آغاز همایش ملی «دولت قرآن»/ تعداد پژوهش‌ها با رویكرد قرآنی به اشعار حافظ كم است
کد خبر: 3857103
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
در شيراز صورت گرفت؛

آغاز همایش ملی «دولت قرآن»/ تعداد پژوهش‌ها با رویكرد قرآنی به اشعار حافظ كم است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ همایش ملی «دولت قرآن» با حضور اندیشمندان و حافظ پژوهان سراسر کشور از امشب در شیراز آغاز به کار کرد.

به گزارش ایكنا از فارس، مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی «دولت قرآن» با حضور اندیشمندان و حافظ پژوهان سراسر كشور امشب، 22 آبان‌ماه در تالار كتابخانه اسناد ملی فارس برگزار شد.
منصور طبیعی، دبیر همایش ملی «دولت قرآن» و رئیس بنیاد فارس‌شناسی در این مراسم گفت: همایش ملی «دولت قرآن» ویژه حافظ و قرآن حاصل تلاش و کوششی است که بیش از یک سال قبل با ارائه پیشنهاد به نماینده ولی فقیه و تأکید و هدایتگر‌ی‌های ایشان آغاز شد و برای آن جلسات مستمری با حضور اندیشمندان برگزار شد كه منجر به تدوین طرحی جامع در ابعاد مختلف شده و در نهایت به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان رسید.
وی افزود: طرح «دولت قرآن» محصول نگاهی آسیب‌شناسانه توأم با دردمندی و دلسوزی به ابعاد مختلف باطن شهرمان و تلاش برای حرکتی قرآن‌مدارانه در این زمینه است.

حافظ؛ قرآنی‌ترین شاعر
طبیعی با بیان اینكه در میان شعرا یکی از شاخص‌ترین و قرآنی‌ترین آن‌ها حافظ است كه برای نخستین همایش «دولت قرآن» برگزیده شد، گفت: نگاهی گذرا به پژوهش‌های صورت گرفته پیرامون حافظ ضرورت انجام كار را بیشتر آشكار می‌سازد.
رئیس بنیاد فارس‌شناسی ادامه داد: تعداد مقالات و کتاب‌هایی که با رویکرد قرآنی به اشعار حافظ پرداخته باشند، بسیار کمتر از جنبه‌ها و رویکردهای دیگر است به همین دلیل دبیرخانه همایش پس از تشکیل، تأکید خود در فراخوان مقالات را بر این رویکرد قرآنی گذاشت.
وی ضمن تکریم همه حافظ پژوهان و سپاس از تلاش‌های گذشته، هدف از این همایش را تکمیل پژوهش‌های صورت گرفته با تأکید بر خوانش قرآنی حافظ و کشف زوایا و لایه‌های پیدا و پنهان تأثیرپذیری حافظ از قرآن است که خود بارها اشاره کرده است.
طبیعی تأكید كرد: باید اذعان کنیم اگر امروز شیراز لقب پرافتخار سومین حرم اهل بیت(ع) را یدک می‌کشد، قطعاً یکی از شاخص‌ها و ملاک‌های اصلی آن فعالیت‌های قرآنی و میزان حاکمیت آن بر بینش‌ها و اندیشه‌هایمان در ابعاد تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در کنش‌ها و ظاهر و باطن شهرمان است.

قرآن‌محوری در حركت جدید تمدن اسلامی به وضوح دیده می‌شود
دبیر همایش ملی «دولت قرآن» اضافه كرد: در حرکت جدید تمدن اسلامی و اوج‌گیری آن در سطح جهان قرآن‌محوری به وضوح مشاهده می‌شود كه شواهد زیادی در این زمینه وجود دارد.
وی با بیان اینكه در گذشته اندیشمندان و هنرمندان رمز مانایی و تأثیرگذاری اندیشه‌ها و هنرشان را در میزان بهره‌مندی از آیات مصحف شریف دیدند، گفت: حافظ، سعدی، مولانا و دیگر بزرگان عرصه شعر و ادبیات نمونه‌های بارز این مسئله هستند.
طبیعی ابراز امیدواری كرد كه این همایش طلایه‌دار حرکت فرهنگی و پژوهشی در جهت قرآن‌محوری باشد و شیراز طلایه‌دار این حرکت فرهنگی در ایران شود.
یادآور می‌شود، در ادامه این مراسم آیت‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و اسماعیل منصوری لاریجانی به سخنرانی پرداختند و صبح فردا نیز نشست‌های علمی این همایش ملی در مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha