شهریار پرهیزکار توجه بیشتر به حفظ قرآن را خواستار شد/ ناگفته‌هایی از مسابقات عربستان + عکس
کد خبر: 3866279
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
در دیدار جمعی از قرآنیان مطرح شد؛

شهریار پرهیزکار توجه بیشتر به حفظ قرآن را خواستار شد/ ناگفته‌هایی از مسابقات عربستان + عکس

گروه چهره‌ها ــ در مراسم تکریم از «پرهیزکار»، که هفته گذشته در قالب طرح «تحیت» برگزار شد، شهریار قرآن ایران در بخشی از خاطرات خود به مسابقات عربستان سعودی و دریافت رتبه اول آن اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجشنبه هفته گذشته جمعی از مدیران نهادهای قرآنی و اساتید کشورمان در قالب طرح «تحیت» در منزل چهار تن از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور، که در قم ساکن هستند، شامل دیدار با خانواده‌های مرحوم ابوالفضل علامی و مرحوم عباس رنجبر و همچنین دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، پیشکسوت و داور مسابقات بین‌المللی و شهریار پرهیزکار، حافظ کل، قاری و داور مسابقات بین‌المللی، حضور یافتند و مقام ایشان را تکریم کردند.

در این دیدارهای صمیمی که محمدعلی خواجه‌پیری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، سیدمحسن موسوی‌بلده، محمدرضا پورمعین، محمدتقی میرزاجانی و سیدمحمدجواد شوشتری حضور داشتند، تعدادی از اساتید شهر قم ازجمله محمدعلی دهدشتی و حیدر کسمایی گروه را همراهی می‌کردند. همچنین حجج اسلام غفاری، رئیس مرکز قرآن آستان حضرت معصومه(س) و رضایی به نمایندگی از طرف مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و ابوالقاسم رئیسی، مدیر کل روابط عمومی جهاددانشگاهی، نیز در این جمع حضور داشتند.

ایستگاه چهارم و پایانی مدیران و اساتید قرآنی کشور با ورود به شهر قم پس از منازل مرحوم ابوالفضل علامی، مرحوم عباس رنجبر و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، منزل شهریار پرهیزکار، حافظ کل، قاری و داور مسابقات بین‌المللی بود. شهریار توانای عرصه قرآنی کشور در این دیدار با آغوشی باز پذیرای میهمانان بود.

در ابتدای این دیدار، میهمانان به بیان خاطراتی از گذشته پرداختند که فضای جلسه نیز با حکایت‌های طنزآلود اساتید و قرآنیان کاملا گرم بود. محمدرضا پورمعین، رئیس جمعیت قرآنی استان تهران نیز یکی از قرآنیانی بود که ابتدا به بیان خاطره‌ای از استاد پرهیزکار پرداخت.

پورمعین بیان کرد: چندسال پیش که مسابقات بین‌المللی قرآن در محل سالن اجلاس سران برگزار می‌شد، در حال حرکت به سمت محل برگزاری بودم که به یکباره مشاهده کردم استاد پرهیزکار با سرعت و عصبانیت به سمت جنوب خیابان اصلی حرکت می‌کند. بنده خود را به ایشان رساندم و علت ناراحتی را از ایشان سؤال کردم که در جواب گفتند که برای داوری مسابقات آمده بودم، ولی مأموران به دلیل اینکه بنده کارت ورود نداشتم، اجازه ورود به من ندادند!.

وی با بیان اینکه از استاد پرهیزکار خواهش کردم که برگشته و در محل مسابقات حضور پیدا کنند، افزود: ایشان گفتند که به خاطر شما می‌‌آیم که با هم برگشتیم و بنده با مأموران صحبت کرده و ایشان را معرفی کردم که استاد پرهیزکار برای ورود نیازی به معرفی و ارائه کارت ندارند.

