عشق به سردار دل‌ها؛ همچنان ترند شبکه‌های مجازی
کد خبر: 3870059
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
ایران یکدل و هم‌صدا در فضای مجازی؛

عشق به سردار دل‌ها؛ همچنان ترند شبکه‌های مجازی

گروه فناوری اطلاعات ــ با وجود آنکه تعداد زیادی از حساب‌های کاربری به واسطه اطلاع‌رسانی درباره شهادت سردار سلیمانی، از شبکه‌های اجتماعی پاک شدند، اما سردار دل‌ها هنوز هم یکی از بالاترین ترند‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دنیاست که نشان می‌دهد عشق به سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، قلب ایرانیان را هدف گرفته و با بازی‌های رسانه‌ای ذره‌ای از میزان ارادات و احترام مردم به ایشان کم نمی‌شود.

به گزارش ایکنا؛ بامداد روز جمعه، 13 دی‌ماه، بود که خبری جانسوز همه را شوکه کرد. در جریان حمله به کاروان الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه ابومهدی المهندس، معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان به شهادت رسیدند. تأیید خبر شهادت سردار سلیمانی کافی بود تا موضوع اول فضای مجازی به ویژه توییتر و اینستاگرام به این اتفاق اختصاص پیدا کند.

طی این چند روز بار‌ها کلماتی با هشتگ «حاج قاسم سلیمانی»، «شهید سلیمانی»، «ایران»، «انتقام سخت»، «مقاومت»، «تروریسم دولتی آمریکا»، «ایران عزیز»، «من هم یک قاسم سلیمانی‌ام» و مضامین دیگری با این موضوع به عنوان داغ‌های فضای مجازی مطرح شد و حتی برخی از آن‌ها به ترند یک این شبکه‌ها تبدیل شدند. این در حالی بود که با توجه به تحولات اخیر، یکی از هنر‌هایی که جوانان ما توانستند در آن موفق باشند و در همان مرحله اول به سرانجام مثبتی برسانند حضور پرشور و کوبنده در فضای مجازی بود. در واقع این افراد هر کدام نماینده تفکرات سردار سلیمانی شدند و توانستند در همین مدت کوتاه چند روزه فضای مجازی را در دست گیرند.

در پنجمین روز از شهادت سردار سپهبد سلیمانی و یارانشان، همچنان شبکه‌های اجتماعی به ویژه توییتر، ابزار کاربران ایرانی برای واکنش به شهادت این سردار سپاه اسلام و ایران و همرزمانشان است. کاربرانی که یکدل و یکصدا شدند و با انسجامی بسیار زیبا و کوبنده به اقدامات دولت آمریکا در پی این حادثه واکنش نشان دادند. به عنوان مثال هشتگ «سردار_دل‌ها» که در توییتر از روز‌های گذشته ایجاد شده، حال و هوای شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع پیکر را روایت می‌کرد.

این در حالی بود که از همان روز جمعه ۱۳ دی‌ماه، مالکان توییتر، اینستاگرام، کانال‌های تلگرامی و... همسو با رسانه‌های آمریکایی، همه یک خط را به راهبری ترامپ پیش می‌بردند. این افراد تمام تلاش خود را کردند تا بگویند برخی از مردم به اصطلاح آزادی‌خواه ایران و عراق از شهادت ژنرال نظامی جمهوری اسلامی ایران خوشحال هستند و شادمانی می‌کنند. از توییت‌ها و کامنت‌های بیشمار و بی‌اساس گرفته تا عدم انتشار انزجار مردم دو کشور دوست و همسایه عراق و ایران از صهیونسیم؛ اما دیری نپایید و در همین رسانه‌ها، هشتگ#ایران_عزیز (DAER_IRAN) ترند شد و حتی بدون اینکه خودشان بخواهند، رسانه‌هایشان به محلی برای نشر اعتراضات ضد صهیونیستی تبدیل شد.

