نغمه‌های ملكوتی که همچنان به گوش می‌رسد/ میراث شهید آیت‌الله دستغیب
کد خبر: 3863391
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰

نغمه‌های ملكوتی که همچنان به گوش می‌رسد/ میراث شهید آیت‌الله دستغیب

گروه اجتماعی ـ امروز، ۲۰ آذرماه مصادف با سالگرد شهادت سومین شهید محراب است، شهیدی که با وجود گذشت ۳۸ سال از سالروز عروجش، همچنان در یاد و اذهان زنده است و تا زمانی که نغمه‌ها و مناجات‌های عارفانه او در سحرگاه‌های ماه رمضان و یا در شب‌های جمعه با قرائت دعای کمیل از رسانه‌های مختلف پخش می‌شود، همچنان در قلب‌ها حکمرانی می‌کند.

به گزارش ایكنا از فارس، امروز، 20 آذرماه مصادف با سی‌وهشتمین سالگرد شهادت سومین شهید محراب انقلاب اسلامی، سالك الی‌الله، عالم مجتهد و عارف، شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب، امام جمعه فقید شیراز است.

شهیدی كه با وجود گذشت 38 سال از سالروز عروج آسمانیش، همچنان در یاد و اذهان متدینین و مؤمنان زنده است و تا زمانی كه نغمه‌ها و مناجات‌های عارفانه او به خصوص در سحرگاه‌های ماه رمضان و یا در شب‌های جمعه با قرائت دعای كمیل از رسانه‌های مختلف پخش می‌شود، همچنان در قلب‌ها حكمرانی می‌كند.

به تعبیر بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)، شهید آیت‌الله دستغیب معلم اخلاق و مهذب نفوس بود و چه كسی بهتر از ایشان توانست جایگاه رفیع سومین شهید محراب انقلاب اسلامی را درك كند و چنین القابی به آن عارف وارسته انتساب دهد.

نغمه‌های ملكوتی که همچنان به گوش می‌رسد/ میراث شهید آیت‌الله دستغیب

نام شهید آیت‌الله دستغیب نامی نبود كه تنها بعد از شهادت ایشان بر سر زبان‌ها بیفتد و یادش همواره گرامی داشته شود چرا كه تاریخ شیراز و استان فارس در سده اخیر، مملو از نقش‌آفرینی‌های مجدانه و حركت‌های انقلابی آن عالم ربانی است.

منبرهای اخلاقی و سیاسی

بازسازی دوباره مسجد جامع عتیق به‌عنوان قدیمی‌ترین مسجد شیراز با قدمت یك هزار ساله آن هم با همت و همكاری گسترده مردم متدین شیراز در دوران رضاشاه پهلوی از جمله اقداماتی بود كه باعث شد عشق و علاقه مردم شیراز به آن عالم ربانی چندین برابر شود چرا كه او همواره خود را در كنار مردم قرار می‌داد و در امورات آن‌ها همراه بود.

منبرهای اخلاقی و سیاسی ایشان در دوران قبل از انقلاب اسلامی و رژیم ستم‌شاهی در همان مسجد جامع عتیق و سایر نقاط شیراز باعث شده بود، نام شهید آیت‌الله دستغیب حتی در میان طاغوتیان نیز بسیار آشنا باشد و بارها سعی در خاموش كردن این شعله فروزان هدایت بشری كردند به طوری كه شهید آیت‌الله دستغیب در دوران ستم‌شاهی بارها به زندان افتاد و هم‌اكنون می‌توان ردپای این شهید بزرگوار را در موزه عبرت تهران كه زمانی زندان ساواك بود، به خوبی مشاهده كرد.

با تمام این تفاسیر شهید آیت‌الله دستغیب هیچ‌گاه دست از مبارزه با طاغوت و تلاش در راه حق‌طلبی نكشید و همواره پیشگام و پیش‌قدم این راه در شیراز و استان فارس بود.

آن شهید بزرگوار در شب عاشورا به دنیا آمد و به‌همین مناسبت نام عبدالحسین برای او انتخاب شد و پس از دوران تحصیل در شیراز و اقامه جماعت در برخی از مساجد شهر و برخورد با حکومت جبار رضاخانی راهی نجف شد و دوران تحصیل را در کنار مضجع نورانی امام علی(ع) دنبال كرد.

