برپایی محافل هفتگی قرآنی حافظیه در كش و قوس اما و اگرها
کد خبر: 3868216
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰

برپایی محافل هفتگی قرآنی حافظیه در كش و قوس اما و اگرها

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ محافل قرآنی حافظیه یكی از پر بحث‌ترین مباحثی است كه در طول سالیان اخیر، اقدامات و نظرات متعددی درباره آن وجود داشته و همچنان وجود دارد. درخواست قرآن‌دوستان برپایی این محافل به‌صورت هفتگی است كه این مسئله در دستور كار شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قرار گرفت اما هنوز اجرای آن محقق نشده است.

به گزارش ایكنا از فارس، محافل قرآنی حافظیه یكی از پر بحث‌ترین مباحثی است كه در طول سالیان اخیر، اقدامات و نظرات متعددی درباره آن وجود داشته و همچنان وجود دارد.
برپایی محافل قرآنی به‌صورت موردی از سالیان گذشته در جوار آرامگاه خواجه اهل راز مرسوم بوده است اما نخستین بار مرحوم آیت‌الله اسدالله ایمانی، امام جمعه فقید شیراز از مسئولان امر درخواست كرده بود كه با توجه به جایگاه قرآنی حافظ و انس و الفت بی‌نظیر این شاعر پرآوازه ایران اسلامی با آموزه‌های قرآنی، حتماً محافل قرآنی به‌صورت مستمر در جوار آرامگاهش برگزار شود و نوای قرآن در این مكان فرهنگی و ادبی طنین‌انداز شود.

اهتمام امام جمعه مرحوم شیراز به برپایی این محافل
تقریباً در سال 92 بود كه محافل قرآنی حافظیه به‌صورت مستمر با حضور مرحوم آیت‌الله ایمانی برپا می‌شد كه در این جلسات آن عالم ربانی به بیان تفسیر آیات تلاوت شده از سوی قاریان حاضر در جلسه می‌پرداخت.
بعد از آن طرح‌های مختلفی در قالب دولت قرآن، محافل هفتگی قرآن، مراسم روزانه جزءخوانی قرآن كریم در ایام ماه مبارك رمضان در حافظیه اجرا شد كه این محافل به‌همت مؤسسات قرآنی یا دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی و با همكاری اداره‌كل میراث فرهنگی فارس برپا می‌شد.
در برهه‌ای از زمان طی دو سه سال اخیر، كش و قوس‌های فراوانی درباره برپایی این محافل مشاهده شد و هر كسی نظر متفاوتی در این رابطه شد و حتی شنیده شده بود برخی‌ها مخالف برپایی این محافل در این مكان معنوی و فرهنگی هستند بنابراین برپایی محافل قرآنی به‌صورت هفتگی در طول سال در حافظیه لغو شد.

برپایی محافل قرآنی حافظیه تنها به ماه رمضان ختم شد
در این میان تنها محافل جزءخوانی قرآن كریم در ایام ماه مبارك رمضان به‌صورت روزانه به‌همت اداره‌كل میراث فرهنگی فارس و با همكاری قاریان جوان شیراز برپا می‌شد ولی خبری از محافل قرآنی به‌صورت مستمر در طول سال نبود و این مسئله موجب گلایه جامعه قرآنی و قرآن‌دوستان شیراز قرار گرفت و خواهان از سرگیری مجدد این محافل به‌صورت مستمر شدند.
بعد از تشكیل مجدد شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان فارس در تابستان سال جاری و با توجه به این درخواست قرآن‌دوستان، برپایی مجدد محافل قرآنی در حافظیه به‌صورت مستمر در دستور كار جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قرار گرفت.

توجه شورای توسعه فرهنگ قرآنی فارس نسبت به این محافل
در تاریخ 29 مردادماه سال جاری بود كه احمدرضا نداف، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خبر برپایی مجدد این محافل را به خبرنگار ایكنا داد و گفت: تاكنون مصوباتی نیز در این شورا داشته‌ایم به عنوان مثال بنا شده است تا با هماهنگی میراث فرهنگی، محافل قرآنی حافظیه از سر گرفته شود و این محافل به صورت هفتگی و ماهانه برپا شوند.
در ادامه در تاریخ 26 شهریورماه سال جاری مجدداً نداف خبر تشكیل محافل قرآنی حافظیه از ابتدای مهرماه جاری را داد و گفت: برنامه‌های قرآنی حافظیه را در سه سطح هفتگی، ماهانه و سالانه برنامه‌ریزی كردیم.
همچنین وی در تاریخ 3 مهرماه سال جاری نیز مصاحبه دیگری در این زمینه به ایكنا داد و گفت: به یاری خدا از روز دوشنبه، ۸ مهرماه جاری محافل قرآنی حافظیه آغاز به كار می‌كنند.
وی زمان برپایی این محافل هفتگی را دوشنبه‌های هر هفته اعلام كرد و افزود: در این محافل هر هفته یك جزء از قرآن كریم به‌صورت ترتیل‌خوانی تلاوت خواهد شد و برنامه زمان‌بندی جلسات ماهانه و سالانه فعالان قرآنی در حافظیه نیز طی روزهای آتی متعاقباً اعلام خواهد شد.

