شیراز؛ میزبان همایش ملی هویت كودكان ایران اسلامی
کد خبر: 3873639
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴

شیراز؛ میزبان همایش ملی هویت كودكان ایران اسلامی

گروه اجتماعی ـ مدیركل آموزش و پرورش فارس از برگزاری سومین همایش ملی هویت كودكان ایران اسلامی تا پايان سال تحصيلی جاری به میزبانی شیراز خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، علی عسکر نجفی، مدیركل آموزش و پرورش فارس امروز، 2 بهمن‌ماه در جمع رؤسای آموزش و پرورش سراسر استان در شیراز با بیان اینكه در حوزه ابتدایی در پایان سال تحصیلی جاری میزبان سومین همایش هویت کودکان ایران اسلامی هستیم، گفت: این واژه هویت باید واژه شوق برانگیزی برای شما باشد و یک ظرف بسیار مهمی که ما هر کاری می‌کنیم باید برای شکل‌گیری هویت در دانش‌آموزان انجام شود.
وی با تاکید بر اهمیت توجه به هویت ایرانی و اسلامی گفت: امروز این هویت مورد تهاجم است و دشمنان از چند جهت تلاش می‌کنند هویت ایرانی ـ اسلامی فرزندان ما را از آنان سلب کنند و آن‌ها را تهی و خالی کنند لذا باید آن را تقویت کنیم و در شکل‌گیری هویت ایرانی ـ اسلامی نقش داشته باشی.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه هیچ نهادی مثل آموزش و پرورش در هویت بخشی به فرزندان این مرز و بوم نمی‌تواند دخالت مؤثرداشته باشد، گفت: بر همین اساس بر تلاش برای بالا بردن جذب پیش دبستانی تاکید داریم چراکه مهم‌ترین دوره برای شکل‌گیری شخصیت بچه‌ها این دوره است لذا لازم است ادارات مناطق و شهرستانها تلاشی وافر داشته باشند.
نجفی در ادامه سخنان خود گفت: مدرسه محوری راهکاری است که می‌تواند موجب رفع تمرکز در آموزش و پرورش و بهبود امور در نظام تعلیم و تربیت شود و اساس این کار به دست مدیران توانمند است.
وی با اشاره به مشکلاتی که گریبان آموزش و پرورش را گرفته‌اند، گفت: اینکه مشکلات آموزش و پرورش 70 سال است پا برجاست در این راستا یک تحلیل و نظری است که بنا بر آن باید نقش خود را در حل مشکلات آموزش و پرورش از نقش یک مدیر آموزشی یا پرورشی به نقش یک رهبر آموزشی و پرورشی تغییر دهیم.
نجفی، انگیزه‌بخشی به تیم برای رسیدن به هدف را مهم‌ترین وجهی دانست که یک رهبر آموزشی و پرورشی باید در دستور کار خود قرار دهد و گفت: مهم‌ترین نقشی که یک رهبر می‌تواند داشته باشد برای اینکه پرسنل، همکاران و تیمش را برای رسیدن به هدف تهییج و تشویق کند، انگیزه دادن است.
مدیركل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: یکی از دلایل باقی ماندن مشکلات آموزش و پرورش بی‌انگیزگی‌هایی است که امروز در بدنه آموزش و پرورش با آن مواجهیم و اکنون این سئوال مطرح است، آیا ما توانسته‌ایم شراکایمان را به خوبی در کنار خود قرار دهیم که پاسخ منفی است .
وی در پاسخ به این سئوال که شرکای آموزش و پرورش چه کسانی هستند، گفت: یک بخش، بخش حاکمیتی است که تمام دستگاه‌های اجرایی باید به آموزش و پرورش در بدنه حاکمیت کمک کنند تا به هدفش برسد.
نجفی، خانواده‌ها را مهم‌ترین شریک آموزش و پرورش معرفی کرد و گفت: قطعاً بدون حضور خانواده‌ها به هیچ عنوان به هدف نمی‌رسیم و آیا امروز آن چنان که باید و شاید خانواده‌ها در کنارآموزش و پرورش ایفای نقش می‌کنند، چند درصد خانواده‌ها در فرآیندهای نظام تعلیم و تربیت احساس مسئولیت و مشارکت می‌کنند.
وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی که متولیان نظام تعلیم و تربیت هستند، افزود: آیا رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی که متولیان نظام تعلیم و تربیت هستند آن چنان که باید و شاید پای کار هستند. از طرف دیگر بخش غیردولتی و خصوصی هم مسئولند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت و در وزارت آموزش و پرورش در تحقق این موضوع در پای کار کشیدن شرکای تعلیم و تربیت باید بپذیریم چندان توفیقی نداشتیم و اگر بخواهیم مشکلاتمان به حداقل برسد باید زمینه‌های حضور آن‌ها را فراهم کنیم.
نجفی در ادامه بر ضرورت تمرکززدایی در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: نظام متمرکزی که به اکراه تفویض اختیار و مسئولیت‌ها را واگذار می‌کند برآیند تمام اقداماتی که انجام داده این شده که نظام متسلط، خشک و مقاوم در برابر تحولات باشد لذا مدرسه محوری راهکاری است که می‌تواند موجب رفع تمرکز در آموزش و پرورش و بهبود امور در نظام تعلیم و تربیت شود و اساس این کار به دست مدیران توانمند است.
وی با بیان اینکه ما در نظام تعلیم و تربیت مشتری‌مدار عمل نمی‌کنیم، افزود: اگر قرار باشد اقدامات و فعالیت‌های ما نهایتا منجر به رضایت عمومی شود و تربیت نسل کارآمدی را رقم بزند باید مطابق با ذوق و سلیقه مشتری‌های خود برنامه‌ها را تدوین کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: امروز با بررسی‌ها و پژوهش‌های به عمل آمده ثابت شده که از اول ابتدایی تا دیپلم بیش از 12 هزار ساعت وقت صرف دانش‌آموزان می‌شود اما آن چنان که باید و شاید و آن چه که باید باشد حق مطلب این است که بیش از 8 هزار ساعت به این حضور نیاز نداریم.
نجفی افزود: وقتی این 12 هزار ساعت قالبش معطوف به برنامه‌های آموزشی باشد و برنامه‌های درسی و علوم، در واقع از حوزه‌های تربیت غافل می‌شویم و این‌ها همه باعث شده با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنیم که بیش از چند دهه گریبان آموزش و پرورش را رها نکرده است .
وی با اشاره به لزوم تغییر و تحول در آموزش و پرورش گفت: باید در آموزش و پرورش چرخش‌های تحول‌آفرینی صورت گیرد و لازم است خانواده‌ها و شرکای آموزش و پرورش و در رأس همه آن‌ها برنامه‌ریزان و مدیران آموزش و پرورش و شماها که متولی و سکان‌دار نظام تعلیم و تربیت هستید باید در نگاه، نگرش و درک خود از آموزش و پرورش تغییر ایجاد کنید.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در تربیت نسل کنونی باید به خلاقیت دانش‌آموزان نیز توجه کرد تا بتوانند با بهره‌گیری ازهمه ظرفیت‌های موجود، از خلاقیت خود برای ساختن آینده‌ای روشن برای کشور استفاده کنند.
نجفی با تاکید بر اجرای برنامه‌ها منطبق بر سند تحول بنیادین به‌عنوان اصلی‌ترین و محوری‌ترین برنامه وزارت آموزش و پرورش گفت: باید طبق این سند به تربیت چند ساحتی، چند بعدی دانش‌آموزان توجه ویژه شود.
وی با تاکید بر تقویت روحیه همکاری و تعاون و کارگروهی گفت : امروز توسعه خلاقیت وافزایش انگیزه در کنار توسعه روحیه هم نوع دوستی و مسئولیت‌پذیری در قبال جامعه مورد توجه قرار دارد و خوشبختانه همه افراد اجرایی به اصول اخلاقی و خرد جمعی پایبندند و به تکریم ارباب رجوع اعتقاد دارند و تا لحظه آخری که باید انجام وظیفه کنند با قوت کار خودشان را بدون اشاره به حواشی کار را پیش می‌برند.
نجفی در ادامه سخنان خود با اشاره به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر هوشیاری مسئولان آموزش و پرورش در زمینه تلاش دشمن برای استفاده از این نهاد و تربیت سرباز برای خود در قالب اجرای سند 2030 گفت: این سند به هیچ عنوان در آموزش و پرورش راه ندارد و آنچه ما به عنوان راهکار به دنبال آن هستیم، سند تحول بنیادین است که اجرای آن مورد تاکید رهبری و خواسته همه مسئولان در نظام تعلیم و تربیت است.

انتهای پیام
captcha