اجرای طرح هر مدرسه شبانه‌روزی یك كانون یاریگر زندگی در فارس
کد خبر: 3872459
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵

اجرای طرح هر مدرسه شبانه‌روزی یك كانون یاریگر زندگی در فارس

گروه اجتماعی ـ رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش‌ و پرورش فارس اجرای طرح هر مدرسه شبانه‌روزی یك كانون یاریگر زندگی در استان خبر داد و گفت: این طرح به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و روانی دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی به اجرا در می‌آید.

به گزارش ایكنا از فارس، لیلا نورافشان، رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش‌ و پرورش فارس امروز، 28 دی‌ماه در نشست تخصصی مدیران مدارس شبانه‌روزی استان با محوریت توانمندسازی روانی و اجتماعی دانش‌آموزان، گفت: یکی از فاکتورهای اساسی در بهزیستی روانی افراد و جامعه، توجه به امر آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و قطعاً در این راستا نقش بی‌بدیل نهاد آموزش‌وپرورش بسیار مؤثر و انكار ناپذیر است.
وی افزود: مداخلات فوری و موردی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و اجرای طرح‌هایی با محوریت توانمندسازی دانش‌آموزان، افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی ، پیشگیری از اعتیاد و ... می‌تواند در پیشگیری از بسیاری از آسیب‌های دیگر اجتماعی و روانی نقش چشمگیری داشته باشد.
نورافشان از اجرای طرح هر مدرسه شبانه‌روزی یك كانون یاریگر زندگی در استان خبر داد و گفت: شیوه‌نامه ویژه‌ای با محوریت کانون یاریگران زندگی برای اجرا در مدارس شبانه‌روزی استان تهیه و در قالب آن برنامه‌های متنوعی در تمامی حوزه‌ها از جمله فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی، ورزشی و مهارت‌آموزی و ... پیش‌بینی‌شده است که به این مدارس ارسال می‌شود.
وی، شناسایی سریع دانش‌آموزان در معرض خطر را یکی از مهم‌ترین مسائل در مقابله با آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: شناسایی به‌موقع و تشخیص دانش‌آموزان در معرض خطر و تعیین نوع و نحوه مداخلاتی که باید با هدف کاهش این آسیب‌ها صورت پذیرد، در موفقیت طرح‌ها و برنامه‌ها بسیار مؤثر است.
نورافشان یادآور شد: هدف اصلی از اجرای این طرح، آموزش مهارت‌های زندگی، افزایش توانایی‌های روانی - اجتماعی و ارتقای سطح سلامت دانش‌آموزان است که بر اساس آن، افراد قادر خواهند بود به‌طور مؤثر با مشکلات و چالش‌های زندگی مقابله کنند.
رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش‌ و پرورش فارس گفت: برای تسهیل فرایند یادگیری مهارت‌های زندگی، کتاب کار برای دانش‌آموزان تهیه‌ شده است که هدف‌های خاصی را از جمله کسب دانش صحیح درباره رفتار‌های سالم و پرخطر، تغییر نگرش به رفتار‌های پرخطر و کمک به کسب مهارت‌های مؤثر برای مقابله با موقعیت‌های دشوار زندگی دنبال می‌کند.
وی با اشاره به لزوم آشنایی مربیان و معلمین مدارس خصوصاً مدارس شبانه‌روزی با مهارت‌ها و شیوه‌های آموزش مقابله با آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی دانش‌آموزان گفت: اگر بخواهیم در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های این حوزه موفق باشیم، لازم است مجریان طرح نیز آگاهی و شناخت کافی از مهارت‌هایی ‌همچون ارزش سلامتی، خودآگاهی، عزت‌نفس، خطرپذیری، تصمیم‌گیری، حل مسئله، مقابله با استرس، مدیریت خشم، ارتباط مؤثر، روابط بین فردی و ابراز وجود را از قبل کسب كرده باشند.

انتهای پیام
captcha