محافل علمی و فرهنگی نباید كاملاً به فضای تفریحی تبدیل شوند
کد خبر: 3857112
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
آیت‌الله دژكام:

محافل علمی و فرهنگی نباید كاملاً به فضای تفریحی تبدیل شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكید بر اهمیت حفظ جایگاه و شأن حافظ گفت: اشتباهی كه رخ داده، این است كه در بسیاری از محافل وقتی كه می‌خواهیم كاری علمی، فرهنگی و ادبی ارزشمند و فاخری انجام دهیم، می‌بینیم كه تمام آن فضا تبدیل به فضای تفریحی می‌شود كه این چیز جالبی نیست.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امشب، 22 آبان‌ماه در مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی «دولت قرآن» كه در تالار كتابخانه اسناد ملی برگزار شده بود، برگزاری این همایش را فرصتی خوب و مبارك برای تمام دلبستگان به فرهنگ قرآنی و اسلامی و علاقه‌مندان به ادب فاخر ایرانی دانست كه توانستند دور هم نشسته و آنچه كه بزرگان ادب این سرزمین از خرمن قرآن خوشه‌چینی كرده‌اند، بازنگری كنند.
وی افزود: در همایش «دولت قرآن» تلاش شده تا زمینه‌هایی فراهم شود كه دیگران هم بتوانند از این خرمن بهره‌مند شوند و آفرینش‌های ادبی نظیر آنچه که در گذشته تاریخی‌مان اتفاق افتاده است، بار دیگر در سرزمین ما دیده شود و چشم همه به آن بهره‌هایی که صاحبان ذوق و ادب و هنر از محضر قرآن کریم می‌برند، روشن شود.

جایگاه حافظ را در دل خود ارزیابی كنیم
آیت‌الله دژكام، همایش «دولت قرآن» را یك نقطه آغاز برای این حركت برشمرد و گفت: معمولاً ما آن چیزی كه درباره بزرگان خود انجام می‌دهیم بیشتر خوانش دیگران از بزرگی آنان است. حافظ بزرگ است و در دل مردم هم بزرگ است اما وقتی در همایش‌ها می‌آییم بیشتر می‌خواهیم ببینیم حافظ از نظر دیگران هم بزرگ است كه ما در این زمینه بحثی نداریم اما اینكه در دل خودمان بزرگ است، مهم است.
امام جمعه شیراز اظهار كرد: ملت ایران در طول قرونی كه از رحلت حافظ گذشته است، با او ارتباط داشته و دارند كه ساده‌ترین شكل ارتباط هم همان است كه معمولاً در شب‌های یلدا یا سایر شب‌ها دور هم نشسته به دیوان حافظ تفأل می‌زنیم و این كار در همه خانواده‌ها متداول است.

حافظ در قلب تمام ایرانیان حضور دارد
وی، حافظ را مردی با عظمت و بزرگی دانست كه در قلب مردم ایران به عنوان افراد مسلمان ارادتمند به اهل بیت(ع) حضور دارد و سپس ادامه داد: نباید كار به جایی برسد كه گویا دیگران می‌خواهند حافظ را به ما معرفی كنند و این یك نقطه ضعف است و مانند این است كه ما به خودمان و ایرانی و اسلامی بودن خودمان ایمان نیاورده‌ایم در حالی كه همه این‌ها هستیم و اگر بر این مسئله تأكید نكنیم،‌ نمی‌توانیم در مقابل رقیب تمدنی خود بایستیم.
آیت‌الله دژكام با ذكر این نكته كه تمدن بال و پر گرفته غربی و اروپایی و آمریكایی را به عنوان رقیب ذكر می‌كند زیرا اینجا عرصه رقابت تمدن‌ها مطرح است كه البته در برخی از جاها به آنان دشمن می‌گوییم، اضافه كرد: حیثیت این‌گونه جلسات رقابت است و باید در آن‌ها توانمندتر بودن خودمان را نشان دهیم كه این مسئله ابتدا یك باور می‌خواهد و باید آن باور را در خودمان ایجاد كنیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به برگزاری همایش «دولت قرآن» در شیراز گفت: این همایش قدم ارزشمندی است که بنیاد فارس‌شناسی برداشته است برای اینکه این باور را به میدان آورد که ما ایرانی‌های مسلمان هستیم و اگر تمدن غربی‌ها هست، یک رقیب قوی هم این طرف دارند و باید این باور را بپذیریم.
وی همچنین گفت: نکته دیگری که با کمال تأسف شاهد آن هستیم این است که گاهی اوقات صحنه‌هایی که جای کار علمی، ادبی و فرهنگی عمیق است با صحنه تفریح اشتباه گرفته می‌شود البته ما کاملا با تفریح موافق هستیم و مخالف آن نیستیم اما به‌عنوان یک معلم این را نمی‌پذیریم كه كلاس درس صحنه تفریح شود.

