تولید داخلی و مبارزه با فساد؛ دو رکن مبارزه با تورم
کد خبر: 3857339
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹

تولید داخلی و مبارزه با فساد؛ دو رکن مبارزه با تورم

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده ولی فقیه در فارس اصلی‌ترین ارکان جلوگیری از تورم را افزایش تولید داخلی و مبارزه با فساد دانست و گفت: ما به این دلیل دچار تورم می‌شویم که پولمان پشتوانه‌ مورد نیاز یعنی تولید مردم را همراه ندارد.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 24 آبان‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با تبریک سالروز ولادت با سعادت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع)، آیه دوم سوره محمد را قرائت کرد و به معنی و تفسیر آن پرداخت.
 
وی گفت: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید آنانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند؛ ایمان وقتی در قرآن بحث می‌شود عموماً همراه عمل صالح است. این ایمانی که ما داریم و می‌گوییم خداوند، قیامت و حساب و کتاب را قبول داریم باید در عمل صالح خود را نشان دهد. اوج ایمان در صحنه‌های ایثار و گذشت تجلی پیدا می‌کند.
 
آیت‌الله دژکام یادآور شد: اگر کسی حرفی بزند و پای حرفش نایستد، حرفش واقعی نیست، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران ایشان در میدان کربلا ایمان خود را نشان دادند؛ بنابراین اگر کسی می‌خواهد ایمانش را نشان دهد باید پای پیامبر و خداوند بایستد این در عمل صالح خود را نمایان خواهد کرد.
 
امام جمعه شیراز ادامه داد: در این آیه خداوند می‌فرماید که به‌صورت ویژه باید به پیامبر اسلام ایمان بیاورند؛ بحثی است که از سوی فلاسفه غربی مطرح می‌شود که هر دینی که داشته باشیم، اهل نجات هستیم اما قرآن این‌طور نمی‌گوید، تأکید دارد که باید ایمان بیاورند به فرستاده آخر؛ این در فلسفه ایرانی که می‌گویند فلسفه خسروانی و سهروردی طلایه‌دار آن هستند، آمده است.
 
نور حضرت محمد(ص)؛ کامل‌ترین نور میان پیامبران 
 
وی با تأکید براینکه مردم باید به‌دنبال کامل‌ترین نور باشند، نور حضرت محمد(ص) را کامل‌ترین نور بین 124 هزار پیامبر دانست و گفت: آنچه فلاسفه می‌گویند برای توجیه خودشان است، ایمان به مسیحت تا زمانی ارزش داشت که آخرین فرستاده نیامده بود.
 
آیت‌الله دژکام با اشاره به تأکید قرآن کریم بر لزوم ایمان آوردن به پیامبر اکرم اسلام(ص) برای تکمیل ایمان، گفت: خدای متعال فرموده که اگر ایمان بیاورید، پروردگار هم در مقابل گناهان شما را خواهد بخشید؛ غیر از معصومین، همه انسان‌ها در جهان مرتکب خطاهایی خواهند شد و شرط بخشش، داشتن ایمان است.
 
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: بعضی‌ها روسیاه می‌شوند در قیامت ولو اینکه به ظاهر ایمان آورده باشند؛ در مورد ولایت هم مطالب مشخصی وجود دارد که باید آن‌ها را مورد توجه قرار داد.
 
وی اضافه کرد: زندگی ما در دنیای دیگر محور داوری در مورد آن است که چه کسی سعادتمند و خوشبخت و چه کسی بدبخت است؛ گاهی ما در این دنیا داوری می‌کنیم که فلانی خانه بزرگ و ماشین‌های آنچنانی دارد پس خوشبخت محسوب می‌شود، نمی‌خواهیم نعمت‌های الهی را نهی کنیم، اما این‌ها معیار خوشبختی یا بدبختی افراد نیست.
 
ویژگی‌های اهل ایمان 
 
آیت‌الله دژکام با اشاره به آیاتی در سوره مبارک آل عمران در مورد ویژگی‌های اهل ایمان، گفت: امام صادق(ع) در وصیت به ابن جندب، فرموده که خدا رحمت کند بعضی از دوستان اهل بیت(ع) شرایط ایمان را یک جا جمع کرده‌اند؛ شخصیت‌های بزرگی ماندن حبیب‌بن مظاهر و دیگران تا می‌رسد به شخصیت‌هایی نظیر دستغیب در عصر حاضر که پای تکه تکه شدن هم ایستادند تا مردم دچار گمراهی نشوند، حضرت امام صادق(ع) آنان را چراغ فراراه دیگران دانسته که رفتار و کردار و اعمالشان جاذبه ایجاد می‌کرد.
 
وی در ادامه این روایت از حضرت امام صادق(ع)، افزایش ایمان بعد از شنیدن یا دیدن آیات الهی و توکل به خدا را نشانه‌های ایمان دانست و با اشاره به توکل حضرت امام(ره) به خداوند، گفت: امروز دشمن تمام تلاش خود را معطوف به فشار کامل بر ملت مسلمان ایران کرده‌ است، اگر توکل داشته باشیم کار را می‌توانیم جلو ببریم.
 
جنگ روانی ناشی از گرانی بنزین
 
آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز با اشاره به اینکه بحث گران شدن بنزین امروز در صدر اخبار قرار گرفت و همه مسائل را تحت‌الشعاع قرار داد، این موضوع را موجب تاثیرات روانی دانست و گفت: این جنگ روانی خیلی‌ها را مدتی اذیت خواهد کرد.
 
لزوم بررسی چگونگی جلوگیری از تورم 
 
امام جمعه شیراز ادامه داد: ما عموماً تورم و گرانی را طی سال‌های اخیر تجربه کرده‌ایم و این گرانی بنزین هم یک بخش از همان تورم محسوب می‌شود؛ اما اینکه چگونه از تورم جلوگیری کنیم؟ اهمیت دارد. اصل سؤال این است، اما متأسفانه به این سؤالات اصلی نمی‌پردازیم،‌ در حالی که سؤال اصلی پاسخ می‌خواهد، چه کنیم ارزش پول ملی کم نشود، اگر پاسخ درستی دادیم این مشکلات پیش نمی‌آید.
 
تولید داخلی؛ اصلی‌ترین رکن جلوگیری از تورم 
 
وی، اصلی‌ترین رکن جلوگیری از تورم را افزایش تولید داخلی دانست و گفت: ما به دلیل این دچار تورم می‌شویم که پولمان پشتوانه‌ مورد نیاز یعنی تولید مردم را همراه ندارد؛ اگر از معادن و نفت استفاده کردیم پول بدون زحمتی فراهم می‌شود و عده‌ای هم سر راه آن به تناسب می‌خورند و تورم ایجاد می‌شود، اما اگر تولید افزایش پیدا کرد به تناسب جنس پول می‌گیرد.
 
امام جمعه شیراز تاکیدات مقام معظم رهبری بر اتکا به تولید داخلی و بریدن نگاه از بیگانگان را بر همین اساس برشمرد و گفت: اگر بنا داریم مسئله کشور را یعنی تورم در هر شکلی با هر دولتی حل شود، تا این نگاه حاکمیت پیدا نکند؛ یعنی موضوع رونق تولید، حل نمی‌شود.
 
خیلی معطل برجام ماندیم 
 
آیت‌الله دژکام، ارزش پول ملی را به میزان رونق تولید مرتبط دانست و با بیان اینکه در این سال‌ها خیلی معطل برجام ماندیم، گفت: اگر همین مدت را به تولید ملی توجه کرده بودیم و آن را رونق بخشیده بودیم، امروز شرایط بهتری داشتیم.
وی با تصریح اینکه خطبه به منزله نماز است و تلاش باید شود که هتک حرمت نشود، لزوم تذکر مسائل منطقی را یادآور شد و گفت: نتیجه کوتاهی‌هایی که در طول چند ساله می‌کنیم همین می‌شود که فشاری بر مردم می‌آید؛ اگرچه امیدواریم مردم به واسطه صبرشان اجر واسعه داشته باشند.
 
حمایت از دستگاه قضا در برخورد با فساد
 
نماینده ولی فقیه در فارس، مبارزه با فساد مالی و اداری را از دیگر اقدامات مهم در مسیر رونق تولید دانست و گفت: این مبارزه باید در همه بخش‌ها شروع شود، حرکت ارزشمندی از سوی دستگاه قضایی و رئیس این دستگاه شروع شده، ما حمایت خود را به شکل جدی از این حرکت اعلام می‌کنیم و به همه کسانی که با موج‌افکنی قصد ایجاد مانع بر سر راه این حرکت هستند اعلام می‌کنیم که حامی مبارزه با فساد هستیم.
 
آیت‌الله دژکام گفت: به خاطر برخی شبهاتی که در اذهان ممکن است باشد عرض می‌کنم که هیچ‌کس در هر مقامی که باشد حق ندارد از خلافکاران دفاع کند، باید مبارزه با فساد و اجرای عدالت در همه سطوح پیگیری شود و خلافکار باید بداند که هیچ حمایتی از او نخواهد شد.
 
وی با بیان اینکه نباید به گونه‌ای عمل کرد که مجبور به عذرخواهی شویم، گفت: حرکتی شروع می‌شود و مردم هم خوشحال می‌شوند باید مدافع این حرکت‌ها بود.
 
امام جمعه شیراز گفت: چون موضوع قضایی یک موضوع کاملاً دقیق است، باید این موضوع را در حد کارشناسی مجال داد، نه در کوچه و بازار؛ این کار باید در همان حد کارشناسی دنبال شود و تأکید شود که در راستای اجرای عدالت و مبارزه با فساد باشد. اگر کسی بیش از دقت در صدور رای مطالبه کند درست نیست.
 
از کانال رسانه نمی‌توان حکم صادر کرد
 
آیت‌الله دژکام همچنین با بیان اینکه بعضی اوقات، داوری ما دست رسانه می‌افتد، نقش رسانه را بسیار ارزشمند دانست و در عین حال گفت: رسانه همه ابعاد یک مسئله را نمی‌بیند ما از کانال رسانه نمی‌توانیم حکم صادر کنیم؛ اگرچه رسانه باید نقش آگاهی‌رسانی و جلوگیری از ظلم به مردم را ایفا کنند.
 
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به اینکه ملت ایران بی دلیل حسینی خوانده نشده است، بیان کرد: گاه امکان دارد که ما مسائل سنگینی داشته باشیم اما یادمان نمی‌رود که دیگر ملت‌ها هم شاید مسائل سنگین‌تری داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه ما در ایران در کمال امنیت در مورد مشکلات صحبت می‌کنیم حال آنکه در همین ایام مردم فلسطین 32 کشته و چندین مجروح داده‌اند، تأکید کرد: انسانیت حکم می‌کند اگر مشکلی داریم و به فکر آن هستیم، از همدردی با دیگر ملت‌های مظلوم غفلت نکنیم.
انتهای پیام
captcha