تقسیم‌بندی متسابقان در سه گروه سنی/ بهره‌گیری از ناظر فنی
کد خبر: 3873969
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
محمد بادپا خبر داد:

تقسیم‌بندی متسابقان در سه گروه سنی/ بهره‌گیری از ناظر فنی

گروه مسابقات ــ مسئول کمیته فنی و داوری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) از اعطای جوایز به کودکان همراه متسابقان و نیز بهره‌گیری از ناظر فنی در این دوره خبر داد و گفت: یکی از تفاوت‌های مسابقات امسال نسبت به سال‌های گذشته، برگزاری مسابقات در سه گروه سنی است.

به گزارش ایکنا؛ محمد بادپا، مسئول کمیته فنی و داوری سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) که چندین دوره به عنوان مسئول کمیته فنی این مسابقات فعالیت داشته، اعطای جوایز به کودکان حاضر در مسابقات، بهره‌گیری از ناظر فنی و برگزاری مسابقات در سه گروه سنی متفاوت را از ویژگی‌های این دوره از مسابقات این مؤسسه برشمرد. در ادامه با این فعال قرآنی بیشتر آشنا شده و نظر وی را درباره این رقابت‌ها جویا می‌شویم؛

ایکنا ــ درباره پیشینیه فعالیت‌های قرآنی خود بگویید.
این توفیق را دارم که به عنوان مسئول کمیته فنی و داوری این دوره از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) خدمت کنم. سیزدهمین دوره مسابقات این دارالقرآن در بخش بانوان از روز سوم بهمن‌ماه آغاز شده و تا روز دهم این ‌ماه ادامه دارد. مراسم اختتامیه مسابقات نیز روز دهم بهمن‌ماه همراه با اهدای جوایر به شرکت‌کنندگان و نفرات برتر برگزار خواهد شد. بنده در گذشته در پنج دوره از این مسابقات مسئولیت کمیته فنی مسابقات را برعهده داشتم و امسال نیز توفیق داشتم که پس از وقفه‌ای دوساله در سیزدهمین دوره مسابقات حضور پیدا کنم.

در مسابقات امسال به جای دو گروه سنی، سه گروه سنی زیر 16 سال، 16 تا 32 سال و بالای 32 سال در نظر گفته شد. البته جا دارد که تعداد بیشتری به این گروه‌های سنی اضافه شود، ولی با توجه به بررسی‌هایی که در شورای بخش فنی مسابقات داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که از سال آتی نسبت به افزایش این گروه‌های سنی اقدام کنیم. در حال حاضر با توجه به شرکت تعداد 5615 نفر در این دوره از مسابقات، توانستیم تا این تعداد از افراد را در سه گروه سنی اعلام شده مدیریت کنیم تا همه بتوانند از شرایط خوب مسابقات بهره‌مند شوند.

ایکنا ــ در رابطه با رشته‌های مختلف مسابقات و نحوه اعطای جوایز آن توصیح دهید.
در این مسابقات رشته حفظ 10 جزء همیشه بیشترین شرکت‌کننده را داشته است. مسابقات امسال در رشته‌های حفظ 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم، قرائت تحقق و قرائت ترتیل برگزار می‌شود. با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در سطح کشور، یکی از کارهای بسیار خوبی که در این حوزه انجام شده است، همین حرکت مردمی برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) است که از سوی یکی از خیّران قرآنی انجام می‌شود. در چارجوب حرکت‌های مردمی قرآنی، می‌توان گفت که این مسابقات تنها مسابقاتی است که بیشترین مخاطب را دارد.
یکی از دلایلی که باعث جذب مخاطبان به مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) می‌شود، این است که تنها رتبه‌های اول تا سوم جایزه نمی‌گیرند، بلکه حد نصاب‌هایی برای شرکت‌کنندگان مشخص شده و عزیزان می‌توانند از جوایز مسابقات بهره ببرند. بیش از 50 درصد از متسابقان از جوایز مسابقات بهره می‌گیرند و همین امر سبب شده است تا علاقه‌مندان از اقصی‌نقاط کشور با اشتیاق در مسابقات حضور پیدا کنند.
حدنصاب مسابقات در رشته‌های حفظ 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل، 90 امتیاز در بخش صحت حفظ است. همچنین، کسانی که نمره حد نصاب مسابقات را به دست نیاورند نیز نصف جایزه حد نصاب را دریافت می‌کنند یعنی به عبارتی تمامی شرکت‌کنندگان در مسابقات در حد تلاش خود دست خالی از مسابقات نخواهند رفت و همین امر باعث شده تا روز به روز شاهد رشد کمی و کیفی مسابقات باشیم. همچنین مسئولان برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) هزینه رفت و آمد متسابقانی که از راه دور می‌آیند و شرایط مالی مناسبی ندارند، پرداخت می‌کنند. علیرغم اینکه برای اسکان متسابقان نیز اعلامی صورت نگرفته بود، شرایط اسکان 300 تا 400 نفر از افرادی که از راه دور وارد مسابقات می‌شوند، پیش‌بینی کردیم تا خاطره خوبی از مسابقات داشته باشند.

