توضیح دادستان شیراز در خصوص انتخاب معتمدین هیئت اجرایی انتخابات
کد خبر: 3863120
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱

توضیح دادستان شیراز در خصوص انتخاب معتمدین هیئت اجرایی انتخابات

گروه سیاست و اقتصاد ـ در پی اظهارات فرماندار شیراز و همچنین معاون سیاسی، امنیتی استانداری فارس در خصوص امتناع دادستان عمومی و انقلاب شیراز از امضای لیست معتمدین هیئت اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی، دادستان عمومی شیراز توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی دادگستری فارس، در پی اظهارات فرماندار شیراز و همچنین معاون سیاسی، امنیتی استانداری فارس در خصوص امتناع دادستان عمومی و انقلاب شیراز از امضای لیست معتمدین هیئت اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی، حیدر آسیابی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز شب گذشته، 18 آذرماه گفت: مطابق ماده 32 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اصلاحی سال 95 هیئت معتمدین باید با نظر مشورتی سه عضو اداری هیئت اداری یعنی فرماندار ‌دادستان و رئیس ثبت احوال مشخص و به هیئت نظارت معرفی شود.
وی با بیان اینکه در هیچ کجای قانون انتخابات ذکر نشده است که معتمدین هیئت اجرایی تنها باید توسط فرماندار تعیین و انتخاب شوند، گفت: مطابق قانون یاد شده جهت تعیین این هیئت، اعضای اداری هیئت اجرایی مرکب از فرماندار، دادستان و رئیس ثبت احوال باید تشکیل جلسه داده و 30 نفر از روحانیون و معتمدین اقشار مختلف مردم را از بین کلیه اقشار واجد شرایط انتخاب و به‌منظور تایید صلاحیت به هیئت نظارت معرفی كنند اما در این خصوص فرماندار شیراز اصرار داشتند این افراد تنها از لیست مد نظر خودشان انتخاب شوند.
این مقام قضایی استان بیان كرد: نظر دادستانی بر این بود که باید انتخاب معتمدین هیئت اجرایی با تبادل نظر و هم‌فکری هر سه عضو اداری هیئت اجرایی انتخاب شوند فلذا در شیوه انتخاب اتفاق نظری حاصل نشد و به ناچار دادستانی پیشنهاد داد هر کدام از اعضای هیئت اداری اجرایی 10 نفر از معتمدین مد نظر را معرفی كنند تا در انتخاب افراد از اقشار مختلف و با دیدگاه‌های گوناگون، توازن برقرار شود که متاسفانه این پیشنهاد مورد موافقت فرماندار قرار نگرفت و فرماندار اصرار داشتند معتمدین فقط از یک طیف سیاسی انتخاب شوند.
آسیابی افزود: بنابراین دادستانی به لحاظ در نظر گرفته نشدن نقش قانونی در تعیین معتمدین، از امضای لیست معرفی شده توسط فرماندار امتناع کرده که متعاقب این امر و به جهت عدم امضای دادستان هیئت نظارت لیست فرمانداری را عودت داده است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: در نهایت 10 نفر معتمد توسط دادستانی و 20 نفر دیگر نیز توسط فرماندار و رئیس ثبت احوال معرفی و لیست جدید جهت طی مراحل قانونی به هیئت نظارت ارسال شد.
وی در پایان گفت: دادستانی شیراز همواره بر اجرای صحیح و دقیق قانون تاکید دارد اما در راستای تعامل 4 نفر از لیست اعضای معتمد خود را از لیست فرماندار معرفی كرده است تا حُسن نیت خود بر تعامل دوسویه را اثبات كند.

انتهای پیام
captcha