مسابقات قرآن جنبه آموزشی داشته باشند
کد خبر: 3861800
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
داور جشنواره ملي قرآن و عترت دانشجويان:

مسابقات قرآن جنبه آموزشی داشته باشند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور بخش صوت رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل و دعاخوانی سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در بخش بانوان با بیان اینكه جنبه آموزشی مسابقات كم است، گفت: مسابقات باید جنبه آموزشی داشته باشند تا رقابت‌های این شكلی.

مرضیه فیروززاده، قاری برجسته كشور و داور بخش صوت رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل و دعاخوانی سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در حاشیه این مسابقات در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با بیان اینكه مسابقات باید جنبه آموزشی داشته باشند تا رقابت‌های این شكلی، گفت: اینكه بدین صورت باشد كه یك نفر یك تلاوت بخواند و بر طبق این تلاوت سنجیده شود و بعد از آن نفر اول بولد شود و از آن در جاهای دیگر استفاده شود، خیلی جالب نیست؛ شاید نفر اول واقعاً قوی‌تر باشد شاید هم نباشد یعنی نفر دوم و سوم بهتر از آن باشد و به خاطر سه نمره اعرابی افت كرده باشند.

وی با تصریح اینكه جنبه آموزشی مسابقات كم است، گفت: می‌توان در كنار مسابقات كارگاه‌های آموزشی داشت كه خیلی خوب است یا اینكه تعداد دفعات تلاوت بیشتر باشد و مستعمان قاری را انتخاب كنند اینكه با یك تلاوت سنجیده شود و بعد هم درباره آن اقدام شود، نباید باشد.

فیروززاده با تأكید بر اینكه جشنواره باید به‌صورت جشنواره‌ای باشد و یك قاری طی تلاوت‌های مختلف سنجیده شود، گفت: البته متسابقان هم باید آموزش ببینند و اینكه متسابقان بیایند و یك تلاوت 5 دقیقه ای داشته و از سالن خارج شوند و یا تلاوت رقیب‌ها را بشنوند و بعد هم دنبال چیزهای كلیشه‌ای باشند خیلی جالب نیست.

سطح قاریان جشنواره متوسط بود

این قاری برجسته كشورمان در ادامه با اشاره به سطح متسابقان در این جشنواره گفت: سطح مسابقات در رشته قرائت تحقیق پایین بود در صورتی كه تصور بیشتری از متسابقان داشتم.

وی با یادآوری اینكه در سال‌های گذشته شركت‌كننده همین سطح بوده است،‌ گفت:‌ در آن سال‌ها رقابت‌ها در مسابقات ملی دانشجویان در حد مسابقات اوقاف و بسیار زیاد بود و متسابقان با اختلاف بسیار كم با یكدیگر رقابت می‌كردند و رتبه‌ها مشخص می‌شد، اما اكنون سطح بالایی نداشت البته نمی‌گوییم ضعیف ولی بالا هم نبود.

فیروززاده با تصریح اینكه مسابقات قرائت ترتیل نیز بعدازظهر امروز برگزار می‌شود، سطح متسابقان دعاخوانی را خوب ارزیابی و اظهار كرد: در رشته دعاخوانی تصور چنین چیزی نداشتم و فكر می‌كردم ضعیف‌تر باشند اما متسابقان این رشته خوب بود و حتی با مسابقات اوقاف برابری می‌كرد و نشان می‌دهد كه متسابقان خیلی خوب در رشته خود پیگیری و آموزش دیده‌اند.

انتهای پیام
captcha