فضای تمدن‌سازی اسلامی را با همکاری یکدیگر ایجاد کنیم
کد خبر: 3873621
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱
آیت‌الله دژكام:

فضای تمدن‌سازی اسلامی را با همکاری یکدیگر ایجاد کنیم

گروه فرهنگی ـ نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه نگاهی ایجاد شده است که نمی‌توانیم تمدن بسازیم، ‌گفت: فضای تمدن‌سازی را باید با همکاری یکدیگر ایجاد کنیم.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، دوم بهمن‌ماه در سومین همایش ملی «فقه هنر» كه طی امروز و فردا در شیراز در حال برگزاری است، با اشاره به این همایش گفت: این همایش برای بر‌رسی یک مسئله بسیار مهم و مبتلا به سامان داده‌اند و چون معمولاً پاسخ عملی و کاربردی برای آن یافت نشده است گاهی اصل صورت مسئله را پاک می‌کنیم و می‌گوییم مسئله‌ای وجود ندارد، در حالی‌ که مسلم می‌دانیم این سئوال فراروی تمدن اسلامی که می‌خواهیم بسازیم وجود دارد که هنرهای مختلف چگونه باید در این تمدن به رشد و بالندگی خود ادامه دهند و در تعارض با فقه اسلامی هم نباشند؟
وی با بیان اینكه سوال کلی همین است و وقتی در هر هنری ریز می‌شویم به تناسب خود، باید بحث شود، افزود: در این موضوع باید دو نشست و همایش تخصصی داشته باشیم؛ اولی ناظر به فلسفه هنر و دیگری ناظر به فقه هنر لازم است و هدف هم این است که درگیری ذهنی و فکری اساتید فارس و شیراز در این مسئله زیادتر از حدی که امروز هست باشد.
آیت‌الله دژكام ادامه داد: اینکه ما میزبان یک اجلاس باشیم ارزشمند است اما اینکه شیرازی‌ها تولید فکر کنند ارزشمندتر است و هدف‌گذاری، برای برنامه بر سر مورد دوم و تولید فکر است.
امام جمعه شیراز تأكید كرد: مسلماً شیراز هم در عرصه تفکر فلسفی و هم در زمینه تفکر فکری و هنری شهر برجسته‌ای است و اگر بنا باشد تغییری در رفتار و کنش میدانی ما رخ دهد مکتب شیراز باید به میدان بیاید نه اینکه شیراز در گوشه‌ای بنشیند و بگوییم در قم در این زمینه تأمل شده است. قم مرکز فقه هست ولی در هنر، میدان‌دار نیست و شیراز میدان‌دار هنر است، به گونه‌ای که حتی گاهی فقها را به نوعی به چالش می‌کشد و باید تعامل را در این فضای خاص به نوعی شروع کنیم و ان‌شاؤالله متناسب با تمدن اسلامی که مدنظر ما هست پاسخ بگیریم.
وی با یادآوری اینكه طبق اذعان مدیركل ارشاد فارس، چند کتاب در این زمینه وزارت ارشاد فرستاده است و ما در ادامه آن‌ها می‌خواهیم حرف بزنیم، گفت: این مسائل باید واضح باشد که بالاخره اگر کسی اهل فکر و اندیشه است و مطلبی را عرض می‌کند موضوع را متوجه بوده و بیان کرده است و این ربطی به وزارت ندارد و کارشناسی که این حرف را زده است انگار نمی‌شناسد چه کسی پیشنهاد داده است.
آیت‌الله دژكام اضافه كرد: اگر بنا هست که این‌گونه حرف بزنیم باید گفت آخرین حرف‌ها زده شده است پس بحث اجتهاد تعطیل می‌شود. بنا نیست بگوییم آخرین حرف‌ها زده شده است بلکه آخرین تأملات را فرموده‌اند حتی درباره فلسفه ملاصدرا هم عقیده نداریم كه او حرف آخر را گفته است. كار مهم او آغاز تأملات بعدی است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه خود را محدود کردیم و این نگاه ایجاد شده است که نمی‌توانیم تمدن بسازیم، ‌گفت: فضای تمدن‌سازی را باید با همکاری یکدیگر ایجاد کنیم.
وی با تصریح اینكه اگر جهت‌گیری‌ها و هدف‌گذاری‌ها در جمع‌های ما مشخص نباشد بعد از مدتی صرفا جلسه خواهد بود، گفت: در طرح این نشست‌ها در تبیین اهداف، هدف‌گذاری خاصی مدنظر داشتم که امیدوارم با همت اساتید تأمین شود.
آیت‌الله دژكام بیان كرد: در خصوص فلسفه و فقه هنر ما معمولا در عرصه هنرها بیش از هر چیزی ذهنمان سمت موسیقی می‌رود ولی مسئله بسیار فراتر است.
وی یادآور شد: اخیراً در قم برخی ساختمان‌ها ساخته شد و خیلی بحث شد که این ساختمان از نظر معماری، ساختمان متناسب با انقلاب اسلامی هست یا نیست؟ پرسش هم از نگاه هنری و هم از نگاه فقهی جدی است و بعضی از مراجع بزرگوار مجبور به پاسخ‌گویی شدند چون پرسش در عمق ذهن‌مان ایجاد شد.
