آمریکا به‌دنبال موج‌سواری بر اعتراضات در جهت منافع خود است
کد خبر: 3863778
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
سیدحسن نصرالله:

آمریکا به‌دنبال موج‌سواری بر اعتراضات در جهت منافع خود است

گروه بین‌الملل ـ دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به این که اعتراضات مردمی در این کشور علیه ایران و مقاومت نیست، تصریح کرد: ماهیت آمریکایی‌ها سوءاستفاده از اعتراضات مردمی در مناطق مختلف جهان در جهت منافع و پروژه‌های خود است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری المنار، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی شامگاه جمعه، 22 آذرماه، با بیان این مطلب گفت: هنگامی که در هر کشوری از جهان اعتراضاتی صورت می‌گیرد، ما شاهد آن هستیم که آمریکایی‌ها به سرعت دخالت کرده و تلاش می‌کنند از این اعتراضات سوءاستفاده کنند و با موج‌سواری بر این اعتراضات، آن در خدمت منافع و طرح‌های خود قرار می‌دهند و این چیزی نیست که معترضان آن را می‌خواهند.
 
وی افزود: این اتفاق در مورد بهار عربی، آمریکای لاتین، هنگ کنگ و حتی کشورهای همپیمان آمریکا نیز رخ داده و این یک قاعده و رفتار عمومی آمریکایی‌ها است.

سیدحسن نصرالله گفت: آمریکایی‌ها به اعتراضات در لبنان و عراق با این دید نگاه می‌کنند که این اعتراضات به ابزاری برای فشار به ایران است و آن‌ها از روز اول اعتراضات مردمی در لبنان این گونه وانمود کردند که این اعتراضات علیه ایران و حزب‌الله است.

وی گفت:‌ آمریکایی‌ها چنان وانمود و القا می‌کردند که گویا تمامی مشکلات لبنان، حزب‌الله بوده و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز دراین مورد تلاش‌های زیادی کرده است، گفت: علت شکست بسیاری از سیاست‌های آمریکا در جهان به خاطر اشتباه اطلاعاتی و ارزیابی‎های نادرست آنهاست، بنابراین شاید آمریکا بتواند حزب الله را از دولت خارج کند، اما نمی‌تواند این حزب را از مجلس نمایندگان لبنان خارج کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: حزب‌الله خطری برای توطئه های سلطه‌جویانه آمریکا در منطقه محسوب می‌شود و این برای ما مایه افتخار است.

سیدحسن نصرالله در ادامه اظهار کرد: تلاش‌هایی از سوی اسرائیل نیز در جریان است تا از این اعتراضات برای مقابله با حزب‌الله سوءاستفاده کند و از این طریق به امتنیازاتی در زمینه نفت و گاز دست پیدا کند، اما حزب‌الله لبنان افتخار می‌کند که خطری برای اسرائیل در منطقه محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: برخی رسانه‌های عربی و خارجی در زمینه تخریب حزب‌الله به آمریکایی‌ها کمک کردند و تلاش کردند هم‌صدا با واشنگتن بگویند که تظاهرات در لبنان علیه حزب‌الله است.

سیدحسن نصرالله در ادامه حزب‌الله را خطری برای منافع و پروژه‌های آمریکا در منطقه دانست و گفت: مقاومت لبنان هرگز خطری برای مصالح و منافع این کشور نیست، چرا که حزب‌الله مدافع میهن در زمین، دریا و نفت است.

وی با اشاره به این که آمریکایی‌ها توان مقابله با مشکلاتی که مقاومت برای آن‌ها به وجود آورده را ندارند، گفت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با سوءاستفاده از اعتراضات مردمی به این خواسته خود برسند.

سیدحسن نصرالله در ادامه تأکید کرد: هیچ کسی نباید به آمریکا اطمینان کند، چرا که آمریکا حتی دوستان و همپیمانانش را تنها گذاشته و ناامید کرده است و آن‌هایی که دل خوش کرده بودند که آمریکا مشکلاتشان را حل کند هنوز گرفتار همان مشکلات قبلی هستند، بنابراین باید تأکید کنیم که مشکلات مردم لبنان به خاطر تعددگرایی نیست، بلکه به خاطر تفرقه است.

وی همچنین، از مردم لبنان خواست که هوشیار و آگاه باشند و در دام فتنه نیفتند، چرا که برخی  طرف‌های خارجی سخنان شماری از مسئولان ایرانی را با هدف تحریک لبنانی‌ها تحریف می‌کنند، که هدف آن‌ها به چالش کشیدن رئیس‌جمهور لبنان، حزب‌الله  و همپیمانان آن بود.

سیدحسن نصرالله گفت: برخی تصور می‌کنند که اگر حمله‌ای به ایران صورت گیرد، ایران برای پاسخ دادن به هم‌پیمانان خود متکی خواهد شد، در اینجا، من تصحیح می کنم که ایران به خودی خود به هرکسی که آن را مورد حمله قرار دهد پاسخ خواهد داد، و  سکوت متحدین یا پاسخ متحدین را نمی‌پذیرد.

 دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: امروز این تصور وجود دارد که هرکسی که می‌خواهد در لبنان یا سایر کشورهای منطقه تظاهرات و اعتراض کند، باید به آمریکا و اسرائیل اجازه دهد که از تحرکات  آن‌ها سوءاستفاده شود.