هنوز خبری از برپایی این محافل نیست
بعد از این قضیه چیزی كه مشاهده شد، عدم برپایی این محافل بود و همین مسئله مجدداً ذهن قرآن‌دوستان را به خود مشغول كرد كه علی‌رغم گام‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی، این محافل هنوز برپا نشده‌اند، بنابراین برای یافتن پاسخ این سئوال به سراغ مصیب امیری، مدیركل میراث فرهنگی فارس رفتیم كه وی به خبرنگار ايكنا اذعان كرد كه این موضوع را از طریق حجت‌الاسلام غلامحسین نیازی، مشاور مذهبی این اداره‌كل دنبال كنیم.
نیازی در این رابطه به خبرنگار ایكنا گفت: محافل قرآنی حافظیه به‌صورت مستمر و هفتگی در طول سال برپا نمی‌شود و تنها در ماه مبارك رمضان اقدام به برپایی این محافل می‌كنیم.
وی گفت: پیش از این در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی فارس درباره لزوم برپایی این محافل به‌صورت مستمر و هفتگی در حافظیه مباحثی مطرح شده بود و میراث فرهنگی نیز برای این كار اعلام آمادگی كرده و گفته بود كه به ما قاری دهند و مكان و نیازی مكان برپایی این محافل به عهده میراث فرهنگی باشد.

نهادهای قرآنی، میراث فرهنگی را یاری دهند
مشاور مذهبی میراث فرهنگی فارس ادامه داد: میراث فرهنگی یك سازمان تخصصی قرآنی نیست و بودجه قرآنی ندارد ولی با این وجود ما در ایام ماه مبارك رمضان محافل قرآنی را در حافظیه برپا می‌كنیم اما برای برپایی محافل هفتگی قرآنی در این مكان نیاز به همكاری سازمان‌ها و نهادهای تخصصی قرآنی نظیر تبلیغات اسلامی، دارالقرآن بسیج، معاونت قرآن و عترت ارشاد و غیره داریم تا آن‌ها بتوانند مباحث تخصصی قرآنی نظیر تأمین قاری را انجام دهند.

آمادگی تأمین مكان برای این محافل هم در حافظیه هم سعدیه داریم
نیازی بر این نكته تأكید كرد كه ما آمادگی هر نوع همكاری برای برپایی محافل قرآنی چه در حافظیه چه در سعدیه و یا هر مكان میراثی دیگری داریم و حتی در فصل زمستان با توجه به برودت هوا، می‌توانیم اتاقی برای برپایی این محافل در حافظیه در نظر بگیریم.
با توجه به پاسخ مسئولان میراث فرهنگی فارس، مجدداً به سراغ احمدرضا نداف، رئیس گروه قرآن و عترت ارشاد فارس رفتیم تا نظر او را در این رابطه جویا شویم كه وی در این رابطه به خبرنگار ایكنا گفت: پیش از این بنا بود كه محافل قرآنی حافظیه به‌صورت هفتگی برپا شود اما با میراث فرهنگی بر سر مكان این محافل مشكل پیدا كرديم البته این مسئله در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان مجدداً مطرح خواهد شد.

پیگیری مجدد شورای توسعه فرهنگ قرآنی
وی با اشاره به پاسخ مشاور مذهبی میراث فرهنگی نیز گفت: این اعلام آمادگی میراث فرهنگی بسیار خوب است لذا تا شنبه هفته آینده نامه‌ای از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان به میراث فرهنگی برای برپایی مجدد این محافل می‌نویسیم تا هرچه زودتر این محافل آغاز به كار شوند و نتیجه آن را به خبرگزاری ایكنا اعلام خواهم كرد.

انتهای پیام
captcha