ایکنا ــ اگر چنین مسابقه‌ای از سوی نهادهای مردمی برگزار شود، چه انتظاری از آن می‌رود؟ تفاوت نهادهای مردمی با دولتی در برگزاری چنین رویدادی چیست؟
همیشه بهترین‌ها در جلسات مردمی مانند مساجد، تکایا و هیئت‌های مذهبی معرفی شده‌اند و سپس، نهادهای دولتی از وجود ایشان بهره‌برداری می‌کنند. از خروجی این جلسات مردمی است که استعدادهای قرآنی خود را نشان می‌دهند. البته نهادها و سازمان‌های دولتی نیز زحمت می‌کشند و افراد را تشویق می‌کنند ولی عمده اتفاقات بزرگ در جلسات مردمی رخ می‌دهد. خروجی این جلسات مردمی این می‌شود که افراد در ادامه راه خود در نهادها حضور پیدا می‌کنند و جوایزی که به ایشان اعطا می‌شود نیز کمک می‌کند تا آن‌ها رشد کیفی و کمی بیشتری داشته باشند. در هرصورت هر کدام از این بخش‌ها اعم از جلسات مردمی و نهادهای دولتی تلاش خود را در رشد فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند، ولی آنچه که برکات بیشتری در حوزه قرآنی کشور داشته، حرکات مردمی بوده که خروجی آن‌ها نیز قاریان خوب کشور بوده است.
ایکنا ــ نقش خيرين در پشتيبانی حركت‌های قرآنی را بیان کنید.
نقش خیرین در این زمینه بسیار مهم است؛ چراکه در قالب همین فعالیت‌های مردمی، خیرانی وجود دارند که مبالغی را در اختیار اساتید قرار می‌دهند و تشویق‌های مناسبی برای قرآن‌آموزان درنظر گرفته می‌شود که این امر سبب می‌شود تا قرآن‌آموزان روز به روز بیشتر به تلاوت قرآن علاقه‌مند شده و در این مسیر گام بردارند.

ایکنا ــ در رابطه با مراحل ثبت نام و تمهیداتی که در نظر گرفته شده بگویید.
ثبت نام این دوره از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) همانند سال‌های گذشته طی دو مرحله انجام شده است که علاقه‌مندان در مرحله اول ثبت نام کرده و کد رهگیری دریافت کردند. سپس، طی روزهایی که برای ایشان مشخص شده است، زمان حضور خود را انتخاب کرده و در مسابقات حاضر می‌شوند. همچنین، تمهیداتی برای متسابقان در نظر گرفته شده است که دچار مشکل نشوند و حتی اگر برخی با تأخیر در مسابقات حاضر شده باشند، شرایطی ایجاد شده که حتما در مسابقات شرکت کنند. همچنین، با تمامی افرادی که به فینال مسابقات راه پیدا کنند نیز از سوی تیم در نظر گرفته شده در بخش فنی، تماس گرفته می‌شود و تمامی افراد در جریان روند این مرحله از مسابقات قرار خواهند گرفت.
شعار امسال ما در مسابقات «کیفیت و تحول» است که طبق آن بنا داریم تا تحول در شیوه مسابقات ایجاد کنیم تا بتوانیم افرادی را که علاقه دارند تا در زمینه قرائت و یا حفظ قرآن فعالیت کنند، با یک برنامه‌ریزی منسجم جذب کرده و زمینه رشد ایشان را فراهم کنیم. همچنین، بنا داریم که در مسابقات سال‌های آتی با توجه به شرایط موجود رشته‌های دیگری را نیز اضافه کنیم تا علاقه‌مندان بیشتری شرکت کنند.