انتقاد شهریار قرآن از عدم توجه کافی به مسابقات حفظ/ توسل به حضرت زهرا(س) سعودی‌ها را مبهوت کرد
شهریار پرهیزکار نیز در این رابطه با بیان اینکه مسئله اصلی در این قضیه بحث کارت نبود، اظهار کرد: آشفتگی‌های مسابقات قرآن کشور به ویژه در مراسم افتتاحیه و اختتامیه از نکاتی است که بنده در چندین سالی که داوری مسابقات را بر عهده داشته‌ام همیشه با آن روبه‌رو بودم. بنده نمی‌دانم که چه اصراری است که حتما در روز افتتاحیه مسابقات یک شخصیت کشوری حضور داشته باشد که به خاطر آن چنان بگیر و ببندی راه بیفتد که همه چیز تحت‌الشعاع آن قرار بگیرد.

این حافظ بین‌المللی قرآن در مورد خاطره بیان شده از سوی محمدرضا پورمعین بیان کرد: به یاد دارم در آن زمان برای انتقال داوران از هتل به محل مسابقات تنها یک اتومبیل ون تهیه کرده بودند که نزدیک به 15 نفر داور در این ماشینی که در آن گرمای تابستان حتی کولر نیز نداشت، نشسته بودند. بدتر از همه اینکه وقتی به سالن اجلاس رسیدیم، در آن گرمای شدیدی که وجود داشت نزدیک به یک ربع ساعت ما را نگه داشتند. به همین دلیل از خجالتی که داشتم، بدون اینکه این‌ داوران و مسئولان بفهمند، پیاده شده و به سمت هتل بازگشتم.

محمدرضا پورمعین به خاطره دیگری اشاره کرد و گفت: استاد پرهیزکار در یکی از دوره‌های مسابقات، داوری می‌کردند و بنده نیز پخش زنده رادیو را همراه با کارشناسی احمد ابوالقاسمی انجام می‌دادم. روال بر این بود که استاد پرهیزکار دو یا سه سؤال از یک حافظ کل می‌کردند. سؤال اول را که از حافظ پرسیدند، حافظ ابتدا «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» را گفت و بعد کمی مکث و فکر کرد. نصرت‌الله عارف‌حسینی که در پخش شبکه بود، گفت که این حافظ در حال فکر کردن است و در ذهن خود صفحات قرآن را ورق می‌زند تا به صفحه مورد نظر برسد. احمد ابوالقاسمی که این را شنید، بلافاصله گفت که اگر این حافظ صفحات را از آخر ورق بزند، بهتر است و زودتر به صفحه مورد نظر می‌رسد که باعث خنده ما شده و خیلی جالب بود. به یاد دارم هر سؤالی که استاد پرهیزکار از آن حافظ می‌کرد، فقط همان قطعه‌ای را می‌خواند که استاد پرهیزکار بیان می‌کرد و جلوتر از آن نمی‌رفت.

سپس شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی قرآن، طی سخنانی با اشاره به مسابقات قرآنی که در سطح کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: بنده چند سالی در بحث قرائت و سال‌های زیادی نیز در بحث حفظ داوری کردم. یکی از اشکالاتی که در مسابقات قرآن ما وجود دارد و در هر دوره مدیریتی نیز تکرار شد، ارجحیت مسابقات قرائت نسبت به حفظ است.

وی با ذکر اینکه هم با قرائت قرآن زندگی کردم و هم با حفظ قرآن، نفس کشیده‌ام و هر دو نیز برای من عزیز است، ادامه داد: یکی از انتقاداتی که بنده همیشه داشته و دارم این است که اهمیت بیشتر بر روی قرائت قرار دارد در حالی‌که هم از نظر عقلی و منطقی و هم از نظر تأکیدات مقام معظم رهبری راجع به حفظ قرآن فرموده‌اند، باید به این بخش توجه ویژه شود.

انتقاد شهریار قرآن از عدم توجه کافی به مسابقات حفظ/ توسل به حضرت زهرا(س) سعودی‌ها را مبهوت کرد
پرهیزکار با اشاره به اینکه در کشور بیشتر اهمیت و امکانات مسابقات به بخش قرائت اختصاص دارد و بخش حفظ همیشه مظلوم واقع شده است، گفت: همیشه کمترین امکانات و شرایط برای بخش حفظ در نظر گرفته می‌شود. امروز عزیزان می‌دانند سالیان قابل توجهی است که رقابت‌های ما در بحث حفظ قرآن در کشور بسیار قوی‌تر از قرائت شده است.

