2 میلیون نفر بی‌سواد مطلق در كشور داریم
کد خبر: 3873052
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳

2 میلیون نفر بی‌سواد مطلق در كشور داریم

گروه اجتماعی ـ معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی كشور، آمار بی‌سوادان مطلق در كشور را 2 میلیون و 300 هزار نفر اعلام كرد و گفت: تمام تلاشمان این است كه این آمار كاهش یابد.

به گزارش ایكنا از فارس، علی‌رضا نخعی، معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور امروز، 30 دی‌ماه در جلسه آموزشی کارشناسان سوادآموزی استان فارس با بیان اینكه 2 میلیون و 300 هزار نفر بی‌سواد مطلق در سطح کشور داریم، گفت: ان‌شاءالله این آمار تحت پوشش قرار خواهند گرفت و امیدواریم بی‌سوادی در کل کشور کاهش پیدا کند و تمام تلاشمان این است که کار با تمام سختی‌هایی که دارد به نحو شایسته انجام شود.
وی با تصریح اینكه در سال جاری استان فارس 100 درصد میزان تعیین شده برای سوادآموزی را تحت پوشش برده است، افزود: خوشبختانه استان فارس یکی از استان‌هایی است که نرخ سواد در آن بالاتر از میانگین کشوری است و در ارزیابی در شاخص‌ها استان فارسمقام اول را در کشور کسب کرده است.
نخعی، محور کار سازمان سوادآموزی را یک برنامه 5 ساله ریشه‌کنی بیسوادی با اولویت گروه هدف 10 تا 49 سال معرفی کرد و گفت: بر اساس این برنامه طراحی دقیقی صورت گرفته است که در یک فاصله زمانی 5 ساله که تقریبا دو سال آن را پشت سر گذاشته‌ایم، این مهم انجام شود.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: سازمان سوادآموزی روی جامعه کم سواد هم حساسیتی دارد که در قالب دو دوره تحکیم و انتقال آن‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند.
وی ادامه داد: هم افرادی که دوره سوادآموزی را درگذشته گذرانده‌اند و احساس نیاز شود که تکمیلی انجام شود و تعمیق سواد صورت پذیرد و هم اینکه افرادی که مایلند در دوره متوسطه ادامه تحصیل دهند این‌ها هم در دوره انتقال تحت پوشش قرار می‌گیرند.
نخعی یادآور شد: یکی از مشخصه‌های مهم برنامه ریشه‌کنی بی‌سوادی استفاده از تمام ظرفیت‌های ممکن چه در آموزش و پرورش و چه در خارج از آن برای تحقق این هدف است.
وی گفت: شناسایی بی سوادان بحث بسیار مهمی است که باید دستگاه‌های مختلف کمک کنند و در این میان جذب بی‌سوادان و ایجاد انگیزه در آن‌ها مسئله مهم‌تری است.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها برای انجام نهضت بزرگ و عظیم سوادآموزی گفت : سازمان سوادآموزی بحث آموزش را از طریق آموزش‌دهنده‌هایی که از طریق موسسه‌های غیردولتی در اختیار دارد، انجام می‌دهد و حدود 35 دستگاه دولتی یا غیردولتی با سوادآموزی همکاری می‌كنند.
نخعی بیان كرد: نرخ باسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال در کشور به مرز 96 درصد رسیده است که عدد قابل توجهی است و این رقم در 7 استان به بالای 98 درصد رسیده است.
وی اظهار كرد: 98 درصد در نرخ سواد بسیار مهم است چرا که ما گروه‌هایی را داریم که امکان حضورشان در کلاس‌های سواد‌آموزی نیست و شاید این گروه‌ها 2 درصد جامعه را شامل شود یعنی استان‌هایی که به مرز 98 درصد رسیده‌اند به نوعی به هدف نهایی دست پیدا کرده‌اند.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: با تاکیدات بنیانگذار کبیر نظام اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در جامعه اسلامی حتی یک بی‌سواد هم نباید وجود داشته باشد منتهی این یک کار چندبعدی است و فقط مربوط به دولت و آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی نیست بلکه بخش عمده آن به خود افراد بی‌سواد بر می‌گردد به گونه‌ای که خودشان باید انتخاب و حضور پیدا کنند و به ندای سوادآموزی لبیک گویند.
وی بیان كرد: باید از هر فرصتی برای دعوت همگانی استفاده کنیم چه خود بی‌سوادان چه افرادی که می‌توانند در حضور سوادآموزان در کلاس‌های درس نقش ایفا کنند.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور در خصوص توانمند سازی آموزش‌دهندگان گفت: این مسئله از ضروریات است و سازمان نهضت سوادآموزی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی قبل از ورود به آموزش‌دهندگان به کلاس و همین‌طور برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس حین فعالیت آموزش‌دهنده‌ها و ایجاد یک رقابت سالم بین آن‌ها سعی در تقویت مهارت‌های آن‌ها دارد.
نخعی با اشاره به اینکه 800 نفر ناظر در سطح کشور در حوزه سوادآموزی داریم، گفت: این افراد به‌طور مستمر از کلاس‌های آموزشی و فرآیند آموزش بازدید می‌کنند.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور افزود: با کم شدن جامعه آمار بی‌سوادان مطلق به تدریج در صدد تغییر ماموریت سازمان و تسری فعالیت‌های آن به گروه قابل توجه بزرگسالانی است که از فرآیند آموزش رسمی به هر دلیل بازمانده‌اند و نیاز به آموزش‌های تکمیلی دارند.
وی با اشاره به اینکه آمار واقع‌بینانه بی‌سوادان مطلق عملا به زیر یک میلیون نفر رسیده است، گفت: در چنین شرایطی برای اینکه از ظرفیت‌های سازمانی در آینده نزدیک استفاده بهینه کنیم بنا بر این است که در ماموریت‌ها تجدید نظر اساسی صورت پذیرد و گروه مخاطب به همه بزرگسالانی که نیاز به آموزش‌های تکمیلی دارند تسری پیدا کند.

انتهای پیام
captcha