سیدحسن نصرالله درباره استعفای دولت سعد حریری گفت: من قبلا نیز گفته‌ام که با موضوع استعفا و تشکیل دولت جدید مخالفت بودم، چرا که معتقدم دولت باید باقی می‌ماند و به کار خود ادامه می‌داد، زیرا استعفای دولت لبنان تنها باعث اتلاف وقت شد و مؤسساتی که باید پاسخگوی خواسته‌های مردم باشند، تعطیل شدند.

وی با اشاره به این که اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم پس از استعفای دولت بدتر شده است، اظهار کرد: اگر دولت باقی می‌ماند سبب می‌شد که تظاهرات به نوعی اهرم فشار بر آن تبدیل شود و دولت را مجبور سازد که خواسته‌های مردم را برآورده کند.

سیدحسن نصرالله ابراز امیدوای کرد که مشورت‌ها کامل شود و فردی مأمور تشکیل دولت شود که بیشترین آراء را کسب کند، اما به هر حال تشکیل دولت مسئله ساده‌ای نیست و همه این‌ها به معنای اتلاف وقت است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار کرد: در لبنان پس از استعفای دولت با شرایطی جدید روبرو شدیم، دولت آتی لبنان چند راهکار پیش‌رو دارد که یکی از آنها این است که یک دست باشد و تنها از یک جریان تشکیل شود، حزب‌الله و جنبش امل با تشکیل دولت یک‌دست مخالف است، ما وقتی در پارلمان اکثریت را نداشتیم باز هم با تشکیل دولت یک‌دست در لبنان مخالف بودیم و اکنون نیز با اینکه اکثریت را در پارلمان داریم با تشکیل چنین دولتی مخالفیم، دولت یک‌دست نمی‌تواند مشکلات بزرگی را که لبنان با آن دست و پنجه نرم می‌کند را حل کند.

سیدحسن نصرالله تأکید کرد که مصلحت لبنان در تشکیل دولت یک‌دست نیست، چرا که اوضاع کشور تحمل آن را ندارد و مسئولیت ملی ایجاب می‌کند که همه مسئولیت‌پذیر باشند.

وی گفت: از جمله گزینه‌هایی که مطرح می‌شود این است که ما(حزب‌الله) و همپیمانان از دولت خارج شویم و تیم دیگری حکومت را تشکیل دهد، اما ما به خاطر مصالح و منفعت کشور موافق این گزینه نیستیم، چرا که مسئولیت ملی ایجاب می‌کند که همگان حضور داشته باشند و برای نجات کشور همکاری کنند.

سیدحسن نصرالله با اشاره به این که حکومت یک‌دست چه از تیم ما یا تیم دیگری باشد، در خدمت منافع کشور نیست، چرا که ممکن است گفته شود که این دولت حزب‌الله است این موضوع به منافع لبنان و مردم آن آسیب می‌زند.
 
نصرالله با اشاره به این که حزب‌الله مخالفتی با  نخست‌وزیری سعد حریری ندارد، گفت: حریری شروطی اعلام کرد که تیم ما قادر به پذیرش آن نیست، چرا که راه حل بحران فعلی لبنان در همکاری همه طرف‌ها با یکدیگر و امتیازدهی به خاطر نجات کشور است.

وی در ادامه بهترین راه حل مشکلات لبنان را تشکیل دولت فراگیر و مشارکتی است که همه در آن مسئولیت‌پذیر دانست و گفت: چند اسم برای نامزدی پست نخست‌وزیری مطرح شد که ما با آن موافق بودیم به این دلیل که فکر می‌کردیم حریری نیز با آنان موافق است، اما اینگونه نشد.

سیدحسن نصرالله گفت: تا الان در مورد شخص معینی برای تصدی پست نخست‌وزیری توافق صورت نگرفته است و ما امیدواریم روز دوشنبه آینده درباره شخصیتی که آراء لازم را داشته باشد این توافق صورت گیرد و پس از مکلف شدن نخست‌‌وزیر درباره دولت و تشکیل آن صحبت می‌کنیم و تلاش ما این است که برای تشکیل حکومت در سریع‌ترین زمان ممکن همکاری کنیم.

وی با اشاره به این که برادران حزب‌الله و جنبش امل تلاش کردند با تشکیل کمیته‌هایی، نظم و انضباط را به خیابان‌ها برگردانند، از مردم لبنان خواست، صبر، تحمل و آگاهی نسبت به حوادث کشور داشته باشند  و وارد فاز درگیری و هرج و مرج نشوند.

نصرالله در ادامه به اوضاع معیشتی اشاره کرد و گفت: از دولت پیشبرد امور می‌خواهیم که به اندازه صلاحیت‌هایی که قانون به آن‌ها داده است به مأموریت خود پاببند باشند و مردم نیز به مسئولیت اجتماعی خود را در این زمینه رعایت کنند.

وی در پایان خطاب به کسانی که سود و قیمت‌های خود را بالابرد‌اند، گفت که وضعیت کنونی نیازمند انسجام بیشتری است، زیر بالابردن قیمت‌ها جایز نیست و ما از آن‌ها می‌خواهیم که در سود تخفیف دهند.
انتهای پیام
captcha