واکنش‌های اهل علم و دین نسبت به کتاب‌سوزی تبریزیان/ آتشی از خرمن بی‌خردی
کد خبر: 3873864
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷

واکنش‌های اهل علم و دین نسبت به کتاب‌سوزی تبریزیان/ آتشی از خرمن بی‌خردی

گروه سلامت ــ ساعاتی پیش خبری مبنی بر انتشار ویدئویی در فضای مجازی از سوی عباس تبریزیان که به پدر طب اسلامی مشهور است نظر مخاطبان را به سوی خود جلب کرد؛ در این ویدئو تبریزیان در اقدامی نمادین کتاب پزشکی داخلی هاریسون که یک کتاب مشهور پزشکی است را آتش زده است و با این عمل جنگ طب اسلامی و پزشکان را به کتاب‌سوزی رسانده است.

به گزارش ایکنا؛ در پی انتشار ویدئویی از کتاب‌سوزی طب هاریسون از سوی فردی عباس تبریزیان که نزدیکانش او را «آیت الله تبریزیان و پدر طب اسلامی» می خوانند، حجت الاسلام و المسلمین رسول جعفریان، استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام نسبت به این اقدام واکنش نشان داد.

مروری بر واکنش‌ها نسبت به کتاب‌سوزی تبریزیان/ آتشی از خرمن بی‌خردی

جعفریان در یادداشتی که امروز در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، نوشت: متاسفانه این شخص، سالهاست با استفاده از باور‌های عامیانه در میان مردم، تلاش در ترویج بافته‌های خود به اسم طب دینی دارد و برای تقدیس آنها، از روایاتی که بار‌ها محدثان آن‌ها را نقد کرده اند، استفاده می‌کند. این رفتار وی، در حوزه قم، مورد تأیید هیچ کس، جز شماری از هواداران ساده لوح او که مانند آن‌ها همه جای دنیا هستند، نیست. 

روشن است که طب سنتی، به عنوان یک شاخه علمی، در مراکز دانشگاهی می‌تواند مطرح و توصیه‌های آن پس از بررسی‌های علمی و تأیید مراکز رسمی، مورد استفاده قرار گیرد، اما نامبرده نه از نظر تحصیلات علمی و نه حوزوی، در مقامی نیست که بخواهد چنین ادعایی را بکند. طبعا در قم یا مشهد، هیچ نوع شاخه درسی وجود ندارد که او به استناد تحصیل در آن، چنین ادعایی را داشته باشد.

و، اما اقدام به کتاب سوزی، این عمل مشمئز کننده، باید گفت، این اقدام، همیشه کار افراد جاهل و افراطی بوده است، کسانی که هیچ گاه، در هیچ مدلی، چه از نوع کسروی با آتش زدن آثار ادبی و این شخص، با آتش زدن یک کتاب علمی، در پیشگاه ملت فرهیخته ایران، جایی نداشته و ندارند.

خوشحالیم که این شخص، پس از یک دوره تلاش در قم، از این مرکز دینی طرد شده و به دلیل اقدامات ناصوابش، در محاکم مربوط، محکوم هم شده است. مسلما، وظیفه حاکمیت، دفاع از حریم علم و دانش و مبارزه با جاهلانی است که با اقدامات ناصواب خود، زمینه آسیب زدن به دین و سلامت مردم را دنبال می‌کنند.
مروری بر واکنش‌ها نسبت به کتاب‌سوزی تبریزیان/ آتشی از خرمن بی‌خردی
درباره دادن لقب آیت الله به ایشان، باید عرض کنم، در قم، مع الاسف زمینه‌ای وجود دارد که کسانی از سوی خود یا نزدیکانشان، لقب آیت الله را به خود اختصاص دهند. مسلم است که دادن چنین لقبی، هیچ رسمیتی نداشته و نشان دهنده هیچ مقام و منصب علمی و غیرعلمی نیست.

باید عرض کنم، یکی از افتخارات ایران در چند دهه اخیر، در مراکز علمی و پزشکی، توسعه پزشکی مدرن است، امری که سبب شده ست تا ایران در منطقه خاورمیانه، یک قطب مهم پزشکی باشد. این راهی است که دولت‌های پس از انقلاب، به شدت از آن حمایت کرده و ایران اسلامی از این زاویه، کشوری سرافزار است.
 