این حافظ بین‌المللی قرآن بیان کرد: زمانی بود که بنده به یاد دارم نهایتا شش یا هفت نفر بودیم که مسابقات حفظ را تشکیل می‌دادند، اما امروز شرایطی شده است که هم از نظر تعداد و هم از نظر کیفیت و اهمیت مسابقات حفظ قرآن بر قرائت می‌چربد. به همین دلیل باید سیاستی در نظر گرفته شود که امکانات بیشتری به بخش حفظ داده شود.

پرهیزکار تصریح کرد: سفرهای مختلفی به کشورهای جهان داشته‌ام که هم مسابقات حفظ و هم مسابقات قرائت قرآن داشته‌اند، اولین و بهترین امکانات برای بخش حفظ در نظر گرفته می‌شود و قرائت قرآن را نیز جنب این قضیه به عنوان یک برنامه فرعی درنظر می‌گیرند. به ویژه در بحث هدایا و تجلیل و تکریم از نفرات برتر، بخش حفظ اصلا قابل مقایسه با بخش قرائت نیست. ممکن است در برخی کشورها جایزه نفر اول حفظ شش یا هفت برابر جایزه نفر اول قرائت است.

این حافظ بین‌المللی قرآن کریم افزود: این امر نشان‌دهنده این است که سیاست آنچه در جهان اسلام نسبت به دو قسم قرائت و حفظ می‌گذرد، بر روی تقویت مسئله حفظ است. بسیاری از قراء مشهور جهان اسلام خود ابتدا حافظ قرآن بوده‌اند، در کشور مصر بسیاری از بزرگان، ابتدا حافظ آیات الهی بودند و سپس، اجازه ورود ایشان به صحنه قرائت داده شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه این مسئله در کشور ما برعکس است، اظهار کرد: تاکنون هر زمانی که مسئولان در دوره‌های مختلف مدیریتی خود جلسه تشکیل داده‌اند و از ما نظرخواهی کرده‌اند که انتقادات و پیشنهادهای خود را ارائه کنید، بنده این موضوع را مطرح کرده‌ام که حداقل وضعیت را نمی‌توانید برای بخش حفظ بهتر کنید، حداقل کاری کنید که شرایط آن با بخش قرائت برابر شود.

پرهیزکار با اشاره به اینکه قائل شدن اهمیت بیشتر برای بخش قرائت بعدها تبعات بدی خواهد داشت، گفت: یکی از تبعات آن این است که جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان وقتی بخواهند تا انتخابی داشته باشند، سیاست‌ها در کشور ما به این سمت است که تنها قرائت را انتخاب کنند. در حالی که روایات ما بیشتر بر روی حفظ قرآن تأکید دارند و مقام معظم رهبری نیز همواره بر این موضوع تکیه می‌کنند.

انتقاد شهریار قرآن از عدم توجه کافی به مسابقات حفظ/ توسل به حضرت زهرا(س) سعودی‌ها را مبهوت کرد
این حافظ بین‌المللی قرآن کریم ابراز کرد: اگرچه قرائت نیز جزء لاینفک و مسلم مسائل قرآنی است که از این طریق بسیاری از افراد جذب قرآن و اسلام شده‌اند، ولی به هر حال قضیه در کشور ما به این صورت است که گرایش بیشتر به سمت قرائت قرآن است. حتی این مسئله در بحث اعطای جوایز نیز کاملا مشهود است.

وی با بیان اینکه یک انسان دوزیست هستم که سال‌ها در زمینه قرائت قرآن فعالیت داشتم و سپس، به حفظ قرآن پرداختم، تصریح کرد: بنده به همین منظور کاملا با زیبایی‌های حفظ و قرائت قرآن آشنا هستم و اینکه می‌گویم بحث حفظ باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، بحث این نیست که بنده چیزی که مورد پسند خود باشد، بیان کرده‌ام بلکه دلایل مهم و استراتژیکی دارد که اگر لازم باشد بیان خواهم کرد. مسئولان نیز می‌توانند در این زمینه از صاحب‌نظران و قرآنیان و علما نظرخواهی کنند.

