به گزارش ایكنا از فارس، فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان امروز، 25 دیماه در سفر به فارس و دیدار با مدیران مدارس استعدادهای درخشان این استان، گفت: هماکنون 114 هزار و 495 دانشآموز در 680 مدرسه استعدادهای درخشان در دوره اول و دوم متوسطه در سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به جمعیت 5 هزار و 700 نفری دانشآموزان مدارس سمپاد فارس در سال تحصیلی جاری، گفت: هماکنون تنها مدرسه استعدادهای درخشان عشایری کشور در استان فارس قرار دارد که ویژه دانشآموزان پسر است و آمادگی ایجاد مدرسه شبانهروزی عشایری دخترانه در جنوب فارس را نیز داریم.
مهاجرانی با تأکید بر ضرورت توجه و برنامهریزی ویژه برای استعدادهای برتر در کشور، گفت: با توجه به ابلاغ اساسنامه سازمان مدارس استعدادهای درخشان و تشکیل هیئت امنای آن، این نوع مدارس همچنان باقوت به کار خود ادامه خواهند داد و امید است این مدارس در راستای نقشآفرینی خود در نظام مقدس اسلامی کار خود را به نحو مطلوب پیش ببرند.
مهاجرانی با اشاره به روند ثبتنام دانش آموزان برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان ،گفت: آزمون ورودی برای پایه هفتم این مدارس از نوع آزمون هوش ، خلاقیت و استعداد است و بهصورت پیشرفت تحصیلی نخواهد بود.
وی همچنین گفت: تلاش ما این است تا در سالهای آینده روند پذیرش دانشآموزان برای ورود به پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان بهصورت فرایندی انجام شود که بخش مهمی از آن بهصورت آزمون هوش و خلاقیت است.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در توصیه به اولیای دانشآموزان متقاضی برای ورود به مدارس سمپاد، گفت: با این روند حضور دانشآموزان در کلاسهای تقویتی دروس مختلف، هیچ کمکی به موفقیت آنها در این آزمون نخواهد شد.
وی بر لزوم غنیسازی محتوای آموزشی مدارس استعدادهای درخشان تأکید کرد و گفت: با پیشبینی برنامههای مبتنی بر تعامل بین دانشآموزان همچون خانه علوم پایه، اردوهای جهاد علمی، سمپاد تلفیقی و ... باید زمینه تعامل دانشآموزان سمپاد با سایر دانشآموزان را فراهم کرد.
مهاجرانی، زمان ثبتنام برای آزمون مدارس سمپاد را بهمنماه اعلام کرد و گفت: آزمون ورودی این مدارس نیز در اواخر فروردین و یا ابتدای اردیبهشتماه سال آینده برگزار میشود.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان همچنین با اشاره به بازدیدهای خود از مدارس سمپاد در فارس، گفت: خواسته سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از همه مدارس، تلاش برای تربیت دانشآموزان برای زندگی و انسان بودن بهعنوان کلیدیترین نکته این سند است و مشاهدات ما حاکی از آن است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مقدار زیادی در مدارس سمپاد فارس در حال اجرا است و این استان در اجرای سند در کشور نمونه است.
وی، توجه به اخلاق و دوری از کبر و خودپسندی، درک درست از موضوعات اجتماعی، شناخت ساحت اقتصادی در قالب تقویت سواد اقتصادی، داشتن تفکر نقاد و آگاهی به خود را مکمل حوزه علمی دانشآموزان سمپاد دانست و گفت: باید دانشآموزان را به این مسیر هدایت کرد.
مهاجرانی با اشاره به موفقیتهای کسب شده توسط دانشآموزان نخبه کشور در عرصههای مختلف در سطح دنیا، گفت: باید دانشآموزان نخبه را به نحوی تربیت کنیم که در صورت خروج از کشور برای استفاده از ظرفیتهای علمی موجود در سایر کشورها، محصول تلاش خود را به زادگاه و میهن خود بازگردانند و این مقدور نیست مگر با ایجاد هویت و حس وطندوستی در آنها .
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، توجه به ریشههای هویتی دانشآموزان را از موارد مورد تأکید در سند تحول دانست و گفت: علاوه بر هویتبخشی به دانشآموزان نخبه، باید ظرفیت لازم برای پاسخگویی به نیازهای علمی آنها را نیز در کشور فراهم کنیم.