تلاش برای ارائه پاسخ روشن به جوانان امروز در همایش «فقه هنر»
کد خبر: 3873635
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶

تلاش برای ارائه پاسخ روشن به جوانان امروز در همایش «فقه هنر»

گروه فرهنگی ـ شهردار شیراز با اشاره به برگزاری همایش ملی «فقه هنر» به میزبانی این كلان‌شهر گفت: این همایش می‌تواند پاسخ بسیار روشنی به جوانانی بدهد که هم می‌خواهند ایرانی و مسلمان باشند و هم می‌خواهند دنیای نو را تجربه کنند، جوانانی که هم می‌خواهند متشرع باشند و هم می‌خواهند از حوزه فرهنگ و هنر عقب نمانند.

به گزارش ایكنا از فارس، حیدر اسكندرپور، شهردار شیراز امروز، دوم بهمن‌ماه در سومین همایش ملی «فقه هنر» كه طی امروز و فردا در شیراز در حال برگزاری است، گفت: سومین همایش ملی فقه هنر می‌تواند پاسخ بسیار روشنی به جوانانی بدهد که هم می‌خواهند ایرانی و مسلمان باشند و هم می‌خواهند دنیای نو را تجربه کنند، جوانانی که هم می‌خواهند متشرع باشند و هم می‌خواهند از حوزه فرهنگ و هنر عقب نمانند.
وی با ابراز امیدواری از اینكه این همایش فرصتی باشد برای یافتن پاسخ پرسش‌هایی که در ذهن جوانان است، گفت: تا آنجایی که در مورد مسائل حوزه نظری و زندگی روزمره جامعه بین اندیشمندان اختلاف نظر فکری وجود دارد، امری مبارک و پذیرفته است اما در حکومت دینی که دارای برنامه برای امور زندگی مردم است حتما در مسائلی همچون هنر باید تکلیف روشن شود.
اسكندرپور، هنر را زبان بین‌المللی دانست و گفت: هنر فرصتی است که می‌توان اندیشه‌ها و باورهای دینی یک ملت را به اقصی نقاط جهان مستقل از حوزه جغرافیایی، مذهب، قومیت و نژاد منتقل کرد. هنر این فرصت را دارد که در زبانی بین‌المللی دیدگاه‌ها و فهم‌های یک ملت، دین و آیین را به درستی به جهانیان منتقل کند.
شهردار شیراز با بیان اینکه در حوزه جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران که دارای حکومت دینی است باید در زمینه هنر تکلیف خود را در مصادیق روشن کند، افزود: در محافل علمی و دانشگاهی راجع به فلسفه هنر، مبنای وجودی، منشا هنر و ... صحبت می‌شود اما آنچه که مبتلا به جامعه امروز است نحوه برخورد دین و شریعت با مصادیق هنر از جمله سینما و موسیقی است.
وی با تصریح اینكه در حوزه هویتی چه در ایران و چه در سایر کشورها شاهد گسست نسلی هستیم، گفت: اگر تکلیف این مسائل روشن نشود شاهد گسست اجتماعی نیز خواهیم بود و متاسفانه در بخش‌های نیز شاهد این گسست هستیم.
اسکندرپور در ادامه میزبانی سومین همایش ملی فقه و هنر را افتخاری برای شیراز دانست و افزود: شیراز شهر فقیهان بزرگی چون میرزای شیرازی، آیت‌الله دستغیب، آیت‌الله محلاتی، آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی و بسیاری دیگر از علما و حکیمان روزگار ما است.

انتهای پیام
captcha