به گزارش ایكنا از فارس، در آستانه هفته سوادآموزی، روحالله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس و بهزاد نوروزی، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس امروز، 19 آذرماه در نشستی موارد همکاری بیشتر و برنامهریزی برای استفاده حداکثری نوآموزان از خدمات کتابخانههای عمومی را بررسی کردند.
منوچهری در این دیدار با تأکید بر اینکه نوسوادان از جمله گروههای مخاطب کتابخانههای عمومی است، گفت: تسهیل دسترسی و ارائه خدمات به گروههای خاص از جمله وظایف کتابخانههای عمومی است؛ دسترسی این گروه افراد به کتاب محدود است و باید برای آنها برنامهریزی شود.
وی با تصریح اینکه اقداماتی برای نوسوادان در کتابخانههای عمومی استان آغاز شده اما کافی نیست، اضافه کرد: در حال حاضر 241 کتابخانه عمومی در استان فعال است و لازم است که تمامی کتابخانههای عمومی استان برای نوسوادان برنامه داشته باشند.
مدیركل كتابخانههای عمومی فارس، اجرای نشست کتابخوان نوسودان در استان را طرحی موفق در کشور دانست و گفت: تاکنون چند دوره نشست کتابخوان ویژه نوسوادان در کتابخانههای عمومی اجرا شده است.
منوچهری در ادامه با اشاره به اجرای طرح «سفیر کتاب»، برنامه ویژه کتابرسانی به مناطق عشایری فارس، اعلام کرد که میتوان مرحله دوم این طرح را ویژه نوسوادان اجرا کرد و افزود: با اجرای این برنامه نوسوادان عضو کتابخانههای عمومی میشوند و میتوانند از منابع کتابخانههای عمومی استفاده کنند. در کتابخانههای عمومی استان بیش از دو میلیون و هشتصد نسخه کتاب وجود دارد و نوسوادان میتوانند به تمامی منابع دسترسی داشته باشند.
وی در ادامه کمبود منابع مخصوص نوسوادان در کتابخانههای عمومی را از جمله مشکلات دسترسی گسترده این افراد به کتاب عنوان كرد و گفت: ضروری است که سازمان نهضت سوادآموزی کتابها و نشریههای مخصوص نوسوادان را برای استفاده این قشر در اختیار کتابخانههای عمومی قرار دهد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس نیز در ادامه این نشست با استقبال از همکاری در طرح سفیر کتاب، گفت: 30 مرکز سوادآموزی در استان فعال است که مدیران این مراکز میتوانند سفیران کتاب معرفی شوند و کتابها را به دست افراد نوسواد برسانند.
بهزاد نوروزی، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست با اشاره به در پیش بودن هفته سوادآموزی، خواستار برگزاری نشست کتابخوان نوسوادان در استان شد و گفت: ارتباط نوسوادان با کتابخانههای عمومی نباید منحصر به هفته سوادآموزی باشد. این بسیار مهم است که برای جلوگیری از بازگشت به بی سوادی، ارتباط نوسوادان با کتاب و کتابخانه عمومی حفظ شود.
وی با تصریح اینکه تلاش ما بر این است که کتابخانههای مراکز یادگیری را تقویت کنیم، اضافه کرد: مراکز یادگیری تلفیقی از علمآموزی و یادگیری مهارت است.
یادآور میشود، در ادامه این دیدار انعقاد تفاهمنامه میان این دو سازمان در استان برای همکاری های گسترده تصویب شد. این در حالی است که برنامهریزی در زمینه خدماترسانی کتابخانههای عمومی به نوسوادان در سطح ملی و در قالب تفاهمنامه نهاد کتابخانههای عمومی کشور و سازمان نهضت سوادآموزی صورت گرفته است.