سیستم پیامکی جهت عرض خیر مقدم به متسابقان در بدو ورود ایشان به مسابقات و اطلاع‌رسانی تمامی مراحل مسابقات، اطلاع‌رسانی از حضور پزشک مقیم، اطلاع‌رسانی از مکان و زمان مسابقات ویژه متسابقان، اعلام زمان صرف غذا، برنامه زیارتی قم و جمکران به عنوان فوق برنامه و ... از خدماتی است که به متسابقان حاضر در صحن مسابقات ارائه شده است. در رابطه با جوایز مسابقات نیز تمامی تلاش خود را به کار خواهیم بست تا به وعده خود عمل کرده و جوایز را خیلی سریع همراه با دقت و تکریم از متسابقان به ایشان اهدا کنیم.

ایکنا ــ در رابطه با تفاوت‌ این دوره نسبت به سال‌های گذشته توضیح دهید.
یکی از اقداماتی که در مسابقات امسال انجام دادیم این است که جوایزی را با عنوان جوایز چشیدنی برای اطفالی که به همراه پدر و مادر خود در محل برگزاری مسابقات حاضر می‌شوند، پیش‌بینی کردیم تا در بدو ورود ایشان و پس از پاسخ آن‌ها به سؤال مربیان، به ایشان اعطا می‌شود تا خاطره خوشی از مسابقات در ذهن ایشان به جا بماند. این جوایز از نوع نقدی نیست و شامل هدیه‌ای می‌شود که این عزیزان را شاد و خوشحال کند. یکی از اهداف ما تشویق کودکان و اطفال است که در این دوره از مسابقات بدین صورت بدان پرداخته‌ایم.
همچنین، در این دوره از مسابقات از وجود اساتید راهنما بهره برده‌ایم که با حضور ایشان درصد اعتراضات به حداقل می‌رسد و رضایت‌مندی بیشتری در بین شرکت‌کنندگان ایجاد خواهد شد؛ چراکه مشاوره استاد راهنما افراد را از اشکالاتی که داشته‌اند، مطلع می‌کند و این امر سبب می‌شود که دیگر اعتراض چندانی پس از دریافت نمره‌ها وجود نداشته باشد. لذا این مورد باعث ایجاد آرامش بیشتر در محیط مسابقات شده و شرکت‌کنندگان نیز می‌توانند از این راهنمایی‌ها به عنوان یک نسخه برای سال‌های آینده بهره‌بردای کنند.

ایکنا ــ داوری مسابقات امسال چه تفاوت‌هایی با سال‌های گذشته داشته است؟
کیفیت اساتید قرآنی این دوره از مسابقات در بخش داوری نسبت به سال گذشته با توجه به اذعان خود داوران و نیز متسابقان چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی بهتر شده است. یکی از اعتقادات ما بهره‌گیری از جوانان پرشور در کنار پیشکسوتان قرآنی است که در مسئله داوری این دوره از مسابقات نیز به این مسئله توجه ویژه شده است. امسال حدود 30 درصد از داوران برای اولین بار در مسابقات داوری می‌کنند. البته طبیعی است که باید از تمامی داوران خوب کشور در این عرصه بهره‌مند شویم.
یکی از اقدامات دیگری که امسال به طور جد و در راستای احقاق حق افراد و عدم تضییع حقوق متسابقان پیگیری و انجام شد، استفاده از ناظر فنی در جریان مسابقات است که از طریق آن نوعی غربال‌گری دو سه مرحله‌ای انجام شده و تمام فرم‌های داوری توسط استادان راهنما و ناظر فنی مسابقات کنترل می‌شود تا خطایی صورت نگیرد. در این راستا با نظارت ناظر فنی مسابقات که خود از اساتید مبرز دانشگاه و بهترین‌ها در کشور است، تمامی فعالیت داوران رصد می‌شود تا حقی از کسی ضایع نشود.

انتهای پیام
captcha