محافل علمی و فرهنگی نباید كاملاً به فضای تفریحی تبدیل شوند
آیت‌الله دژكام افزود: متأسفانه این اشتباه رخ داده است و در بسیاری از محافل وقتی كه می‌خواهیم كاری علمی، فرهنگی و ادبی ارزشمند و فاخری انجام دهیم، می‌بینیم كه تمام آن فضا تبدیل به فضای تفریحی می‌شود كه این چیز جالبی نیست.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه در قونیه مردم اجازه ندارند با كفش به كنار مزار مولوی بروند، گفت: ما این شئون را برای عارف بزرگی مانند حافظ نمی‌توانیم نگه داریم و این‌ها مشکل است البته منظور این نیست كه با تفریح و ساعت خوش برای عزیزان مخالفیم.

در گردشگری مذهبی صحنه تفریح هم دیده شود
وی این نكته را یادآور شد كه باید در گردشگری مذهبی صحنه استراحت و تفریح هم دیده شود و سپس ادامه داد: این یک مشکل است که در فرهنگ ما یجاد شده است و باید جایگاه این‌ها را در آن افق بلندی که هستند، نگاه کنیم و برای این برنامه‌ریزی كنیم.
آیت‌الله دژكام بیان كرد: برای جاهایی که یک گردشگر ممکن است نیازهایی داشته باشد، برنامه‌ریزی کنیم و متناسب با فرهنگ خودمان فضاهای آن را فراهم کنیم و این یکی از جهاتی است که بنیاد فارس‌شناسی به میدان آمده که بگوید فارس قله فرهنگ است و این را اصلاح خواهیم کرد.
نماینده ولی فقیه در فارس با تأكید بر اینكه نباید به جایی برسیم كه شأن عارف بزرگی مانند حافظ اینقدر تنزل پیدا كرده باشد كه در كنار قبر نورانی آن شاهد كارهایی باشیم كه كمی دورتر هم می‌توان انجام داد، گفت: البته مراقب باشیم این تلاقی‌ها و تداعی‌ها پیش نیاید که باعث شود حض عده دیگری کم شود.

به حافظیه برای صفای باطنی برویم نه صرفاً تفریح
وی با یادآوری اینكه آرامگاه حافظیه یكی از قبرستان‌های بزرگ شیراز كه در آن چهره‌ها و دانشمندانی آرمیده‌اند،‌ گفت: چیزی كه مشاهده می‌شود این است كه وقتی به حافظیه می‌رویم انگار به تفریح می‌رویم نه اینكه صفای باطنی كنیم در صورتی كه می‌توان از این فضاهای معنوی كه در اختیار ماست استفاده‌های برتر و بالاتری كرد و برای آن نیازهای دیگری هم طراحی كرده و نسبت به آن بی‌اعتنا نباشیم.

موفقیت حافظ در بهره‌گیری از مكتب قرآن
آیت‌الله دژكام در ادامه سخنان خود با اشاره به آیه 9 سوره اسراء « إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ...؛ قطعا این قرآن به [آیینى] كه خود پایدارتر است راه مى ‏نماید...» گفت: مسلماً قرآن مردم را به یك سبك زندگی كه با قوام‌ترین و محكم‌ترین سبك زندگی است، هدایت می‌كند و اگر این سبک زندگی را قرآن معرفی می‌کند، مسلما در بهره‌گیری از این مکتب، حافظ یکی از افراد موفق است زیرا 700 سال است که دارد می‌درخشد و می‌گوید هرچه کردم همه از دولت قرآن كرد.
امام جمعه شیراز باز هم به همایش «دولت قرآن» اشاره كرد و گفت: این همایش‌ها می‌تواند الهام بخش این باشد که آن‌ها چه استفاده‌هایی از قرآن کردند و چگونه بهره بردند و ما هم از این مسئله بهره برده و برای آینده خودمان كامل‌تر از آن طراحی كنیم زیرا مسلماً قرآن رشته ممدودی که از جانب خداوند برای ما قرار داده شده است و به این سادگی نمی‌توان گفت همه به آخر آن رسیده‌اند و کسی به آخر این كتاب آسمانی نرسیده است و همه طفل دبستانی این مکتب هستند و از این طفل‌های دبستانی که در دنیا مهم و ماندگار شده‌اند،‌ ما نیز برای آینده خودمان و كشورمان بهره‌مند شویم.
وی در پایان كتاب «جمال آفتاب» شرحی بر دیوان حافظ را معرفی كرد و گفت: این كتاب خوبی است برای اینكه بتوانیم ارتباط غزلیات حافظ را با قرآن و احادیث و ادعیه معصومین بفهمیم.

انتهای پیام
captcha