نهضت تولید کتاب گویا و بریل برای نابینایان آغاز شد
کد خبر: 3862387
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
در شیراز؛

نهضت تولید کتاب گویا و بریل برای نابینایان آغاز شد

گروه فرهنگی ـ شبکه نابینایان دوستدار کتاب شیراز تولید کتاب گویا و بریل برای نابینایان را در پویشی با عنوان «نوای مهربانی» در این کلان‌شهر شروع کرد.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، حسن دهقان، مسئول دبیرخانه دائمی ترویج کتابخوانی شیراز امروز، 16 آذرماه در آیینی که به همین مناسبت در موسسه نابینایان توانگران کارآفرین برگزار شد، نابینایان را از اقشار بسیار مهم جامعه خواند.

وی گفت: توان‌خواهان‌‌ترین از گروه‌های بسیار مهمی هستند که استعدادهای کم‌نظیری در میان آن‌ها پرورش می‌یابد؛ اما با این حال امکانات، به‌ویژه در حوزه کتاب‌های بریل و گویا برای استفاده آن‌ها بسیار محدود است.

دهقان افزود: شبکه نابینایان دوستدار کتاب شیراز که ۲۵مهرماه هم‌زمان با روز جهانی عصای سفید آغاز به کار کرد، در اولین فعالیت خود، تولید کتاب‌های بریل و گویا را در اولویت قرار داده است.

سرپرست اداره فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: سه کتاب گویای «محله سه‌انگشتی‌ها» اثر زهرا فردشاد، «من مترسکم ولی می‌ترسم» نوشته احمد اکبرپور و «داستان‌های زهرا و سارا» اثر زهرا سامانی با صدای نویسندگان آن‌ها در استودیو بخش نابینایان کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی ضبط و ویرایش شده و به‌زودی در اختیار مراکز نابینایان شیراز قرار می‌گیرد.

این فعال فرهنگی یادآور شد: موسسه نابینایان توانگران کارآفرین به یکی از چاپخانه‌های مدرن کتاب بریل مجهز است که امید است با تأمین کاغذ توسط شهرداری شیراز و همچنین همت خیرین تا پایان سال دست‌کم 50 عنوان کتاب را به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان تولید کند.

کم‌کاری‌های حوزه فرهنگ و هنر برای توان‌خواهان جبران می‌شود

مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با حضور در این مراسم گفت: در حوزه فرهنگ و هنر برای افراد توان‌خواه و نابینایان کم کاری شده است.

وی با اشاره به اجرای هنرمندانه نوازنده سنتور و دف در مراسم اظهار کرد: میزان علاقه و استعداد نابینایان به مسائل فرهنگی و هنری مسئولیت مدیران را برای پرداختن به کمبودهای آن‌ها سنگین‌تر می‌کند.

امیدبخش بیان کرد: نابینایان در همه عرصه‌ها به‌ویژه علم و هنر توانمندی‌های خود را نشان داده‌اند و حالا نوبت ماست که برای آن‌ها گامی هر چند کوچک برداریم.

وی ابراز امیدواری کرد بتوان با تهیه کتاب‌های بریل تازه منتشر‌شده، به غنی‌سازی کتابخانه‌های مراکز نابینایان کمک کرد و همچنین در عرصه‌های مختلف هنری از ظرفیت‌های آن‌ها بهره‌مند شد.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم از سه کتاب گویا رونمایی شد و پنج شهروند نابینا به شبکه نابینایان دوستدار کتاب شیراز پیوستند.

 

انتهای پیام
captcha