نقش مساجد در حل اختلافات مردم كمرنگ شده است
کد خبر: 3856286
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
آیت‌الله دژكام:

نقش مساجد در حل اختلافات مردم كمرنگ شده است

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری نقش مساجد در صدر اسلام گفت: متاسفانه نقش و کارکردهای اجتماعی مساجد، نظیر حل و فصل اختلافات مردم کمرنگ شده است.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شب گذشته، 19 آبان در دیدار رئیس شوراهای حل اختلاف کشور، گفت: اصل شورای حل اختلاف که با اهداف خوبی شروع شد، طرحی تأثیرگذار بود که به آن قضازدایی می‌گفتند؛ برای آنکه کار مردم به دادگستری و محکمه کشیده نشود.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه بین اقشار مردم اگر کسی به دادگاه برود، فضا و بار روانی منفی دارد و احساسی در بین عموم مردم هست که حتی‌المقدور بهتر است پای کسی به دادگاه باز نشود، گفت: واقعیت این است که اختلافات حقوقی مردم بهتر است بدون دردسرهای قضایی حل و فصل شود.
آیت‌الله د‍ژكام با بیان اینکه بعضی اوقات در قسمت‌هایی از یک طرح، با فوایدی که دارد، ممکن است در عمل و اجرا مشکلاتی ایجاد کند که از مسیر اصلی خود بیرون رود، گفت: باید به این مسائل دقت شود تا کیفیت و ارزش اصلی ثابت بماند و هدف از تشکیل شورا تحت‌الشعاع برخی موارد دیگر قرار نگیرد.
امام جمعه شیراز ادامه داد: گاهی هدف فقط تشکیل شوراست و فردی که عضو شورای حل اختلاف می‌شود شاید نتواند نقش خود را به‌صورت مناسب ایفا کند و در باب حکمیت که دستور قرآن است، نتیجه‌ای که ما می‌خواهیم به دست نمی‌آید.
وی با اشاره به لزوم دیده شدن نقش روحانیت و مساجد در چنین مواردی، گفت: بنده معتقدم متاسفانه نقش و کارکردهای اجتماعی مساجد، از جمله همین حل و فصل اختلافات مردم کمرنگ شده است.
آیت‌الله دژکام تاکید کرد: اگر روحانی در یک مسجد، فقه را به درستی بداند و در محله خود بزرگتری کند، زمینه برای اینکه حرف او چارچوب و حسن تاثیر داشته باشد وجود دارد و به نوعی باید نقش آنها تقویت شود.
وی با اشاره به دستور آیت‌الله رئیسی در خصوص حضور حقوقدان در مساجد، آموزش را یکی از موضوعات مهم مد نظر و نقش آفرینی مساجد در حل و فصل مسائل را دیگر بخش با اهمیت این طرح برشمرد.
نماینده ولی فقیه در فارس گفت: اگر مساجد فعال شوند خیلی از کارها از دوش دیگر دستگاه‌ها نظیر دادگستری برداشته می‌شود، اما چون این نقش کمرنگ شده است مردم به سایر ادارات و حتی امام جمعه مراجعه می‌کنند در حالی که روحانی مسجد محل می‌تواند مسئله را حل کند؛ حال آنکه ما به جایگاه مسجد توجه نکردیم و فکر کردیم مسجد تنها محلی برای اقامه نماز است.
آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه در زمان قدیم مهر و امضای روحانی یک مسجد، یک اختلاف و مسئله را پایان می‌داد، اما امروز این نقش کمرنگ شده است، از انجام فعالیت‌های خوبی در موضوع مسجد محوری در شیراز خبر داد و چنین حرکتی را بر حل و فصل مشکلات و کاهش مراجعات به دادگستری‌ها تاثیرگذار دانست.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تاکید کرد: باید به جایی برسیم که مسائل را مردم به کمک شوراهای حل اختلاف حل کنند تا نیاز به قاضی کم شود.
وی، تلاش‌های انجام شده برای محوریت قرار گرفتن مساجد را مقدمه کار دانست مشروط به آنکه هر ازگاهی که بحث تحول مطرح می شود، رویکردها و اصول را بازنگری کنیم.
آیت‌الله دژکام ابراز امیدواری کرد که در این زمینه شیراز در کشور پیشتاز باشد تا در کشور و حتی جهان به عنوان یک الگو مطرح شود.

انتهای پیام
captcha