه قلب او قابل رؤیت نیست و در پس چندین لایه پوست و گوشت و استخوان قرار دارد، لذا خداوند قلب را به دلیل حساسیتش پنهان و محفوظ داشته است، زن نیز در جایگاه مادر و همسر نقش مهمی دارد و باید با حجاب پوشیده و محفوظ باشد.

تشریح فرازهایی از خطبه فدکیه

حجت‌الاسلام فاطمی با اشاره به عمر کوتاه اما با برکت حضرت زهرا(س)، تأکید کرد: ایشان در این عمر کوتاه گنجینه‌ای ارزشمند از فرمایشات خودشان را برای ما به یادگار گذاشتند که یکی از اقلام این گنجینه «خطبه فدکیه» است که در مسجد و خطاب به خلیفه و دار و دسته او و در حضور مهاجران و انصار ایراد کردند.

وی با اشاره به اهمیت این خطبه، بیان کرد: آیت‌الله مرعشی نجفی در وصیت‌نامه الهی خود به از حفظ داشتن چند متن مهم دینی تأکید دارد و یکی از این متون خطبه فدکیه حضرت زهرا است که متنی علمی، نغز و شیوا است.

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد تصریح کرد: این بانوی بزرگوار پس از شروع خطبه به برخی تشریعات و امور مقرر شده از سوی خداوند اشاره دارند که نخستین جمله آن «جَعَلَ الْعَدْلَ تَنْسیقاً لِلْقُلُوبِ» است بدان معنا که خداوند عدل را برای نظم دادن به قلب‌ها و در کنار هم بودن قرار داد.

حجت‌الاسلام فاطمی افزود: اگر عدل باشد، مردم در کنار هم و در یک نسق قرار می‌گیرند و از معاشرت با یکدیگر لذت می‌برند، طبق این فرمایش، عدل سبب نظم و نسق در جامعه خواهد شد و به کمک عدل مردم متفرق و متشتت نخواهند شد، دلخوری‌ها کم می‌‌شود و اختلافات کاهش می‌یابد.

وی بیان کرد: وقتی آحاد ملت فرمانروای خود را عادل ببیند و او را به عنوان انسانی عادل بشناسد، با او همراه خواهد شد و این همراهی ملت با حاکم و فرمانروا بسیار ارزشمند است.

حجت‌الاسلام فاطمی با اشاره به فراز دیگری از خطبه فدکیه، بیان کرد: حضرت زهرا(س) در جمله «وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ» به این نکته اشاره دارند که خداوند اطاعت از ما اهل‌بیت(ع) را برای نظم بخشیدن به دین مقرر فرمود و وجود ملت برای آن است که دین نظم داشته باشد و معیارهای دین به هم نخورد، لذا این یک پدیده هماهنگ است.

مدرس حوزه علمیه در استان با بیان اینکه دستورات دین دارای نظم و منطق خاصی است، ادامه داد: این دستورات با هم سازگار است و اگر اجرا شوند خروجی آن مکتب شیعیان است که اگر بخواهند انسان انقلابی تحویل دهند شخصیت‌هایی مانند بنیانگذار کبیر انقلاب، مقام معظم رهبری، سیدحسن نصرالله، مالک اشتر، سردار سلیمانی و دیگران، خروجی این مکتب هستند.

حجت‌الاسلام فاطمی تأکید کرد: اگر دین در مسیر خود قرار نگیرد و افراد و اندیشه‌ها از مکتب اهل‌بیت(ع) و طاعت اهل هدی محروم شوند، انقلابی‌هایی مانند داعشی‌ها و اعضای القاعده خروجی آن خواهد بود، چرا که دین این افراد معجونی منظم نیست بلکه ناسازگار است، لذا حرکت آنان مورد پذیرش واقع نمی‌شود.

وی «وَ اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَةِ» را فراز دیگری از خطبه فدکیه خواند و افزود: در این فراز حضرت اشاره دارند که خداوند برای در امان ماندن ملت از تفرقه، امامت را ایجاد کرد و اگر امامت به معنای حقیقی کلمه مستقر شده بود، هیچ اختلافی پیش نمی‌آمد و به تعبیر پیامبر(ص) روزی که درب خانه اهل‌بیت(ع) را بستند، امت به به 73 فرقه تبدیل شد که تنها یک فرقه از آنان حق و مابقی باطل است.

وحدت و عدل؛ نکات مهم مطرح شده در خطبه فدکیه

حجت‌الاسلام فاطمی با بیان اینکه در هر سه فراز مطرح شده از خطبه فدکیه بحث بر سر وحدت است، اضافه کرد: از این نکته می‌توان درک کرد که اگر ملت حول محور امام قرار گیرند، به اتحاد می‌رسند چون امام موجودی است که ارجحیت دارد، در روایتی امام به خانه خدا تعبیر می‌شود که مردم باید به سمت آن بروند و طالب و خواهان و بیدار باشند، لذا امام نمی‌تواند به سمت آنان برود.

وی مبحث دیگر مطرح شده در فرازهای نقل شده از خطبه فدکیه را «عدل» عنوان کرد و گفت: پیامبر(ص) در روایتی می‌فرماید «یک ساعت عدل بهتر از عبادت هفتاد ساله است که شبش در قیام و روزش در صیام طى شود» لذا اگر عدالت مدیر و فرمانروا وجود دانشته باشد، جز زحمت برای دیگران و فراهم کردن آتش جهنم برای خود منفعتی ندارد.

این مدرس حوزه علمیه ادامه داد: دنیاطلبان مدیریت و حکومت را یکی از لذیذترین تحفه‌های عالم می‌دانند و برایش سر و دست می‌شکنند و حاضرند برای جایگاه‌های دنیوی تعهدات غیرمعقول و غیرمشروع را امضا کنند، اما اولیای الهی و مردان خدا در این موضوع احتیاط می‌ورزند.

حجت‌الاسلام فاطمی با اشاره در پیش بودن انتخابات، تأکید کرد: دشمنان انقلاب عاشق حکومت هستند و آرزویی جز حکومت بر این مملکت در سر ندارند و برای رسیدن به امیال و مطامع خود با بیگانگان مراوده کنند، پای آنان را به مملکت باز کنند، عمال بیگانه شوند و با کوچکترین بهانه، مملکت را به هم بریزند.

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد در پایان گفت: خوشبختانه به لطف ارشادات رهبری، ملت بیدار است و این بیداری و وحدت باید ادامه یابد تا مملکت از تمام خطرات در امان بماند، دشمنان رقبایی سرسخت و خطرناک هستند که برای رسیدن به آرزوی خود هر جنایتی را مرتکب می‌شوند.

انتهای پیام
captcha