این حافظ بین‌المللی قرآن کریم به خاطره خود از مسابقات بین‌المللی کشور عربستان اشاره کرد و با بیان اینکه ما به نوعی به صورت قاچاقی به مسابقات عربستان رفتیم، گفت: در عربستان نیز حتی یک نفر نفرستاده بودند که یک دقیقه صدا، تصویر و حتی عکسی ضبط کند. یعنی از مسابقات عربستان هیچ سند و مدرکی وجود ندارد و مسابقاتی با این اهمیت، هیچ انعکاسی پیدا نکرد.

پرهیزکار با بیان اینکه در مسابقات عربستان هر دو بخش حفظ و قرائت وجود داشت، افزود: البته بخش قرائت مسابقات عربستان خیلی جدی نیست و بیشترین اهمیت مربوط به بخش حفظ است. دست یافتن به مقام اول بخش حفظ کل از اهمیت بسیار بالایی برای سعودی‌ها برخوردار است و به نوعی برای ایشان حیثیتی است. عربستانی‌ها اعتقاد دارند که حتما باید در وهله اول یک عربستانی حائز رتبه اول این بخش شود و اگر این اتفاق رخ نداد، در وهله‌های بعدی به ترتیب یک عرب و یا یک نفر اهل سنت این رتبه را کسب کند.

شهریار پرهیزکار توجه بیشتر به حفظ قرآن را خواستار شد/ ناگفته‌هایی از مسابقات عربستان + عکس

وی ادامه داد: سعودی‌ها اصلا احتمال نمی‌دادند که یک نفر شیعه از ایران بتواند، رتبه اول مسابقات را به دست آورد. البته در بحث طرح سؤالات نیز سعودی‌ها واقعا نامردی کردند؛ چراکه برای هر متسابق پنج سؤال از پنج نقطه قرآن مطرح می‌کردند که هر سؤال نیز حدود یک و نیم صفحه از قرآن بود و در مجموع هفت و نیم تا هشت صفحه را هر حافظ تلاوت می‌کرد، ولی سؤالی که برای بنده مطرح کردند، پنج سؤال دو و نیم صفحه‌ای بود که من در مجموع تقریباً 11 صفحه تلاوت کردم.

این حافظ بین‌المللی قرآن با بیان اینکه فضا به گونه‌ای شد که داوران دیگر به داور سؤال‌کننده سعودی اشاره کردند که چرا سؤالات این متسابق تمام نمی‌شود، تصریح کرد: بنده نیز خود در حین اجرا فکر می‌کردم که الان تمام می‌شود، ولی سؤال‌کننده عربستانی مدام اشاره می‌کرد که بخوان. در نهایت سؤالات به پایان رسید و بنده به خود گفتم که به خاطر این مسئله به هر قیمتی شده است حتی اگر حق بنده را نیز ضایع کنند، باید «صدق الله العلی العظیم» را بگویم.

پرهیزکار در پایان سخنان خود بیان کرد: البته نکته کلیدی که باعث شد تا این مراحل را به خوبی پشت سر گذارم، این بود که به ساحت حضرت صدیقه طاهره(س) متوسل شدم که بنده را در آن شرایط سخت و سنگین که سعودی‌ها تقریبا نتیجه را از پیش برای خود برنامه‌ریزی کرده بودند، کمک کنند که یکباره اتفاقی افتاد که همه سعودی‌ها مبهوت شدند و رتبه اول بنده اعلام شد.

