كج‌فهمی آيات قرآن؛ يكی از مهم‌ترين مشكلات امروز
کد خبر: 3857245
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰

كج‌فهمی آيات قرآن؛ يكی از مهم‌ترين مشكلات امروز

گروه فعاليت‌هاي قرآني ـ محقق و پژوهشگر اسلامي كشورمان يكي از مهم‌ترين مشكلات امروز را كج‌فهمي آيات قرآن دانست و گفت: در قرون اخير همه مي‌گويند داريم به قرآن عمل مي‌كنيم به‌عنوان مثال حدود 40 دقيقه يكي از كارشناسان و ليدرهاي داعش به آيات و روايات استناد مي‌كند كه بايد اين‌گونه عمل كنيم و جلوي چشم دختر سه ساله، سر پدرش را ببريم.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر نقويان، محقق و پژوهشگر اسلامی كشورمان عصر امروز، 23 آبان‌ماه در نشست علمی نخستین همایش ملی «دولت قرآن» كه در تالار كتابخانه اسناد ملی فارس برگزار شد، پیرامون مبحث «حافظ و قرآن» سخنرانی كرد و گفت: شيرازي‌ها اگر تمام عمر به همين يك نعمت وجود حافظ مشغول باشند، كم است؛ ايراني‌ها به شيرازي‌ها هميشه غبطه مي‌خورند كه كاش اهل شيراز بوديم.
وي با تأكيد بر اينكه درباره حافظ هرچه بگوييم و بنويسم كم است، گفت: هر وقت مي‌توانيم بگوييم كه قرآن بس است، درباره حافظ هم مي‌توانيم بگوييم بس است.
نقويان با اشاره به استفاده گسترده حافظ از قرآن در اشعارش گفت: اينكه حافظ در كجاي اشعارش عين عبارت قرآن را گفته يا كجا تلميح و تضمين و يا ترجمه آيه‌اي كرده است، بسيار مورد بحث قرار گرفته است.
اين پژوهشگر كشورمان ادامه داد: حافظ قرآن را بسيار خوب فهميده است و امروز يكي از مشكلاتمان همين است كه در كج‌فهمي‌هاي قرآن مانده‌ايم.
وي گفت: در قرون اخير همه مي‌گويند داريم به قرآن عمل مي‌كنيم به عنوان مثال حدود 40 دقيقه يكي از كارشناسان و ليدرهاي داعش به آيات و روايات استناد مي‌كند كه بايد اين‌گونه عمل كنيم و جلوي چشم دختر سه ساله، سر پدرش را ببريم و اين نص قرآن است! در صورتي كه حافظ مي‌گويد «همه کرامت و لطف است شرع یزدانی».
نقويان با تأكيد بر اينكه حافظ قرآن را نه فقط براي خواندن و ثواب بردن خوانده بلكه براي فهميدن خوانده است، گفت: يكي از مشكلاتي كه امروز داريم اين است كه قرآن را به قبرستان‌ها برديم و اگر جايي صداي قرآن بيايد مردم مي‌پرسند كسي مرده است؟ يعني اين ترانه حيات را تبديل به ناقوس مرگ كرديم در صورتي كه قرآن سرود زندگي و ترانه نشاط و نغمت حيات است و حافظ اين سرود حيات را زنده كرده است.
اين پژوهشگر اسلامي با بيان اينكه شعر حافظ مانند قرآن لايه لايه و بطن بطن است، گفت: حافظ جدال بین تن و جان را برای ما از قرآن گرفته است و مي‌گويد «هر چه كردم همه از دولت قرآن كردم».
وي با تصريح اينكه شعر حافظ به تعبير خودش نظم پريشان است، گفت: وقتي به شعر حافظ نگاه می‌کنیم ظاهرش این است که هر کدام از جایی است.
اين پژوهشگر اسلامي كشورمان با اشاره به اين بيت شعر حافظ كه گفت « کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب» گفت: حافظ تأكيد مي‌كند كه لطايف حكمي را با نكات قرآني جمع كرده است؛ همه مي‌دانيم كه قرآن پر رمز و راز است و شعر حافظ هم اين چنين است.
وي همچنين گفت: در نگاه جایزی که حافظ از قرآن گرفته است، انسان واجب‌الخطاست نه جایزالخطا البته بايد آن 14 معصوم را از اين قضيه جدا کرد.

انتهای پیام
captcha