دستیابی حافظ به كمال دانش قرآنی/ اعجاز قرآن، در كلماتش جلوه‌گر است
کد خبر: 3857179
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹

دستیابی حافظ به كمال دانش قرآنی/ اعجاز قرآن، در كلماتش جلوه‌گر است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ چهره ماندگار فلسفه با بیان اینكه حافظ به معنای حقیقی كلمه، حافظ قرآن است، گفت: این شاعر بزرگ علم و دانش قرآنی را به حد كمال و بیش از آن داشته است.

به گزارش ایكنا از فارس، غلامرضا اعوانی، عضو هیئت مدیره انجمن علمی عرفان اسلامی ایران امروز، 23 آبان‌ماه در نشست علمی نخستین همایش ملی «دولت قرآن» كه در شیراز برگزار شد، به بیان سخنرانی با موضوع «رمز و رموز قرآن در تمثیل» پرداخت و گفت: با حافظ بزرگ شده‌ایم و از كودكی با دیوان حافظ ارتباط برقرار كرده‌ایم.
وی با بیان اینكه حافظ تنها شاعری است كه در سراسر فرهنگ فارسی حضور دارد، افزود: حافظ به معنای حقیقی كلمه حافظ قرآن است و علم و دانش قرآنی را به حد كمال و بیش از آن داشته است.
اعوانی با تأكید بر این نكته كه حافظ اهل ورد و ذكر بوده است، اظهار كرد: عرفا دائم‌الذكر هستند و شرط عارف بودن نیز همین ذكر خداوند است.
این چهره ماندگار فلسفه كشورمان با بیان اینکه ساقی و جام رمز ظهور و تجلی حضرت حق است، گفت: خود پرست، هرگز خدا پرست نخواهد شد.
وی همچنین برخی از ابیات حافظ و رمز و رموز آن‌ها را یادآور شد و می را رمز فانی بودن و گذرا بودن جهان و وسیله‌ای برای گذر از این اندوه در اشعار حافظ دانست.

حجاب قرآن، كلمات آن است
محمد یوسف نیری‌، استاد دانشگاه شیراز نیز در این نشست با موضوع «حافظ در حجاب تجلی قرآن» گفت: حجاب قرآن، كلمات آن است و بعضی بزرگان به جایی رسیده‌اند كه خود قرآن را بی حجاب كلمات می‌بینند. متاسفانه برخی مدعیان حافظ شناسی مباحثی از او مطرح می‌كنند كه شایسته این مرد خدا نیست.
وی با تاکید بر اینکه تجلی به معنای ظهور است و هر ظهوری، تجلی است، گفت: در واقع تجلی، زبان خدا و واقعیتی است که با مولفه محبت همراست.
نیری با بیان اینکه یكی از مباحث جالب در تجلی این است كه اگر تجلی در حجاب نباشد نه تنها مایه هستی نیست كه مایه نیستی هم نخواهد بود، گفت: خداوند با یك كلمه به عالم تجلی كرد و در همان كلمه هم پنهان شد.

قرآن؛ تجلی‌گاه خداوند
این استاد دانشگاه شیراز با تصریح اینکه حضرت محمد(ص) حجاب خداست، یعنی وجودی كه فیض و تجلی الهی را زیبا وسعادت نواز کرده است، گفت: قرآن تجلی‌گاه پرودگار عالم است و این نظریه را اولین بار از حضرت امیر(ع) می‌بینیم.
این حافظ پژوه همچنین گفت: حضرت جبرئیل در برابر دستگاه احمدی جزو نسبت به كل است و در واقع جبرئیل صورت عقل محمدی است.
وی با بیان اینکه در تجلی یك اثبات داریم و یك محو و هر دو در تجلی وجود دارد، افزود: خداوند در كلامش تجلی كرده است و معمولا خلق آن را نمی‌بینند.
نیری‌ در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: جلوه ذات، همان عروس قرآن و مقام وجه‌اللهی است؛ تجلی جامع یعنی ظهور حقیقت انسان كامل كه از قرآن هم بالاتر است.
وی با بیان اینکه کلام در مرتبه تجلی، خونگرم، پویا، زنده و فعلی است، گفت: اعجاز در این است كه در هر حرف قرآن، عظمت و نور بی پایان در كلمات جلوه‌گر است.

انتهای پیام
captcha