انتقاد شهریار قرآن از عدم توجه کافی به مسابقات حفظ/ توسل به حضرت زهرا(س) سعودی‌ها را مبهوت کرد
شهريار پرهيزکار، حافظ و قاری قرآن و فارغ‌التحصيل رشته مهندسی كامپيوتر، در سال ۱۳۴۳ در تهران متولد شد. قرائت قرآن را در ۹سالگی و به تشويق والدين خود نزد دكتر اديب در مسجد محله‌اش(مسجد توحيد واقع در خيابان جمهوری اسلامی) و در ماه مبارك رمضان آغاز كرد و در پايان دوره يك ماهه، مقام اول روخوانی را به‌دست آورد، ‌در اين دوره يك ماهه روخوانی و نيز تا حدودی تجويد مقدماتی و اندكی الحان قرآنی را فرا گرفت، سپس نزد استاد ابراهیم پورفرزيب(مولايی) به فراگرفتن قرائت قرآن پرداخت.

از ۱۱ سالگی به تشويق پدر به حفظ قرآن پرداخت و يك دوره آموزش دستور زبان عربی(صرف و نحو) را نزد محمد رضایی، مؤلف كتاب «گامی به سوی قرآن» گذراند، نخستين بار در سال ۱۳۵۶ در مسابقاتی كه در مسجد لاله‌زار برگزار شد به عنوان قاری و حافظ نوجوان مقام اول را به دست آورد.

در همين سال در مسابقات سراسری برنده عنوان اول شد و در نوروز ۱۳۵۷ همراه پدر و كاروانی از قاريان برگزيده كشور به مكه و مدينه مشرف شد، ايشان پس از پيروزی انقلاب كار حفظ و قرائت را ادامه داد و تاكنون در اين مسابقات عناوين زير را به‌دست آورده است: سال ۱۳۶۱ مقام اول و اعزام به حج تمتع، ۱۳۶۲ مقام اول در مسابقات جهانی تهران در حفظ ۱۵ جزء قرآن، سال ۱۳۶۴ مقام دوم در مسابقات جهانی عربستان در حفظ ۲۰ جزء قرآن، سال ۱۳۶۶ مقام اول در مسابقات بين‌المللی تهران در حفظ ۳۰ جزء قرآن، سال ۱۳۷۱ مقام اول در مسابقات جهانی عربستان در حفظ كل قرآن، در سال ۱۳۷۲ به عنوان داور بين‌المللی به مالزی رفت و مسافرت‌های تبليغی زيادی به كشورهای سوريه، تانزانيا، اتريش، مالزی و ‌عربستان داشته است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عطار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۱۷:۳۹
0
2
درود بر استاد عزیز...صدای ماندگار و نوستالژیک نوجوانی ما
الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۱۸:۰۱
0
2
به به واقعا گزارش عالی و جذابی بود خدا به استاد پرهیزکار طول عمر بده ان شا الله
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۱۸:۰۳
0
2
استاد دوستت دارم... شما خیلی برای ما جوونا زحمت کشیدید. کاش تو تهران جلسه آموزشی میذاشتی استاد
احمدرضا قزوین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۱۸:۰۵
0
2
استاد یک دونه ای/ کاش تلویزیون شما رو بیشتر مطرح می کرد / خیلی مخلصیم من جز سی رو با صدای شما حفظ کردم چرا دیگه نمیخونید
حضوری
|
United States of America
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۱۸:۱۴
1
2
درود بر استاد
الهی همیشه سلامت باشید
ناشناس
|
France
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۲۱:۱۸
0
2
سلام، چه عجب یک نفر پیدا شد که درد دل حفاظ رو بیان کنه. واقعا حفاظ تو ایران مظلوم واقع شدن.
حقیقت خواندن قران ترتیل هست. همانطور که استاد علامی هم فرمودن که اگر از اول ترتیل و مفاهیم قران رو درک میکردم اصلا دنبال قرائت نمیرفتم....
اما مسئولان ما فقط قاریان و بخش قرایت مسابقات براشون مهمه و مستبقات حفظ در فرع هست. در زمان پیامبر هم نگاه کنیم بحث حفظ قرآن بوده. اصلا اون موقع چیزی بنام قرایت وجود نداشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۲۱:۳۳
0
2
بسیار عالی
ممنون از طرح زیباتون
captcha