بنابراین، نباید این قبیل رفتار‌های زشت و شرم آور را در مقابل آن همه تلاش و گسترش علم پزشکی نوین قرار داد، هرچند، نهاد‌های مربوطه، در تمام سطوح، می‌باید با اقدامات دقیق نظارتی خود، شائبه اعتنای به این قبیل رفتار‌های نادرست را از میان ببرند، کاری که جز با توسعه مراکز علمی و ترویج دانش میان مردم، امکان نخواهد داشت.
 

واکنش وزارت بهداشت به آتش‌زدن کتاب‌ پزشکی توسط یک مدعی طب‌ اسلامی

 

همچنین، معاون وزارت بهداشت ضمن واکنش به این عمل جاهلانه، خواستار برخورد قاطع مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضایی با مدعی طب اسلامی شد که کتاب‌ پزشکی را به آتش کشید.

مروری بر واکنش‌ها نسبت به کتاب‌سوزی تبریزیان/ آتشی از خرمن بی‌خردی

علیرضا رئیسی در گفتگویی با ایسنا درباره این اتفاق گفت: در مراسمی آئینی با فیلم و تصویر فردی به نام «تبریزیان» که پیروانش او را «آیت الله» می‌خوانند و با عنوان طب اسلامی، تجارتخانه‌ای برپا کرده است،  کتاب «اصول طب هاریسون» که از کتب مرجع پزشکی است را به آتش می‌کشد.

وی با ابراز تاسف از اتفاق رخ داده ادامه داد: آنچه مایه تأسف است فقط خالی بودن دست این گروه افراد مدعی از نقد علمی نیست، بلکه سکوت و عدم برخورد قاطع  مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضایی در برابر چنین رفتارهایی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد که این اتفاق نادر و عجیبی نیست و در حال تبدیل شدن به رویه و قاعده‌ای است که به اشکال مختلف شاهد تکرار آن بوده‌ایم از دخالت جاهلانه در درمان صدها بیمار مبتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن تا توصیه به خوردن نمک در هنگامه بسیج ملی «کنترل فشار خون» از تریبون صدا وسیما.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، رئیسی در خاتمه با سخیف و جاهلانه خواندن این اقدام از  کلیه مراجع دینی، دانشگاهی و قضایی خواست که در برابر این چنین اقدامات واکنشی در خور از خود نشان دهند.

 

در امتداد جهل...

مروری بر واکنش‌ها نسبت به کتاب‌سوزی تبریزیان/ آتشی از خرمن بی‌خردی

کیانوش جهان پور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز ساکت ننشست، او در این رابطه در توییتر خود نوشت: جاهلی به نام عباس تبریزیان به شیوه اسلاف اموی خود، قتیبه بن سهل باهلی و امثال محمود غزنوی، قوم مغول و تاتار، احمد کسروی و دیگر قشریون و داعشیان تاریخ، درس‌نامه هاریسون را آتش زده است. غافل از آنکه حتی در قیاس با آن اسطوره‌های بلاهت نیز: ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست.

واکنش عضو خبرگان رهبری به کتاب سوزی تبریزیان

مروری بر واکنش‌ها نسبت به کتاب‌سوزی تبریزیان/ آتشی از خرمن بی‌خردی

محسن اسماعیلی، حقوقدان، عضو خبرگان رهبری و استاد دانشگاه تهران در صفحه توئیتر خود و در واکنش به اقدام بی خردانه یک روحانی مدعی نوشت: آتش زدن کتاب پزشکی هاریسون و انتشار وسیع تصویر آن را نباید ساده انگاشت و فقط به جهالت و حماقت یک مدعی فروکاست؛ خصوصا در این زمان هیچ نادان فرومایه ای نمی توانست بهتر از این به بد نام سازی ایران عزیز و ترویج اسلام هراسی و بردن رونق مسلمانی کمک کند.
مسامحه و تأخیر در محکومیت این ننگ و پیراستن دامان اسلام و روحانیت از آن جایز نیست.

حالا باید دید مراجع قانونی، پزشکی و همچنین حوزوی در واکنش با این اقدامات تبریزیان که بوی تازگی نمی‌دهد و هر از گاه با اظهارات غیرعلمی و غیرموثق، بروز و ظهور و افکار عمومی را متوجه خود می‌کند، همچنین سبب‌ساز انتقادات فراوان جامعه علمی و دینی می‌شود؛ چه خواهند کرد. 

انتهای پیام
captcha