اهمیت آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها درباره خون بندناف
کد خبر: 3856434
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸

اهمیت آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها درباره خون بندناف

گروه اجتماعی ــ مدیر بانك خون بندناف جهاد دانشگاهی فارس، آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها را عاملی مهم در توسعه فعالیت‌های بانک خون بندناف دانست و بر اهمیت آگاه‌سازی خانواده‌ها از اهمیت خون بندناف تأكید كرد.

به گزارش ایكنا از فارس، محمدرضا شلیلی، مدیر بانک خون بندناف جهاد دانشگاهی استان فارس امروز، 20 آبان‌ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به در پیش‌رو بودن چهاردهمین سال تاسیس بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی گفت: امروزه در ایران بالغ بر 97 درصد خون بند ناف تحت عنوان زباله بیولوژیکی، دور ریخته می‌شود و دلیل اصلی آن ناآگاهی والدین از اهمیت خون بندناف است.
وی آگاهی بخشی به خانواده‌ها را عاملی مهم در توسعه فعالیت‌های بانک خون بندناف دانست و گفت: خانواده‌ها خصوصاً زوج‌های جوان باید مطلع باشند که علاوه بر سلول‌های بنیادی خون بندناف، امکان استفاده از سایر محصولات زایمانی مانند پرده جنینی، بافت بندناف، سلول های جفت نیز وجود دارد.
شلیلی گفت: خانواده‌ها اگر مطلع باشند که ذخیره خون بندناف این امکان را به آن‌ها خواهد داد که بسیاری از بیماری‌ها خصوصا بیماری‌های با منشاء خونی را درمان کرد، قطعا در این مسیر گام برخواهند داشت.
مدیر بانک خون بندناف جهاد دانشگاهی فارس ادامه داد: بیشترین پیوندها در بیماری‌هایی که منشأ خونی دارند مثل تالاسمی، سرطان خون، کم خونی مادرزادی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و ... انجام می‌شود، حال آنکه پتانسیل درمان نزدیک به 70 نوع این بیماری‌ها با استفاده سلول‌های بنیادی دریافت شده از خون بندناف امکان‌پذیر است.
وی بیان كرد: در حال حاضر مراحل مختلف کارآزمایی بالینی در بیماری‌های فلج مغزی، اوتیسم، دیابت نوع یک و کاهش شنوایی در حال انجام است.
مدیر بانک خون بندناف جهاد دانشگاهی فارس با اشاره به اینکه 24 آبان چهاردهمین سالگرد تاسیس این مرکز در کشور است، گفت: خانواده‌های متقاضی ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی به نشانی www.rsct.ir یا مراجعه حضوری به دفاتر نمایندگی این مرکز در سراسر کشور، نسبت به عقد قرارداد اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha