بهره‌مندی از قرآن در تمام اشعار حافظ وجود دارد
کد خبر: 3857243
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵

بهره‌مندی از قرآن در تمام اشعار حافظ وجود دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ محقق و پژوهشگر كشورمان با بیان اینكه دولت قرآن در اشعار حافظ تنها یك واژه نیست، گفت: در تک به تک اشعار حافظ می‌توانیم بهره‌مندی از قرآن را مشاهده كنیم.

به گزارش ایكنا از فارس، فضل‌الله میرقادری،‌ محقق و پژوهشگر اسلامی كشورمان عصر امروز، 23 آبان‌ماه در نشست علمی نخستین همایش ملی «دولت قرآن» كه در تالار كتابخانه اسناد ملی فارس برگزار شد، پیرامون مبحث «دولت بیدار، دولت قرآن» سخنرانی كرد و گفت: ‌فخر به دو دسته معیشتی و قدسی تقسیم‌بندی می‌شود.
وی با بیان اینكه شعرا به آنچه دارند، فخر می‌كنند و همه فخرها هم یكسان نیستند، افزود: فخر حافظ، فخر قدسی است كه این نكته در بسیاری از ابیات آن مشاهده می‌كنیم.
میرقادری با تصریح اینكه گونه‌های فخر قدسی بیش از فخر عادی در اشعار حافظ مشاهده می‌شود، گفت: حافظ به مواردی فخر می‌كند كه كار زیربنایی و محرك بسیار عظیم برای دست یافتن به عوامل آن فخر لازم است.
این پژوهشگر كشورمان با بیان اینكه دولت قرآن در اشعار حافظ تنها یك واژه نیست، گفت: اوج فخر قدسی حافظ در همین یك بیت است كه می‌گوید «صبح‌خیزی و سلامت طلبی چون حافظ؛ هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم».
وی با طرح این سئوال كه ما با حافظ چه كرده‌ایم و چه باید برای آن انجام دهیم، گفت: ما از این به بعد نیازی نداریم كه مردم را شیفته حافظ كنیم و برای آن طرفدار جمع كنیم زیرا او یك شخصیت جهانی است.
میرقادری اظهار كرد: انسان‌های ویژه، دارای معرفت ویژه و دارای دریافت‌های ویژه هستند و زمانی این دریافت‌های ویژه به اهل معرفت دداه می‌شود كه ساده‌اندیش نباشد و این دریافت‌ها هم نیازمند الطاف الهی است.
این پژوهشگر كشورمان تأكید كرد: حافظ در دولت قرآن به‌طور نیک بهره‌مند شده است و بهره مندی آن به این چند باری که کلمه قرآن در اشعارش آمده نیست بلکه در تک به تک اشعار حافظ می‌توانیم بهره‌مندی از قرآن را مشاهده كنیم.
وی همچنین این نكته را یادآور شد كه مهم‌ترین مشكلی كه اكنون در عالم داریم مسئله دانستن و ندانستن نیست، بلكه مهم‌ترین مشكل عمل نكردن به دانسته‌هاست و این بزرگترین مشكل ماست و اكنون ببینیم طرفداران حافظ و آنانی كه حافظ را می‌شناسند چقدر رنگ حافظ گرفته‌اند.
میرقادری با بیان اینكه بسیاری از اشعار حافظ كاربردی است یعنی می‌توانیم در زندگی فردی، اجتماعی و بین‌المللی ای‌نها را تطبیق دهیم و آنگاه نتیجه آن را ببینیم، گفت: محبت باید ولایت را به دنبال بیاورد؛ هر فردی، هر کسی را كه دوست دارد باید راه را از او گرفته و رنگ او بگیرد وگرنه محبت واژه‌ای توخالی خواهد بود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دولت قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ - ۱۷:۵۰
0
0
خدا نگذره از کسی که نگذاشت ما در حافظیه این نکته های کاربردی قرآنی را اجرا کنیم.
captcha