امام جمعه شیراز ادامه داد: ما در معماری بحث داریم که معماری ما چگونه باشد که هم متناسب با تمدن اسلامی ایرانی باشد و هم از یک‌سری مسائل مانند تجملات دور باشد.امروز که شعار عدالت‌خواهی را در عرصه‌های سیاسی می‌دهیم گاهی یک ساختمان نشان از عدالت ندارد و بیش از حد خود مجلل ساخته شده است. وقتی ساختمان عمومی مطرح می‌شود آن ساختمان‌هایی که مثلا در تهران ساخته شده است و شهرداری‌ها برای آن‌ها مجوز صادر شده است، چیست و باید پاسخ داده شود.
وی گفت: در عرصه سایر هنرها که یکی بعد از دیگری می‌آید نیز با پرسش‌هایی كه ریز می‌شوند، مواجه هستیم مثلا یک کارگردان سینما اگر اعتقادات اسلامی داشته باشد و بخواهد کار تخصصی و شخصی‌اش در چارچوب فقه اسلامی باشد ریز سئوالات او باید در حد یک رساله مطلب توضیح داده شود.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه مسئله‌ای که در عرصه عمل با آن مواجه هستیم تصور مخاطبمان از فقه است یعنی ما وقتی می‌خواهیم رابطه بین دو دانش را بسنجیم باید تعریفی از هر دو داشته باشیم، گفت:‌ در تصور از فقه در سطح ملی یک نگاه دو گانه می‌بینیم که آیا فقه می‌خواهد در مورد تمام اعمال آحاد مردم نظر دهد یا نسبت به یک قسمتی از اعمال مردم پاسخگو هست؟
وی با تصریح اینكه این سئوال همیشه و در گذشته تاریخی ما بوده است ولی امروز یک مقاومت وجود دارد یعنی سوای بحث‌های علمی به یک فرهنگ‌سازی نیاز داریم، گفت: مسلما مبنایی که انقلاب بر پایه آن جلو آمده است این است که فقه در همه امور مردم حرف برای گفتن دارد اما بحثی مطرح هست که فقه ناظر به جهاتی نباید ورود کند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تأكید كرد: اینکه می‌گوییم باید در همایش‌ها نگاه ترویجی باشد یعنی صرفا ما در جلسات کار پژوهشی کنیم و رد شویم مناسب نیست.
آیت‌الله دژكام اضافه كرد: فرض می‌کنیم همه پذیرفتیم که فقه تکلیف همه اعمال مکلفین را مشخص می‌کند اما این موضوع ترویج نشده است و در مقابل نگاه لیبرالی به دین ترویج شده است که در یک عرصه شما اقدام می‌کنید و بقیه مسائل نیاز نیست که پیگیری شود و از این موارد نمی‌شود تغافل کنیم در حالی که دیگرانی که از نظر تمدنی رقیب ما هستند در این عرصه‌ها کار می‌کنند، برنامه می‌سازند و تبلیغ می‌کنند.
امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود اظهار كرد: این ارتباط عملی که الحمدالله مجموعه‌ای که در قم و تهران کار کردند با شیراز شروع شد، بسیار مبارک است و ان‌شاءالله باید از كسانی که حضور دارند قول بگیریم که این ارتباط را استمرار دهند و شیراز هم از برکات وجودی آقایان استفاده کند.
وی با بیان اینكه مدتی است که از برخی جهات خاص شیراز و توانمندی‌هایی که داشته حرف زده نشده و دفاع نشده است، خطاب به میهمانان این همایش ‌گفت: به شهری پا گذاشته‌اید که از نظر ادبیات امام خمینی(ره) که پایه‌گذار انقلاب هستند فرموده است شاعر اگر سعدی شیرازی است ... بافته‌های من و تو بازی است؛ این شهر حرف برای گفتن داشته است و عقبه‌ای دارد که برای آینده تمدن اسلامی از آن باید استفاده شود.
آیت‌الله دژكام یادآور شد: در زمینه فقه هم فقه سیاسی ما از میرزای شیرازی شروع شده است که با سبک فقهی و روش آموزشی مخصوص خود که روش سامرا به اسم میرزای شیرازی ثبت است و از این حیثیت نیاز هست که شیراز دوباره خود را پیدا کند و به میدان بیاید.
وی تأكید كرد:‌ نمی‌خواهیم جایگاه دیگر مکاتب و شهرها را در این حرکت‌های علمی را زیر سئوال ببریم بلکه می‌خواهیم بگوییم شیراز هم در واقعیت خود یک جایگاهی دارد که امیدواریم مورد عنایت دوستان قرار گیرد و این رفت و آمدها و داد و ستدهای علمی در سطح شیراز افزایش پیدا کند و تقویت شود.

انتهای پیام
captcha