دانش‌آموختگان فقط پشت میزنشینی را شاغل شدن می‌دانند
کد خبر: 3864237
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶

دانش‌آموختگان فقط پشت میزنشینی را شاغل شدن می‌دانند

گروه سیاست و اقتصاد ــ استاندار فارس، ریشه مشكلات اقتصادی امروز كشور را مشكلات فرهنگی از قبیل اینکه دانش‌آموختگان ما تنها پشت میز ادارات نشستن را شاغل شدن می‌دانند، وابستگی اقتصاد به نفت و دولتی بودن اقتصاد دانست.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس، امروز، 24 آذرماه در در جلسه کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه‌گذاری استان گفت: مشکلات اقتصادی امروز کشور ریشه‌های مختلفی دارد و در زمینه‌ها و مؤلفه‌های مختلف قابل دسته‌بندی است.

وی افزود: مشکلات فرهنگی از قبیل اینکه دانش‌آموختگان ما تنها پشت میز ادارات نشستن را شاغل شدن می‌دانند، وابستگی اقتصاد به نفت و دولتی بودن اقتصاد بخش‌هایی از این موانع و مشکلات است.

رحیمی با اشاره به اینکه تجربه جهانی نشان داده اقتصاد دولتی نمی‌تواند موفق عمل کند گفت: متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم بخش‌های خصوصی مولد و اثرگذار را به خوبی وارد اقتصاد کنیم.

نماینده عالی دولت در استان فارس یادآور شد: اقتصاد زمانی می‌تواند شکوفا شود که بخش خصوصی حضوری فعال و اثرگذار داشته باشد.
وی، اشتغال و سرمایه‌گذاری و رونق تولید را موضوعاتی پیوسته دانست و افزود: دولت کمک‌ها، تسهیلات و مشوق‌‌هایی در این حوزه ایجاد کرده است، اما برای دستیابی به نتایج مطلوب در این زمینه باید به بنگاه‌های اقتصادی همچون بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مالی و اقتصادی که در این ابعاد فعال هستند توجه کنیم.

رحیمی در خصوص تشکیل خوشه‌های صنعتی نیز گفت: این اقدام باید پس از حصول نتایج ارزیابی شود و در صورت امکان باید با برنامه‌ریزی مناسب از زمان به نتیجه رسیدن آن کاسته شود.

صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه از دیگر موضوعاتی بود که استاندار فارس به آن اشاره و سپس بر لزوم راه‌اندازی میز صدور خدمات فنی و مهندسی تأكید كرد و گفت: صدور این نوع از خدمات در واقع صدور فکر، اندیشه و خلاقیت است و این ویژگی را دارد که با افزایش میزان صدور آن دچار نقصان نخواهد شد.

وی همچنین گفت: شرایط بین‌المللی، شرایط کلان کشور و دستگاه‌های متولی و اثرگذار در این حوزه از جمله مؤلفه‌های است كه در صدور خدمات فنی و مهندسی اثربخش است.

رحیمی همچنین بر لزوم آشنایی با شرایط کشورهایی که می‌توانند پذیرای خدمات فنی و مهندسی ایران باشند تاکید كرد و گفت: تشکل‌هایی همچون نظام مهندسی ساختمان، انجمن انبوه‌سازان، انجمن مهندسین مشاور در جلساتی نظرات و تجربیات و دیدگاه‌های خود در این زمینه را بیان کنند و بخش دولتی نیز رایزنی‌ها و بسترسازی‌های لازم را برای صدور این خدمات انجام دهد.

استاندار فارس با بیان اینکه کشورهایی همچون قطر و عمان متقاضی خدمات فنی و مهندسی ما هستند، تاکید کرد: البته این خدمات باید با تکنولوژی‌های روز دنیا برابری کند که قطعا در بعضی ابعاد دارای چنین پتانسیلی هستیم.

توسعه اشتغال پایدار عشایری و روستایی، موضوع دیگری بود که استاندار فارس به آن اشاره کرد و گفت: تاکنون اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است که باید در فرصتی مناسب به شرح آن پرداخته شود.

انتهای پیام
captcha