بعد از آن هشتگ «#سردار_سلیمانی» و «#انتقام_سخت» به ترند اول توئیتر فارسی زبانان تبدیل شد و کاربران بسیاری در اینستاگرام نسبت به خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی واکنش نشان دادند. این در حالی بود که با شروع فعالیت‌های کاربران ایرانی در این شبکه‌ها همانانی که ادعای آزادی بیان را فریاد می‌زنند، در مقابل ابراز ارادت مردم ایران به فرمانده شهید خود در اینستاگرام و توییتر تاب نیاوردند و به حذف گسترده هر پیامی که مربوط به حاج قاسم بود اقدام کردند. این اقدام اینستاگرام به همین‌جا ختم نشد و پس از حذف پست‌های کاربران ایرانی اقدام به بستن صفحات مهم خبری نیز کرد! صفحات خبری از جمله باشگاه خبرنگاران، انتخاب، جماران، تسنیم، ایلنا، آخرین خبر، اخبار مشهد و تعداد دیگری از صفحات خبری در اینستاگرام بسته و از دسترس خارج شد.
حذف پست‌های ما با شما، حذف دشمنان اسلام و مقاومت با ما
این تصمیم مغرضانه مدیران اینستاگرام که خلاف آزادی بیان صورت گرفته، با واکنش بسیاری از کاربران همراه شد و آمریکا با این اقدام نشان داد که هم از حضور فیزیکی حاج قاسم سلیمانی هراس دارد و هم از حضور این چهره محبوب مقاومت در فضای مجازی! آمریکا هیچ‌گاه گمان نمی‌کرد که پس از شهادت قاسم سلیمانی با چنین چالشی مواجه شود. آن‌ها فهمیدند که امروز شهید قاسم سلیمانی بسیار خطرناک‌تر از سردار قاسم سلیمانی است.
حذف پست‌های ما با شما، حذف دشمنان اسلام و مقاومت با ما

بعد از این جریانات و اقدام مدیران اینستاگرام، هشتگ‌هایی، چون «انتقام سخت» و «انتقام می‌گیریم» بیشترین طرفدار را بین کاربران فضای پیدا کرد. بعد از آن عنوان «قاسم_سلیمانی» هشتگ دیگری بود که ایرانیان و حتی افراد خارجی برای پست‌ها و توئیت‌هایشان برگزیدند و برای توصیف تشییع پیکر شهدای مقاومت در فضای مجازی مورد استفاده قرار دادند. راه‌اندازی پویش‌هایی با عناوینی از جمله «عزیزترین سردار» و «فرزند ایران» نیز راه‌اندازی شد.

همزمان با تشییع پیکر سردار شهید سپهبد سلیمانی و یارانش هشتگ دیگری نیز برگرفته از حضور برخی عزاداران با پرچم‌های سرخ در میدان انقلاب اسلامی ایجاد شد و کاربران به سرعت پست‌ها و توییت‌های خود را در این رابطه منتشر کردند. همین مطالبه عمومی به سطح جامعه نخبگانی هم نفوذ کرد و به پست‌های سیاسیون در فضای مجازی هم رسید.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب نیز پویشی را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به نام «#سلیمانی_آسمانی» راه‌اندازی کرد که در آن خطاب به عموم کاربران اعلام کرده است که پاسخ خود را با توجه به پیام مقام معظم رهبری به ایشان منتشر کنند.
 
https://iqna.ir/files/fa/news/1398/10/17/1583993_737.jpg

شبکه قرآن و معارف سیما نیز اقدام به راه‌اندازی پویش بین‌المللی #سلام_سردار_آسمانی کرد. این پویش بین‌المللی جهت ارسال عکس و فیلم از مراسم استقبال و تشییع پیکر مطهر سردار بزرگ جهان اسلام، شهید سلیمانی و همرزمانش راه‌اندازی شد.
 
پویش دیگری که در واکنش به شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در فضای مجازی به راه افتاد «#سردار_آسمانی» است. ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور این پویش مردمی را در فضای مجازی به راه انداخته است و در آن از کاربران فضای مجازی، اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و عموم مردم شهیدپرور و انقلابی ایران اسلامی خواسته تا این پویش را با درج هشتگ سردار آسمانی در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.
https://iqna.ir/files/fa/news/1398/10/16/1583140_728.jpg
 
آری وقتی که شوک شنیدن خبر شهادت جایش را به بغض و اندوه داد، اینستاگرام، جولانگاه پیام‌های تسلیت و انتقام سخت شد و توئیتر مجالی برای نوشتن دلتنگی و انتظار برای انتقام همین موضوع موجب شد تا مدعیان آزادی بیان، شروع به پاک کردن پست‌های مربوط به شهادت سردار قاسم سلیمانی در اینستاگرام کنند. با وجود آنکه تعداد زیادی از حساب‌های کاربری به واسطه اطلاع‌رسانی درباره این ضایعه، از این شبکه اجتماعی پاک شدند، اما سردار دل‌ها هنوز هم یکی از بالاترین ترند‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دنیاست که نشان می‌دهد عشق سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، قلب ایرانیان را هدف گرفته و با بازی‌های رسانه‌ای ذره‌ای از میزان ارادات واحترام مردم به ایشان کم نمی‌شود.
انتهای پیام
captcha