در آنجا در محضر علمای بزرگ و شخصیت‌هایی عظیم مانند آیت‌الله شیرازی، آیت‌الله اصطهباناتی و از همه اثرگذارتر در روحیه آن مرحوم آیت‌الله سید علی قاضی نائینی کسب فیض و علم را با عمل همراه کرده و خود را با اخلاق آراسته متصل كرد.

نغمه‌های ملكوتی که همچنان به گوش می‌رسد/ میراث شهید آیت‌الله دستغیب

آشنایی با آیت‌الله بهجت

از همان زمان و دوران با مرحوم آیت‌الله بهجت ارتباط برقرار كرد و مکاتباتی بین آن‌ها به وجود آمد. با اینکه مرحوم آیت‌الله شهید دستغیب از نظر سن بالاتر از مرحوم آیت‌الله بهجت بودند اما ارتباط اخلاقی برقرار شد و با هم راه رسیدن به خدا را طی کرده و این مسیر را دنبال كردند و بعد هم راهی شیراز شد.

شهید آیت‌الله دستغیب از همان دوران خفقان رضا شاه که موج الحاد و گرایش به ماده و طبیعت جامعه بشری را تهدید می‌کرد، همانند جدش امام زین‌العابدین(ع) مسئله دعا را مطرح کرد به‌طوری كه شباهت‌های فراوانی میان دوران زندگی امام چهارم و شهید دستغیب مشاهده می‌شود و این عالم بزرگوار در روش‌های مبارزاتی خود از امام چهارم خود تبعیت کرد.

شباهت شیوه مبارزاتی و شهادت آیت‌الله دستغیب با ائمه(ع)

امام سجاد(ع) با دعا با مردم حرف زد و مرحوم آیت‌الله دستغیب شب‌های جمعه با دعای کمیل و راز و نیاز خدا و درس اخلاق در حوزه‌های علمیه و مکان‌های مختلف این حرکت را دنبال کرد و در شهادت نیز به جد بزرگوارش حضرت علی‌(ع) تأسی كرد و از گوشه محراب راهی آسمان شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نوار سخنرانی‌های شهید دستغیب در نقاط مختلف کشور توسط جوانان انقلابی دست به دست می‌شد چرا كه آن عالم ربانی به شبهه‌های روز آن زمان به خوبی پاسخ می‌داد و این همان بصیرتی است که به موقع سخن گفتن و عبارات خاصی انتخاب کردن است.

هم و غم شهید دستغیب 

تمام هم و غم شهید آیت‌الله دستغیب درس اخلاق و تفسیر قرآن و حسینی بودن بود و صدای او هوا و هوس نبود بلکه صدایی خدایی داشت و بر روی مردم اثر می‌گذاشت و به تعبیر امام راحل او از بزرگان عالم اسلام بود.

سخن معروف شهید آیت‌الله دستغیب در ولایت‌مداری و اطاعت محض از ولی فقیه كه فرمودند «من اطاع الخمینی، فقد اطاع الله» باید همواره چراغ روشن راه تربیت‌شدگان مكتب حق باشد.

میراث شهید آیت‌الله دستغیب را ولایت فقیه، حوزه‌های علمیه و تربیت انسان‌های شایسته دانست؛ لذا تربیت‌شدگان مكتب ایشان نباید اجازه دهند که عده‌ای کم فکر و اندیشه که درک نمی‌کنند ما در چه شرایطی به سر می‌بریم، نسبت به رهبر معظم انقلاب و حرکت امت مسلمان ایران تردید و شبهه ایجاد کنند.

امروز رسالت روحانیت، مردم متدینین و سالكان الی‌الله بازگو كردن اهداف شهدایی نظیر شهید آیت‌الله دستغیب است و نباید اجازه دهند كه میراث آنان كه همان مسیر رهبری و اطاعت از ولایت فقیه و تلاش برای دستیابی به حق است، بر روی زمین بماند.

انتهای پیام
captcha